Aki a digitalizációból kimarad, az lemarad! A technológiai átalakulás új üzleti lehetőségeket teremt, növelheti a hatékonyságot, átalakítja az üzleti modelleket és sikeres digitális transzformáció esetén jelentősen növeli a versenyképességet. A gazdasági élet szereplői nem vitatják ezt, ám jelentős kihívásként tekintenek a folyamatra, elsősorban azért, mert tudják: az új technológiákhoz újfajta, digitális tudással kell felvértezni a munkavállalókat és a vezetőket egyaránt.
A cégek többsége tisztában van azzal, hogy a digitalizációból ők sem maradhatnak ki, 74 százalékuknál már a következő két évben a fejlett digitális képességekkel rendelkező munkavállalók iránti kereslet – ezek egyharmadánál pedig égető lesz a digitális képességek iránti igény. Az IDC és a Microsoft 2019. őszi felmérése szerint a magyar gazdaságban a vállalatok 62 százaléka tervez több alapszintű informatikai képességekkel rendelkező munkavállalót alkalmazni. Várhatóan a cégek 59 százalékánál nő a programozási és fejlesztői tudással rendelkezők iránti kereslet, miközben csak harmaduknál nő az olyan pozíciók száma, amelyeknél nincs szükség digitális képességekre. Összességében Magyarországon jelentősen erősebb kereslet várható a digitális tudásra, mint a régió más országaiban. Ami jó hír és kihívás egyszerre.
Az adatok azt mutatják, hogy a technológiák megértése, ismerete és készségszintű használata az egész gazdaságban kiemelten fontos. Nem kell fejlesztőgéniusznak lenni ahhoz, hogy egy vállalkozás sikeres digitális átalakuláson menjen keresztül, hiszen ma nem a technológiák fejlesztése a széles körű kihívás, hanem az új technológiák felkészült használata, s azoknak a lehetőségeknek a kiaknázása, amelyet a fejlesztések biztosítanak. Az AI, a felhő, a gépi tanulás, vagy épp a chatbot komoly lehetőséget biztosít a vállalkozásoknak.
„Az AI minden iparágban megjelenik, ezért mindenkinek kell hozzá érteni valamilyen szinten, hiszen a mindennapi üzleti életben használni kell, fontos, hogy a vezetők értsék a logikáját, a filozófiáját, de nem szükséges mindenkinek fejlesztői szinten érteni hozzá” – mondja Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezetője. Ezért indította el a Microsoft az AI Business School kezdeményezését, amelynek keretében az AI-tudást adják át üzletembereknek, döntéshozóknak és menedzsereknek, méghozzá szabad hozzáférés mellett, díjmentesen. „Nem érdekünk a tudás korlátozása és az, hogy az efféle edukációt pénzügyi előnyökre váltsuk. Épp ellenkezőleg: az a célunk, hogy minél gyorsabban, minél többen ismerjék meg a legmodernebb technológiák lehetőségeit, működését és használatát!” – tette hozzá az ügyvezető.
Egy chatbot, vagy épp egy mobil alkalmazás megalkotásához ma már nem kell programozó-zseninek lenni. A szellemi kihívás az, hogy egy vállalkozásban kitalálják, mire használják ezeket a technológiákat. A vállalat érdekébe állítani őket, ma már szinte gyerekjáték, nem véletlen, hogy tinédzserek sokasága ma már képes saját app fejlesztésére.
A lehetőség adott, a célhoz azonban nagyot kell lépnünk előre – véli a szakember. Az európai AI-szakértők fele ugyanis a felmérések szerint három gazdaságilag erős országban, Franciaországban, Németországban és az Egyesült Királyságban dolgozik. Magyarország elemi érdeke pedig az, hogy sok jól képzett AI-szakértőnk legyen, akik amúgy rövid idő alatt kiemelt juttatások mellett tudnak elhelyezkedni.
„A magyar gazdaság versenyképességének kulcsa a digitalizáció gyorsasága, tehát a munkavállalók és a vezetők digitális képességfejlesztése. Ehhez elkerülhetetlen a kormányzat, az állam és a gazdasági szereplők összefogása” – emelte ki Chros Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezetője.
A magyar vállalatoknak mindössze 8,2 százaléka vallja, hogy előrehaladott állapotban van a digitális átalakulási stratégiájának végrehajtásával – állapítja meg az IDC regionális kutatása. Bár ez a legalacsonyabb adat a régióban, magyar cégek harmincegy százaléka rendelkezik a végrehajtás korai fázisában levő, de vállalatszintű stratégiával az előttünk álló digitalizációra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.