BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minden szinten fontos a digitális tudás fejlesztése

Nem kell mindenkinek fejlesztőzseninek lennie, de egy vállalatban minden szinten fontos a digitális tudás és a képességek fejlesztése, mert ez a versenyképesség kulcsa. A digitalizáció minden eddigi változásnál jelentősebb átalakulás a gazdasági életben, de csak akkor lehetünk benne sikeresek, ha értjük a technológiák logikáját, és a vállalat egésze felkészül azok használatára.

Aki a digitalizációból kimarad, az lemarad! A technológiai átalakulás új üzleti lehetőségeket teremt, növelheti a hatékonyságot, átalakítja az üzleti modelleket és sikeres digitális transzformáció esetén jelentősen növeli a versenyképességet. A gazdasági élet szereplői nem vitatják ezt, ám jelentős kihívásként tekintenek a folyamatra, elsősorban azért, mert tudják: az új technológiákhoz újfajta, digitális tudással kell felvértezni a munkavállalókat és a vezetőket egyaránt.

A cégek többsége tisztában van azzal, hogy a digitalizációból ők sem maradhatnak ki, 74 százalékuknál már a következő két évben a fejlett digitális képességekkel rendelkező munkavállalók iránti kereslet – ezek egyharmadánál pedig égető lesz a digitális képességek iránti igény. Az IDC és a Microsoft 2019. őszi felmérése szerint a magyar gazdaságban a vállalatok 62 százaléka tervez több alapszintű informatikai képességekkel rendelkező munkavállalót alkalmazni. Várhatóan a cégek 59 százalékánál nő a programozási és fejlesztői tudással rendelkezők iránti kereslet, miközben csak harmaduknál nő az olyan pozíciók száma, amelyeknél nincs szükség digitális képességekre. Összességében Magyarországon jelentősen erősebb kereslet várható a digitális tudásra, mint a régió más országaiban. Ami jó hír és kihívás egyszerre.

Christopher Mattheisen

Az adatok azt mutatják, hogy a technológiák megértése, ismerete és készségszintű használata az egész gazdaságban kiemelten fontos. Nem kell fejlesztőgéniusznak lenni ahhoz, hogy egy vállalkozás sikeres digitális átalakuláson menjen keresztül, hiszen ma nem a technológiák fejlesztése a széles körű kihívás, hanem az új technológiák felkészült használata, s azoknak a lehetőségeknek a kiaknázása, amelyet a fejlesztések biztosítanak. Az AI, a felhő, a gépi tanulás, vagy épp a chatbot komoly lehetőséget biztosít a vállalkozásoknak.

„Az AI minden iparágban megjelenik, ezért mindenkinek kell hozzá érteni valamilyen szinten, hiszen a mindennapi üzleti életben használni kell, fontos, hogy a vezetők értsék a logikáját, a filozófiáját, de nem szükséges mindenkinek fejlesztői szinten érteni hozzá” – mondja Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezetője. Ezért indította el a Microsoft az AI Business School kezdeményezését, amelynek keretében az AI-tudást adják át üzletembereknek, döntéshozóknak és menedzsereknek, méghozzá szabad hozzáférés mellett, díjmentesen. „Nem érdekünk a tudás korlátozása és az, hogy az efféle edukációt pénzügyi előnyökre váltsuk. Épp ellenkezőleg: az a célunk, hogy minél gyorsabban, minél többen ismerjék meg a legmodernebb technológiák lehetőségeit, működését és használatát!” – tette hozzá az ügyvezető.

Fotó: IDC / Microsoft

Egy chatbot, vagy épp egy mobil alkalmazás megalkotásához ma már nem kell programozó-zseninek lenni. A szellemi kihívás az, hogy egy vállalkozásban kitalálják, mire használják ezeket a technológiákat. A vállalat érdekébe állítani őket, ma már szinte gyerekjáték, nem véletlen, hogy tinédzserek sokasága ma már képes saját app fejlesztésére.

A lehetőség adott, a célhoz azonban nagyot kell lépnünk előre – véli a szakember. Az európai AI-szakértők fele ugyanis a felmérések szerint három gazdaságilag erős országban, Franciaországban, Németországban és az Egyesült Királyságban dolgozik. Magyarország elemi érdeke pedig az, hogy sok jól képzett AI-szakértőnk legyen, akik amúgy rövid idő alatt kiemelt juttatások mellett tudnak elhelyezkedni.

„A magyar gazdaság versenyképességének kulcsa a digitalizáció gyorsasága, tehát a munkavállalók és a vezetők digitális képességfejlesztése. Ehhez elkerülhetetlen a kormányzat, az állam és a gazdasági szereplők összefogása” – emelte ki Chros Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezetője.

A nagy lépés előtt állunk

A magyar vállalatoknak mindössze 8,2 százaléka vallja, hogy előrehaladott állapotban van a digitális átalakulási stratégiájának végrehajtásával – állapítja meg az IDC regionális kutatása. Bár ez a legalacsonyabb adat a régióban, magyar cégek harmincegy százaléka rendelkezik a végrehajtás korai fázisában levő, de vállalatszintű stratégiával az előttünk álló digitalizációra.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.