A Nielsen a fogyasztók online vásárlási szokásait feltérképező „Összekapcsolt kereskedelem” c. riportja rámutat, hogy a világhálóra csatlakozó fogyasztók 95 százaléka vásárolt már az interneten, ami egy százalékpontos növekedés 2017-hez képest. Az adatokból az is kiderül, hogy globálisan a digitális vásárlók több mint egynegyede (26 százalék) vásárolt már frissárut is a netről: ez forgalomban 15 százalékos növekedés 2016-2018 között, ezzel mintegy 70 milliárd dollárral járultak hozzá az online FMCG-kereskedelem forgalmához.
Magyarországon ez az arány alacsonyabb: százból 7-en vásároltak csomagolt élelmiszert, 5-en frissárut.
A „régi motoros” kategóriák, mint a divat, az utazás és a könyvek, őrzik vezető pozíciójukat az online vásárlások arányait tekintve (sorrendben 61, 59 és 49 százalék vásárolt már a kategóriából világszerte). Mindeközben az e-kereskedelem legdinamikusabban fejlődő szegmensei közé tartozik az éttermi étel-házhozszállítás, melyről a megkérdezettek egyharmada nyilatkozott úgy, hogy rendelt már (+2 százalékpont 2017-hez képest), valamint erősödnek a csomagolt élelmiszerek (+3 százalékpont növekedéssel a fogyasztók 30 százaléka vásárolt már) és frissáruk (2 százalék növekedéssel a fogyasztók 26 százaléka vásárolt már).
A magyarok hozzák a világátlagot: nálunk is a divatáru a vezető kategória online vásárláskor (41 százalék vásárolt már), ám a harmadik helyen a szórakoztató elektronikai termékek állnak (39 százalék). Legkevésbé a bor- és szeszesital-vásárlásra és a virág-/ajándékküldésre kattanunk.
Dél-Koreában például a teljes kiskereskedelmi költés egyötöde a virtuális térben zajlik, ezzel abszolút világelső. Ha figyelemmel kísérjük az ország online értékesítésének fejlődését, különböző vásárlói magatartási mintázatokat fedezhetünk fel
– mondta Pete Gale, a Nielsen kereskedői kapcsolatokért felelős ügyvezetője. „A tipikus első netvásárlós kategóriák növelik a rutint, komfortérzetet és a bizalom fokát, ami pedig szélesíti a repertoárt. Így a kosárba szépség- és testápolási termékek, valamint babaápolási szerek is bekerülnek, majd szép lassan eljutnak a csomagolt és frissárukhoz. Ennek tanúbizonysága az elmúlt években ugrásszerűen növekvő online élelmiszervásárlás és házhozszállítás.”
A Nielsen riportjából kiderül, hogy a fogyasztók gyakrabban vásárolnak online csomagolt, illetve friss élelmiszert, amennyiben bizonyos vásárlási opciókat és minőséggaranciát is kínál a kereskedő.
A fogyasztók mintegy fele (49 százalék) nyilatkozott úgy, hogy a kifogásolt minőségű termékre vonatkozó pénzvisszafizetési garancia ösztönzi az e-vásárlást. További 45 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vonzónak találja a helyettesítő termékek felkínálását, amennyiben a kívánt termék nem elérhető, míg 44 százalék kimondottan keresi az ingyenes kiszállítási opciót bizonyos összeghatár felett. A magyarok közel fele találja ösztönzőnek az ingyenes kiszállítást és a pénzvisszafizetést.
A fogyasztók mindinkább hozzászoknak az online vásárláshoz. Emellett a folyamatosan fejlődő e-kereskedelmi szcéna elmossa a határt az online és offline között
– tette hozzá Gale. „Néhány évvel ezelőtt az e-kereskedelmi vásárlások a tartós árucikkekre irányultak, ám idővel újabb kategóriák kéredzkedtek fel erre a listára. A jövőben a változó vásárlási magatartást a fogyasztási előzmények elemzésén és az online viselkedésen alapuló személyre szabott ajánlatok, valamint egyéb hasonlóan innovatív digitális megoldások formálják majd.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.