A nyár elmúltával, a szabadságok leteltével és az iskolakezdés miatt is jellemzők a területi és a szolgáltatásbeli különbségek az optikai üzletágra.
A gyerekszemészeti vizsgálóhelyek közelében és az iskolák környékén is sűrűsödtek a megrendelések, az irodákban vagy home office-ban monitor előtt dolgozók is felkeresték az üzleteket.
Az őszi időszak egyébként is erősebb szokott lenni – mondta Karvázy Attila, a Magyar Optikus Ipartestület (MOI) elnöke –, mivel a már tradicionálisnak mondható akciók is, mint az októberi Látás hónapja és a novemberi Látni és látszani kampány, nagyot lendítenek a forgalmon, ezekhez kapcsolódva 20–40 százalékos árengedmények is vannak az üzletekben.
Ez az évük nagyon jól indult, majd márciustól jött egy cunami a pandémia miatt, amely elsöpörte az eredményeket. A budapesti belvárosi üzletek, amelyek a turizmusra is építettek, az előző év azonos időszakához képest csupán negyedannyi forgalmat érnek el, miközben
a plázákban lévők csak 20-30 százalékos kiesésről számolnak be.
Az idei év első kilenc hónapjában nem volt jellemző, hogy boltot zártak volna be véglegesen a szektorban, inkább munkaerő-átrendeződés történt. Volt olyan kis- és közepes vállalkozás, amely elengedett vagy el is küldött dolgozót, ám volt olyan is, amelynek a hatalmas, 80-90 százalékos tavaszi forgalom-visszaesés után alkalmazottat kellett keresnie.
A munkaerő-fluktuáció is elindult: előfordult, hogy multinacionális cégtől mentek el magánvállalkozóhoz a szakdolgozók, és ennek a fordítottja is megtörtént. Más volt Budapesten és más a vidéki üzletekben a munkaerő-vándorlás. Karvázy Attila azt hangsúlyozta, hogy a fizetés és a munkaidő-beosztás volt a meghatározó a kollégák munkahelyválasztásában. Általában visszatért az a foglalkoztatási forma, amely a világjárvány kitörése előtt is jellemző volt, a cégek teljes állásba jelentették be az alkalmazottakat. Néhány üzlet van csak, ahol rövidebb, négy-hat órás bejelentéssel vagy kevesebb munkavállaló foglalkoztatásával próbálják kompenzálni a forgalomkiesést.
A MOI szorosan együttműködik a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával és az Innovációs és Technológiai Minisztériummal – mondta Karvázy Attila. Hozzátette: a kisadózó vállalkozások tételes adójának (kata) jövő évi szabályváltozása az optikusokat is érintheti, az adónem optimalizálásában a MOI segítséget nyújt a mikro-, kis- és középvállalkozásoknak és a vállalkozóként számlát adó optometristáknak is. Mint kiemelte:
Alapvető érdek, hogy a szakmánk – mint egészségügyi, kereskedelmi szolgáltatás – biztonságban végezhesse a munkáját, mert a jó látás mindenkinek fontos.
A családi mikro- és kisvállalkozások által működtetett optikák mellett a magyar optikai piac vezető szereplője a GrandVision Hungary Kft., amely a negyven országban jelen lévő GrandVision csoport hazai leányvállalata. A csaknem 150 bolttal működő hálózat árbevétele az Opten adatai szerint 2019-ben már meghaladta a 25,5 milliárd forintot, ez a 2018-as 23 milliárd forinthoz képest 10 százalékos emelkedés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.