Oroszországhoz köthető titokzatos vásárlók egyre nagyobb számban vásárolnak fel cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítására alkalmas hajókat, ami arra utalhat, hogy Moszkva tovább bővíti árnyékflottáját az energiaszállítás terén. Hajózási ipari szakértők szerint az elmúlt évben nagyrészt az Egyesült Arab Emírségekben bejegyzett, korábban ismeretlen cégek kezdtek el gyors ütemben tankerhajókat felvásárolni, ami jelentősen megemelte a piaci árakat, különösen a régebbi hajókét.
A Financial Times szerint ez a felvásárlási hullám hasonló ahhoz, ahogyan Moszkva létrehozott egy árnyékflottát a kőolaj szállítására a nyugati szankciók megkerülésére, gyakran az Egyesült Arab Emírségekben lebonyolítva az energiaügyleteket. Bár az orosz LNG értékesítésére kevésbé hatnak a nyugati szankciók, mint az olajra, Moszkva már készül arra, hogy a korlátozások szigorodjanak.
A Windward szerint 2023 második negyedéve óta több mint 50 LNG-hajó tulajdonjoga került át az Egyesült Arab Emírségekben található cégekhez.
A hajótulajdonosoknak és kormányoknak szóló kockázatelemző cég szerint korábban az ilyen tranzakciók ritkák voltak.
A Kpler hajózási nyomkövető csoport kockázati és megfelelőségi csapata szerint az LNG-hajók piacán bekövetkezett változások „összetett tengeri műveletek hálózatára utalnak, melyek potenciálisan orosz érdekekhez köthetők”. Néhány Dubajban bejegyzett csoportnak homályos a tulajdonosi struktúrája, hasonlóan azokhoz, amelyek Moszkva sötét olajflottáját üzemeltetik. A Kpler hajózási adatai szerint
néhány újonnan megszerzett LNG-hajó most olyan útvonalakon halad, amelyeket hagyományosan orosz gáz szállítására használnak.
Egyikük például LNG-t szállított a Jamalból, Oroszország zászlóshajó exportprojektjéből, amelyet még nem sújtottak szankciókkal. Az LNG egyre fontosabbá vált Oroszország háborús gazdaságában, mivel értékes bevételt biztosít a 2022-es ukrajnai háború óta elvesztett európai csővezetéki export helyett. Az EU és Ázsia, az orosz LNG nagy piacai, eddig elkerülték az import tilalmát, hogy ne zavarják meg a globális gázpiacot.
Az EU júniusban új szankciócsomagot hagyott jóvá: az intézkedések az orosz tankhajók árnyékflottáját, a cseppfolyósított földgáz átrakodását, valamint a harmadik országokban, köztük Kínában működő vállalatokat célozzák, amelyek segítettek a Kremlnek megkerülni a korábbi kereskedelmi korlátozásokat. Oroszország Ukrajna elleni teljes körű háborúja kezdete óta ez a 14. szankciós csomag.
A kereskedők szerint az átláthatatlan flották növekedése elősegítheti a szankciók alá eső projektekből származó kereskedelmet, valamint növelheti Oroszország piaci műveleteit. Az SSY hajóbróker cég adatai szerint a növekvő vásárlási aktivitás felhajtotta a régebbi és kevésbé hatékony LNG-hajók árait, amelyek több mint 15 évesek. Egy 2007-ben épült LNG-hajó 2022-ben körülbelül 50 millió dollárért kelt el, míg idén egy hasonló hajót 80 millió dollárért adtak el.
A fejlemények aggasztják az iparági szereplőket, akik már eddig is aggódtak az öregedő hajók számának gyors növekedése miatt. Az ilyen hajók kevésbé valószínű, hogy biztosítva vannak katasztrófák ellen, és sokkal inkább hajlamosak balesetekre és szivárgásokra. Sergey Vakulenko, a Carnegie Alapítvány a Nemzetközi Békéért szenior munkatársa szerint egyértelmű, hogy Oroszország árnyékflottát épít az LNG szállítására, mivel egyre nagyobb a nyomás az orosz LNG-n.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.