Vlagyimir Putyin orosz elnök nagy szakmai rutinnal és kellően homályos fogalmazással nyitotta meg a Kremlben szeptember 25-én az Oroszországi Föderáció (OF) Biztonsági Tanácsa az atomfegyver-elrettentéssel foglalkozó állandó kollégiumának tanácskozását.
Újabb erős figyelmeztetéssel nyitotta meg a Kremlben az orosz biztonsági tanács ülését Vlagyimir Putyin orosz elnök. Üzenete a Nyugatnak szólt, s ezt erősítette meg Dmitrij Peszkov elnöki szóvivő is. Ez első sorban Washingtonnak – és részben Londonnak és Berlinnek 0150 szólt, hogy ne engedélyezzék az ukránoknak a nagy hatótávolságú fegyvereik bevetését oroszországi területen lévő célpontok ellen. Putyin hangsúlyozta, hogy az évi kétszer ülésező grémium soron lévő őszi tanácskozásáról – azaz nem rendkívüli eseményről – van szó. Tegyük hozzá: a Kreml honlapján megjelent, erről szóló írás csak Putyin bevezetőjét ismertette. A tanácskozás maga nem volt sajtónyilvános, mint ahogy maga az átdolgozott, kiegészített dokumentum sem. A téma: az Orosz Föderáció atomfegyver-bevetési alapelveinek felülvizsgálata. Ebben pedig legalább négy, új elemeket tartalmazó irány figyelhető meg.
Egyrészt – fenyegetésként – bővült azoknak a fel nem sorolt államoknak a köre, amelyek csoportjában van egy vagy több atomhatalom. Ha eszközeikkel (drónokkal, cirkálórakétákkal – magyarán mindennel, ami repül és messzire hord), együtt az atomhatalmakkal indítanak támadást, tömegesen átlépve Oroszország határait – atomválaszcsapást válthatnak ki Moszkva részéről.
Azaz atomhatalom vagy sem, egyre megy. Ha bent van egy állam az említett végzetes körben, végső esetben számíthat országa, városai, katonai-energetikai létesítményei elleni atomcsapásra – ez az új orosz fenyegetés lényege.
Másrészt – homályosításként – Putyin bevezetőjében nem közölte sem a nukleáris válaszcsapás jellegét, sem azt, hogy mely államokat érinthet. Moszkvai katonai elemzők szerint a válaszcsapás alapvetően azt az államot vagy államokat érintheti, amelyek területéről az oroszországi határokat átlépő tömegesen indított eszközöket útjukra bocsátották. Ez jelen esetben a legvalószínűbben Ukrajnára vonatkozhat. De például ha az ukrán felségjelű, amerikai gyártmányú, oroszországi területek fölé repülő, ukrán pilóták vezette F–16-os vadászbombázókat mondjuk lengyel támaszpontról indították, a NATO-tag Lengyelország is orosz atomtámadás célpontja lehet.
A szóvivő szerint a józanabbul gondolkodó államfők eddig is komolyan vették Putyin szavait. Az oroszok hagyományos fenyegetésekkel szemben is bevethetnek atomfegyvert.
Harmadrészt Putyin – újabb bizonytalansági tényezőként – a bevezetőjében aláhúzza, hogy az atomfegyver bevetése „az ország szuverenitása megvédésének a legvégső esetben alkalmazott módja”.
Negyedszer az államelnök – ugyancsak homályosításként – nem tett különbséget stratégiai és taktikai atomfegyverzet között, noha Oroszországban a nyugati elemzők éppúgy kimutatják a két atomfegyver-bevetési kategóriát, mint némely más atomhatalom esetében. Például mind Franciaország, mind Nagy-Britannia beszél a „nukleáris triádról”, amelynek mind Párizs, mind London esetében legfeljebb a triád két eleméről, a légi indítású nukleáris fegyverekről és a tengeralattjárókra telepített atomtöltetekkel felszerelt ballisztikus rakétákról van szó.
Ennek azért is lehet jelentősége, mert a taktikai atomfegyverek romboló hatása általában kisebb, mint a stratégiaiaké. E tekintetben az utóbbi évek némi változást hozhattak. Oroszország elődjének, a Szovjetuniónak az atomfegyverzete mindig is erősebb bombákból, robbanófejekből állt. Ezt az oroszországi hordozóeszközök, ballisztikus rakéták pontatlanságával magyarázták. Eszerint ugyanannak a célnak a leküzdésére erősebb bombára van szükség, ha a hordozóeszköz pontatlan. Mára ezek a különbségek az oroszországi rakétatechnika, űreszközök, katonai-kommunikációs műholdak fejlődése folytán mérséklődtek – de fennállnak.
Hogy Putyin ismét csak az atomtriádot emlegette, a bizonytalanság újabb tényezőjét vitte be, illetve erősítette meg. Nyitva hagyta a kérdés megválaszolását, hogy milyen nukleáris fegyverekkel mérhetnek csapást Ukrajnára és/vagy a Nyugatra. A lehetőségek tára ugyanis széles: esetleg taktikai eszközökkel, például atom robbanófejes Iszkander–M, 5-7 méteres pontossággal célba csapódó taktikai ballisztikus rakétákkal vagy atomtöltetű taktikai cirkáló rakétákkal, esetleg taktikai bombázógépekről – például a „kacsacsőrű” Szu–34-esekről – indított atomrakétákkal vagy szárnyakkal-irányzórendszerrel felszerelt hagyományos gravitációs atombombákkal is megtehetik.
Az orosz elnök csak annyit mondott, hogy „az atomtriád ma az állam és polgárai biztonságának, a stratégiai paritás és a világban az erőegyensúly megőrzésének legfőbb garanciája”.
Az atomtriád három eleme:
Az Oroszországi Föderáció Biztonsági Tanácsa (OF BT) atomfegyver-elrettentéssel foglalkozó állandó kollégiumának tagjai – Vlagyimir Putyin államelnökön kívül:
Megjegyzendő, hogy Szergej Sojgu, a nemrég leváltott védelmi miniszter, jelenleg az OF BT titkára nem volt jelen, helyettese, Nurgalijev képviselte.
Antony Blinken amerikai külügyminiszter felelőtlennek és rosszul időzítettnek nevezte Vlagyimir Putyin orosz elnök Nyugathoz intézett figyelmeztetését a nukleáris fegyverek használatáról, miközben a világ vezetői New Yorkban gyűltek össze az ENSZ közgyűlésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.