Újabb kínai kikötővárosból jelentették az omikron megjelenését, Talienben egy Tiencsinből érkezőnél embernél mutatták ki a fertőzést csütörtökön, míg Sanghajba külföldről hurcolták be a koronavírust. Az importált fertőzések száma a városban január első tíz napjában meghaladta a teljes decemberit, de azt még nem tudni, hogy a koronavírus új variánsáról van-e szó.
A járvány terjedése a legjelentősebb kikötővárosokban mindenesetre tovább ronthatja a globális ellátási lánc zavarait. Ningpóban a szigorú szabályok és a teherautósofőrök tesztelése miatt nő a várakozási idő, a logisztikai vállalatok egy része ezért átirányította a szállítmányokat Sanghajba és Hsziamenbe, ahol így szintén egyre nagyobb a torlódás, ahogy Sencsenben is. Tiencsinben becslések szerint a felére csökkent a teherautó-kapacitás, a sofőröket minden alkalommal tesztelik, mielőtt behajthatnak a kikötőbe. A sanghaji torlódás szakértők szerint egy hetes késést okoz a konténerhajók menetrendjében, ami továbbgyűrűzhet az Egyesült Államok és Európa már amúgy is zsúfolt kikötőire.
A járványgóc miatt a Volkswagen hétfőn bezárta a FAW Csoporttal közösen üzemeltetett tiencsini gyárát, valamint egy alkatrészgyártó üzemét, de a hírt csak csütörtökön jelentették be. Mindkét egységben kétszer letesztelték az összes dolgozót, és várják az eredményeket. „Reméljük, hogy nagyon gyorsan újrakezdhetjük a termelést, és ledolgozzuk a kiesést” – nyilatkozta a Reutersnek az egyik szóvivőjük. A Pekingtől mintegy száz kilométerre található városból 41 szimptomatikus esetet jelentettek szerdán az egy nappal korábbi 33 után, vagyis a fertőzés a szigorú intézkedések ellenére terjed.
A globális ellátási láncot azonban nem csupán a kínai, hanem az egész ázsiai helyzet is veszélyezteti, így a zavarok várhatóan nem enyhülnek az idén sem. Claudio Knizek, az EY-Parthenon szakértője szerint a járvány azért okoz különösen nagy problémát a kontinensen, mivel az automatizálás alacsonyabb szintű, mint a világ más részén, így a feldolgozóipar jobban függ a fizikai munkától.
Ázsia kulcsszereplő a feldolgozóiparban, így a legkisebb fennakadások is hatalmas globális hatással járnak, sok gyár pedig már most sem tudja kielégíteni a megnövekedett hazai és külföldi keresletet
– nyilatkozta a Supply Management című szakportálnak.
A járvány újabb hulláma több országban a lakossági ellátást is nehezíti. Közéjük tartozik Ausztrália, ahol a helyzet javítása érdekében csütörtökön módosítottak a szabályokon, a kulcságazatokban dolgozóknak nem kell karanténba vonulniuk, miután kapcsolatba kerültek fertőzöttel, ha negatív a tesztjük, és nincsenek tüneteik. Ez vonatkozik az élelmiszeripari, közlekedési, teherszállítási és logisztikai szektorban dolgozókra is.
A boltok üres polcai láttán azonban az emberek pánikvásárlásba kezdtek, a szupermarket-láncok egy része emiatt korlátozásokat vezetett be bizonyos termékekre. Vécépapírból és fájdalomcsillapítóból egyszerre csak két csomagot lehet vásárolni, darált húsból, csirkéből és kolbászból pedig két kilót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.