BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sorra gyűri le az omikron a kínai kikötőket

Terjed a koronavírus-járvány a legjelentősebb kínai kikötővárosokban, ami továbbgyűrűzik majd, és tovább súlyosbítja a globális ellátási lánc zavarait.

Újabb kínai kikötővárosból jelentették az omikron megjelenését, Talienben egy Tiencsinből érkezőnél embernél mutatták ki a fertőzést csütörtökön, míg Sanghajba külföldről hurcolták be a koronavírust. Az importált fertőzések száma a városban január első tíz napjában meghaladta a teljes decemberit, de azt még nem tudni, hogy a koronavírus új variánsáról van-e szó.

A járvány terjedése a legjelentősebb kikötővárosokban mindenesetre tovább ronthatja a globális ellátási lánc zavarait. Ningpóban a szigorú szabályok és a teherautósofőrök tesztelése miatt nő a várakozási idő, a logisztikai vállalatok egy része ezért átirányította a szállítmányokat Sanghajba és Hsziamenbe, ahol így szintén egyre nagyobb a torlódás, ahogy Sencsenben is. Tiencsinben becslések szerint a felére csökkent a teherautó-kapacitás, a sofőröket minden alkalommal tesztelik, mielőtt behajthatnak a kikötőbe. A sanghaji torlódás szakértők szerint egy hetes késést okoz a konténerhajók menetrendjében, ami továbbgyűrűzhet az Egyesült Államok és Európa már amúgy is zsúfolt kikötőire.

Fotó: DING TING / AFP

A járványgóc miatt a Volkswagen hétfőn bezárta a FAW Csoporttal közösen üzemeltetett tiencsini gyárát, valamint egy alkatrészgyártó üzemét, de a hírt csak csütörtökön jelentették be. Mindkét egységben kétszer letesztelték az összes dolgozót, és várják az eredményeket. „Reméljük, hogy nagyon gyorsan újrakezdhetjük a termelést, és ledolgozzuk a kiesést” – nyilatkozta a Reutersnek az egyik szóvivőjük. A Pekingtől mintegy száz kilométerre található városból 41 szimptomatikus esetet jelentettek szerdán az egy nappal korábbi 33 után, vagyis a fertőzés a szigorú intézkedések ellenére terjed.

A globális ellátási láncot azonban nem csupán a kínai, hanem az egész ázsiai helyzet is veszélyezteti, így a zavarok várhatóan nem enyhülnek az idén sem. Claudio Knizek, az EY-Parthenon szakértője szerint a járvány azért okoz különösen nagy problémát a kontinensen, mivel az automatizálás alacsonyabb szintű, mint a világ más részén, így a feldolgozóipar jobban függ a fizikai munkától.

Fotó: Imaginechina via AFP

Ázsia kulcsszereplő a feldolgozóiparban, így a legkisebb fennakadások is hatalmas globális hatással járnak, sok gyár pedig már most sem tudja kielégíteni a megnövekedett hazai és külföldi keresletet

– nyilatkozta a Supply Management című szakportálnak.

A járvány újabb hulláma több országban a lakossági ellátást is nehezíti. Közéjük tartozik Ausztrália, ahol a helyzet javítása érdekében csütörtökön módosítottak a szabályokon, a kulcságazatokban dolgozóknak nem kell karanténba vonulniuk, miután kapcsolatba kerültek fertőzöttel, ha negatív a tesztjük, és nincsenek tüneteik. Ez vonatkozik az élelmiszeripari, közlekedési, teherszállítási és logisztikai szektorban dolgozókra is.

Fotó: VG

A boltok üres polcai láttán azonban az emberek pánikvásárlásba kezdtek, a szupermarket-láncok egy része emiatt korlátozásokat vezetett be bizonyos termékekre. Vécépapírból és fájdalomcsillapítóból egyszerre csak két csomagot lehet vásárolni, darált húsból, csirkéből és kolbászból pedig két kilót.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.