A kínai elektromosautó-ipar atyjának tartott egykori miniszter, Van Kang szerint Európának és Kínának újra a tárgyalóasztalhoz kellene ülnie egy beruházási megállapodás érdekében.
A tudományos és technikai tárcát 2007 és 2018 között vezető Van szerint ideje mérsékelni a kereskedelmi feszültséget, melynek keretében az Európai Unió akár 48 százalékos vámok kivetését tervezi az elektromos járművekre. Van szerint azonban ezek
a vámok politikailag motiváltak, és azokat nem is támogatja mindegyik ország.
A volt miniszter elmondta, hogy Kína már most is része a világpiacnak, így nem lesz konszenzus a kereskedelmi korlátok felállításában. A Világgazdasági Fórum nyári Davos-rendezvényén, a kínai Dalianban Van felhívta a figyelmet arra, hogy több uniós ország is ellenzi ezeket a lépéseket.
A vámok életbe lépésének megelőzésén vagy azok felpuhításán dolgozik például Németország is, és Robert Habeck gazdasági miniszter a múlt héten Pekingben tárgyalt – idézi fel a Bloomberg. A német ellenkezés hátterében az is állhat, hogy a kínai válaszcsapás különösen érzékenyen érinthet olyan német autógyártókat, mint a BMW és a Volkswagen. Peking ráadásul utalt is arra, hogy 25 százalékra emelheti a vámot a nagy motorral ellátott autók körében. A kínai kereskedelmi minisztérium pedig a konyak és a sertéshús kapcsán jelentett be dömpingellenes vizsgálatot.
Van szerint az európai vámok nemcsak politikailag motiváltak, de értelmetlenek is, különösen, ha azok a technológiai innováció ellen irányulnak. Ezért a legfontosabb a tárgyalások folytatása.
A volt miniszter szerint az európai pánikot részben az okozza, hogy a kínai exporttal nem tartottak lépést a külföldi beruházások, ezért is lenne fontos visszatérni a tárgyalásokhoz az átfogó beruházási megállapodásról.
A megállapodás ratifikációját az Európai Parlament 2021-ben fagyasztotta be, miután Kína válaszcsapással élt a hszincsiangi emberijog-sértések miatt kivetett nyugati szankciók után.
A kínai EV-politika egyik fő tervezőjének tartott Van továbbra is befolyásos szereplő hazájában, korábban pedig több mint egy évtizedig élt Németországban, ahol tanult, majd az Audinál dolgozott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.