Több százezer munkahely kerülhet veszélybe, ha az Európai Unió nem enyhíti az autóiparra vonatkozó környezetvédelmi célkitűzéseit – figyelmeztetett Adolfo Urso olasz ipari miniszter. A tárcavezető szerint a 2035 utáni új, belső égésű motoros autók értékesítésére vonatkozó tilalom súlyos válságot okozott az európai autóiparnak, ezért a Green Dealt felül kell vizsgálni.
Urso a héten magas szintű brüsszeli találkozókon a jogszabályok módosítását fogja sürgetni. Hozzátette: ha nem történik változás, akkor a gazdatüntetésekhez hasonló tiltakozásokkal, zavargásokkal nézhet szembe Európa. A politikus szerint az elektromos járművek elsietett európai bevezetése anélkül, hogy az EU előbb saját hazai ellátási láncokat alakított volna ki, az uniót túlságosan függővé teheti Kínától.
Olaszország nyomulása a gyártók figyelmeztetései közepette történt, amelyek szerint a kontinens autóipara – amely már most is nyomás alatt áll az olcsóbb kínai elektromos járművek behozatala miatt – jelentősen visszaeshet, amint az új belső égésű motorok értékesítésének tilalma hatályba lép.
Az európai autóipar megsínylette az elmúlt éveket, tavaly Európában az éves eladások 3 millió autóval maradtak el a koronavírus-járvány előtti szinttől: a munkaerőhiány korábban felhajtotta a munkaerőköltségeket, az orosz–ukrán háború miatt pedig nőttek az energiaköltségek, ráadásul a cégek az orosz piacot is elvesztették, amelyet a kínai autógyártók hódítottak meg. Az elektromos átállás sem segített,
mivel lelassult az elektromos járművek értékesítése.
Az e-autózás elterjedését akadályozza, hogy több országban tavaly kivezették a villanyautók állami támogatását, miközben az e-autók magasabb ára, valamint a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya szintén elriasztja a fogyasztókat. A kulcsfontosságú exportpiacokon, az Egyesült Államokban és Kínában is egyre fokozódik a verseny.
Ráadásul tavaly az amerikai Tesla Model Y lett az öreg kontinens legkelendőbb autója, és a kínai autógyártók is agresszívan nyomulnak Európában. Az európai autópiac helyzetét jól mutatja, hogy augusztusban már 18,1 százalékkal kevesebb új autót tudtak értékesíteni, mint egy évvel korábban, s míg tavaly minden ötödik, most csak minden hetedik eladott autó volt tisztán elektromos hajtású.
Az európai autóipar szereplői sorra adják ki a lehangoló közleményeket: a Mercedes-Benz a múlt héten a BMW-hez csatlakozva csökkentette egész éves kilátásait, míg az olasz Stellantis egy hónapra, október közepéig felfüggesztette a termelést a torinói üzemében, mert gyenge a kereslet a Fiat 500-as elektromos változata iránt.
A legnagyobb visszhangja a Volkswagen (VW) bejelentésének volt. Az ikonikus autógyártó közölte, hogy a költségcsökkentés jegyében németországi üzemeket is bezárhat, pedig a 87 éves múlttal büszkélkedő vállalat korábban még sohasem tett ilyet odahaza.
Olaszországban 165 ezer, Németországban 780 ezer ember dolgozik közvetlenül az autóiparban, az utóbbiban a kapcsolódó ágazatokkal együtt ez a szám 3 milliót tesz ki. Összességében az európai autóipar több mint 13 millió embernek biztosít munkahelyet, a szegmens húzóágazat az öreg kontinens számos országában.
Az autóipar adja az Európai Unió bruttó hazai termékének több mint 7 százalékát. Eddig az EU évente több mint 5,7 millió gépjárművet exportált, több mint 79 eurós kereskedelmi többletre szert téve. A személygépkocsi-export legfontosabb célországai között az Amerikai Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Kína emelhető ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.