Az idén sem találkozunk magyar vagy más kelet-közép-európai kiállítóval a műkereskedők „csúcstalálkozójaként” emlegetett maastrichti TEFAF vásáron, amelynek aktuális kiadása március 13–22. között várja a látogatókat a holland város kiállítási és kongresszusi központjában (MECC). A részt vevő galériák száma azonban minden korábbinál nagyobb (239), s újdonságként külön szekciót kapott a huszadik és huszonegyedik századi dizájn.
A minden eddiginél fényűzőbb vásár szervezése természetesen még az ősszel kitört világgazdasági válság előtt elkezdődött, de a szervezők és a kiállítók a célegyenesben sem módosították érdemben a terveiket, ezzel jelezve: a kedvezőtlen helyzet nem óvatosságra, hanem inkább előremenekülésre ösztönzi őket. Számításuk beválhat, hiszen az elmúlt hónapok aukcióin azt láttuk, hogy az elsőrangú, klasszikus műalkotások vonzerejét nem csökkentette a gazdasági krízis – a bizonytalanná vált kortárs művészet pedig nem meghatározó része a TEFAF kínálatának. A standokra kerülő festményeket, grafikákat, műtárgyakat egyébként 24 bizottságban összesen majdnem kétszáz szakértő zsűrizte, ez a minőség és az eredetiség mellett arra is garanciát jelent, hogy nem kell gyanús múltú alkotások felbukkanásától tartaniuk a vevőknek.
A régi festmények között egyebek mellett a velencei Giandomenico Tiepolo és a brüsszeli Michael Sweerts, az impresszionista-modern mezőnyben Camille Pissarro és Alberto Giacometti, a fotószekcióban Man Ray és a talbotípiának a nevét kölcsönző William Henry Fox Talbot műveivel találkozhatunk. Nyolcszáz éves kambodzsai Buddha-szobor, késő középkori flamand kódex, német reneszánsz asztali óra vagy kiemelkedő értékű briliáns fülbevaló egyaránt szerepel a kínálatban. A dizájnszekcióban kiállító nyolc bécsi, berlini, párizsi, londoni és New York-i galériánál a huszadik század elejének szecessziós remekei, az art deco és a skandináv dizájn klasszikusai mellett a kortárs posztmodern irányzatok színvonalas termékei is szerepelnek.
Az idei TEFAF alkalmából kiadott műkincspiaci elemzés szerzője, Clare McAndrew szerint egyelőre nem lehet megjósolni, összességében milyen hatással lesz a piacra a gazdasági világválság. Jóllehet a pénzügyi viharok sem a hagyományos gyűjtők, sem az utóbbi években egyre nagyobb szerepet játszó vagyonos presztízsvásárlók anyagi helyzetét nem hagyták érintetlenül, az alternatív befektetési lehetőségnek számító műtárgyak sokak szemében most értékelődnek fel igazán. A kortárs művészet piacán megfigyelhető áresés tartós negatív tendenciává válhat, de az is lehet, hogy csak a fenntarthatatlan szélsőségek egyszeri korrekciójának vagyunk tanúi – fogalmaz az elemzés. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.