A karácsonyi szezonban minden versenytársánál később rendezett árverést, az idei évet pedig az elsők között indítja a tavaly alakult Ferenczi és Társai Aukciósház. Március 17-én 274 tételnyi bútor, illetve lakberendezési és dísztárgy kerül kalapács alá a cég Falk Miksa utcai főhadiszállásán.
A kínálatban a decemberihez hasonlóan most is a 19. század végétől a 20. század második feléig bezárólag szerepelnek tételek, a kikiáltási árak pedig ötezertől 1,9 millió forintig terjednek. Előbbi összeg egy 1960 körül készült, art deco stílusú orosz asztali órát takar (111. tétel), a legtöbbre taksált tétel pedig egy valószínűleg Kozma Lajos tervei alapján készült dolgozószoba-berendezést (186.). A diógyökér furnérozású, konstruktivista intarziával díszített íróasztalt, könyvszekrényt és kisasztalt restaurált állapotban kínálja az aukciósház. A szakszerű felújítás természetesen sok vásárló szemében növeli egy bútor vonzerejét, hiszen a megszerzett tárgy azonnal használatba vehető. A beadók jelentős hányadát kitevő kereskedők ezért általában felújítva állítják ki árujukat. Sokszor azonban éppen a bútor eredeti állapota, a későbbi beavatkozás hiánya jelent értéknövelő tényezőt. Így például a 19. tételszámmal induló, Josef Hoffmann által tervezett, 1910-es évekbeli karszékpár eredeti állapotban, helyenként sérült bőrkárpitozással várja a liciteket (induló ár: 280 ezer forint).
A decemberi árverésen zömmel a kisebb bútorok, lakberendezési tárgyak – főleg a lámpák – iránt volt nagy az érdeklődés, ugyanakkor a korszakok, stílusok (szecesszió, art deco, Bauhaus stb.) alapján nem lehetett egyértelmű trendet felvázolni. A tételek körülbelül hatvan százalékát ütötték le december 17-én, de az aukció utáni hetekben a visszamaradt darabok közül is jó néhányat sikerült eladni – összegezte Nádudvari Noémi, az aukciósház kiállításainak kurátora. A mostani árverés katalógusa annyiban hasznosítja a kezdeti tapasztalatokat, hogy nem szerepelnek benne a magyar vásárlókat a jelek szerint nem eligazító, hanem inkább megzavaró becsértékek, viszont most már – Magyarországon úttörő módon – angolul is olvasható a tételek részletes leírása.
Az aukciósház külföldi kereskedőkhöz, gyűjtőkhöz is igyekszik eljuttatni a katalógust, hogy megmutassa: Budapest mostantól nem elhanyagolható helyszín a huszadik századi dizájn kereskedelmében. A Ferenczi és Társai kínálatának jó néhány darabja érdekes lehet a külföldi vásárlók számára, hiszen az itthoni árak egyelőre csupán a töredékét teszik ki a Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban jellemzőknek. Ferenczi István, az aukciósház társtulajdonosa a Világgazdaságnak elmondta: Magyarországon, Erdélyben vagy akár – a szovjet hadsereg rekvirálásainak „köszönhetően” – Ukrajnában is kiváló, a nyugati piacon ritkaságnak számító 20. század eleji bútorokra lehet bukkanni.
Az anyag egészének külföldre vitele már csak a szállítási és egyéb költségek miatt sem alternatívája a budapesti aukcionálásnak, de már a decemberi árverésen felbukkant néhány Magyarországon élő vagy éppen itt turistáskodó amerikai és nyugat-európai vevő. Ferenczi szerint a nyugati érdeklődés is hozzájárulhat ahhoz, hogy a most kibontakozó hazai dizájnpiacon a vásárlók biztos befektetésnek tekinthetik a megszerzett tárgyakat, szemben például a zömmel hazai gyűjtőkörű magyar festményekkel.
A tárgykultúra ma még nagyon alacsony szinten mozog nálunk, még a vizuális kultúrával foglalkozó szakemberek közül is kevesebben ismerik mondjuk Kozma Lajos nevét, mint a Lajtától nyugatra – mondja a vezető, aki tizenkét éves bútorkereskedői tapasztalatokkal a háta mögött vágott bele tavaly az aukciósház megalapításába. Üzlettársaihoz – akik között kiadóigazgató és marketingszakember egyaránt akad – hasonlóan hoszszú távú, az üzlet mellett a hazai tárgykultúra fejlesztését is szolgáló befektetésnek szánja az árverezőházat. Évente négy saját aukciójuk mellett kortárs művészeti kiállításokat, más galériák árveréseit (ősszel például itt rendezi meg aukcióját az Erdész & Makláry) és kulturális programokat is terveznek a többszintű, összesen bő ezer négyzetméteres házban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.