A kibocsátói üzletágban az MNB adatai szerint 11,59 ezer alkalommal követtek el tavaly visszaéléseket, összesen 568,4 millió forint értékben. A darabszám 1,3 százalékkal elmaradt a 2010-ben regisztrálttól, ám az érték kismértékben, 5,28 százalékkal növekedett az egy évvel korábbitól. A leírt veszteség viszont drasztikusan csökkent tavaly a bázishoz képest: a jegybank által kimutatott 127,6 millió forint alig több mint egynegyede a 2010-ben regisztráltnak. A veszteség 62 százalékát ugyanakkor a kártyabirtokosoknak – vagyis az ügyfeleknek – kellett állniuk, igaz, ez is nagyjából egyötödével csökkent 2010-hez viszonyítva.
Az elfogadói hálózatban jóval látványosabb a javulás az MNB statisztikái szerint. A visszaélésekkel érintett műveletek darabszáma itt tavaly több mint 58 százalékkal 2074-re csökkent, míg a felmerült kár értéke is közel kétharmadával 144,8 millió forintra esett vissza. A leírt veszteség végül 133,9 millió forintot tett ki – itt is látványos a visszaesés –, amiből a kereskedőknek 28 millió forintot kellett állniuk.
Érdekes ugyanakkor, hogy a kereskedők pénztárcáját jobban megterhelték a kártyacsalások, hiszen az általuk viselt kár bő 13 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. A bankjegykiadó automatákkal és más berendezésekkel kapcsolatos visszaélésekből tavaly valamivel több mint másfél ezret regisztráltak a jegybanknál, amelyekből 461 irányult ATM-ek ellen. Készpénz illetéktelen felvételével (cash trapping) nem egészen száz alkalommal próbálkoztak a csalók Magyarországon.
Hamis kártyások
A kibocsátói üzletágban a hamisított kártyákkal követtek el a legtöbbször csalást tavaly, hiszen az érintett tranzakciók bő 42 százaléka volt ilyen. Népszerűek voltak a csalók körében a mobiltelefon, illetve internet útján elkövetett visszaélések is: a tranzakciók 27,3 százalékát ilyen műveletek adták. Az elveszett, ellopott bankkártyák „részesedése” viszont már viszonylag alacsony, 17 százalék körüli az érintett műveleteken belül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.