A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) fogyasztói beadványok nyomán hivatalból fogyasztóvédelmi célvizsgálatot folytatott le az EOS Faktor Magyarország Zrt.-nél. A hatóság azt vizsgálta, hogy jogszerű volt-e a társaság által 2011-ben pénzügyi szolgáltatásból eredő követelések behajtása kapcsán az ügyfelek felé irányult kereskedelmi kommunikációja.
A PSZÁF a vizsgálatot lezáró, ma közzétett határozatában megállapította: az EOS Faktor által az ügyfeleknek küldött rövid szöveges (sms) üzenetek tartalma – egyebek között a „saját érdekében azonnali visszahívását várom”, a „jogi eljárás elkerülése végett fizessen határidőre”, vagy a „Szeretné, ha önnel szemben kényszerintézkedéseket foganatosítanánk?” kitételek –, s azok fenyegető jellege a fogyasztók megzavarásával pszichés nyomást fejtett ki.
Az üzenetek szóhasználata alkalmas volt arra, hogy – kényszerintézkedést vagy egyéb (például rendőrségi vagy büntető jogi) hátrányos eljárást kilátásba helyezve – félelmet keltsen a fogyasztókban, s befolyásolhatta ügyleti döntésüket, hogy fizetési kötelezettségüknek milyen formában és módon tegyenek eleget, vagy esetlegesen vitassák a társaság által támasztott követelés összegét. A több mint 61,5 ezer fogyasztónak összességében bő 102 ezer alkalommal kiküldött üzenetek így megsértették az agresszív kereskedelmi gyakorlatot tiltó törvényi előírást.
Ugyancsak e jogszabály ellen vétett az EOS Faktor azzal, hogy a pénzügyi szolgáltatásból eredő követelések behajtása során jogsértő tartalmú nyílt levelező lapokat küldött több mint 31 ezer, tartozással rendelkező fogyasztónak. A levelező lapokban szereplő burkolt fenyegetés – „saját érdekében azonnali visszahívását várjuk”– ugyanis szintén alkalmas volt a fogyasztók ítélőképességének torzítására, s tisztességtelen módon befolyásolhatta döntésüket fizetési kötelezettségük teljesítése kapcsán.
A PSZÁF a társaság által elkövetett jogszabálysértést rendkívüli súlyúnak minősítette, mert a behajtási, követeléskezelési eljárással érintett fogyasztó a fennálló tartozása miatt már alapvetően pszichés nyomás alatt áll, hátrányos helyzetben éli meg a vele szemben foganatosított követeléskezelési lépéseket. A PSZÁF álláspontja szerint a követeléskezelés körébe vont fogyasztó számára — éppen ezen rendkívül érzékeny, különösen kiszolgáltatott helyzeténél fogva — a társaság által küldött üzenetek, amelyek félelemkeltésre alkalmasak, fokozottan járhatnak hátrányos pszichés hatással. A PSZÁF álláspontja szerint ugyanis a fenyegető, félelemkeltő kommunikációs gyakorlat felerősített pszichés nyomást eredményez a követeléskezelésbe vont fogyasztó számára.
A PSZÁF mindkét jogsértés esetében megtiltotta a társaságnak a jogsértő magatartás folytatását, egyúttal összességében 10 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a történtek miatt. Ebben jelentős szerepet játszott az esetek, ill. az érintett fogyasztók nagyon magas száma is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.