Az elmúlt években több mint 20 százalékkal nőtt a külföldi kártyahasználat éves szinten. „A kártyabirtokosok egyre tudatosabb felhasználókká válnak, és egyre alaposabban utánanéznek a kártyahasználat költségeinek. Éppen ezért fontos felhívni a figyelmüket arra, hogy az esetek túlnyomó részében a kártyás vásárlásnak külföldön sincs díja a fogyasztóra nézve, ugyanakkor jelentősen nagyobb biztonságot és kényelmet ad, mint a készpénz” − mondta Sisa-Molnár Anikó, a MasterCard marketing menedzsere.
A felmérés szerint 45 százalék azoknak a kártyabirtokosoknak az aránya, akik tudják, hogy kártyájuk külföldön is használható. A kártyába vetett bizalmat erősítik a gyakorlati tapasztalatok: azoknak, akik az elmúlt év során megfordultak külföldön, 62 százaléka tudja, hogy a kártyája idegenben is éppúgy használható, mint itthon.
A magyar utazók bankkártyái főként városnézés, tengerparti nyaralás, vagy a barátok, rokonok meglátogatása során kerülnek elő a pénztárcákból, leginkább kártyás fizetés (22 százalék), ritkábban készpénzfelvétel (13 százalék) céljából.
Újdonság, hogy külföldön a magyar vásárlók egyre több helyszínen használják a plasztikot: míg korábban egy-egy kártyabirtokos átlagosan két üzlettípusban fizetett kártyával, az elmúlt két évben ez a szám négyre emelkedett. A tavalyi statisztikák szerint a magyar utazók külföldön legtöbbször élelmiszer- és ruházati üzletekben, szállodákban és benzinkutakon fizettek kártyával, de emelkedett azoknak a száma is, akik bankkártyával vásároltak színház- vagy koncertjegyet, vagy fizettek autópályadíjat.
Tízből négy megkérdezett egyetértett azzal, hogy kockázatos külföldre nagyobb összegű készpénzt vinni, ám ennek ellenére csupán negyedük tervezte úgy utazását, hogy készpénz mellett alkalmanként bankkártyával is fizetni fog majd. A megkérdezettek 40 százaléka úgy nyilatkozott: gyakrabban élne a kártyás fizetés lehetőségével külföldön, ha a kártyahasználat garantáltan díjmentes, vagy a készpénzhasználatnál olcsóbb lenne.
Minden második ember csupán vésztartalékként tekint a bankkártyára, és utazásai során arra törekszik, hogy lehetőleg mindent az előre, itthon kiváltott valutábólfizessen. A MasterCard marketing menedzsere szerint ennek nem kell feltétlenül így lennie: „Látjuk például, hogy egy kártyás szempontból fejlett országból érkező, például svéd kártyahasználó milyen magabiztosan veszi elő a kártyáját Magyarországon akár naponta többször is, és ez ugyanígy igaz lehetne a magyar kártyabirtokosokra is külföldön. Fontos, hogy mindenki tudatában legyen annak, hogy a Magyarországon kibocsátott kártyáját, ha rajta van a MasterCard vagy Maestro embléma, a világ minden olyan üzletében, vagy szolgáltatójánál elfogadják, ahol a bejáratnál vagy a pénztárnál fel van tüntetve ezek a logók” – mondta Sisa-Molnár Anikó.
Világgazdaság Online-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.