Az európai autógyártóknak is komoly kockázatot jelent, ha a Brexit-hívők győznek – hívták fel a figyelmet a Morgan Stanley járműipari elemzői –, bár EU-tól való elszakadás, illetve az ettől való félelem nem minden gyártóra hat egyformán. Az Egyesült Királyságban eladott új járművek jelentős hányada importból származik: tavaly valamivel több, mint 2,6 millió új autó talált ott gazdára, ebből csupán 1,6 milliót gyártottak helyben, vagyis az ország nettó járműimport igénye 1 millió közelében volt. Ennek a döntő többsége Európából származott, értéke pedig meghaladta a 30 milliárd eurót.
Ma az egyik a legégetőbb probléma, hogy a Brexit-félelmek hatására az angol font érdemben gyengült a vezető devizákkal szemben. Az euróval szemben például a font közel 15 százalékkal értékelődött le tavaly júliusi lokális csúcsához képest. Ez rossz az olyan autóipari cégeknek, amelyek nem rendelkeznek helyi gyártással – mint például a Daimler, a Volkswagen és a Peugeot –, mert míg a költségeik jelentős része euróban vagy más devizában keletkezik, addig a bevételeiket fontban realizálják. A kedvezőtlen devizahatás negatívan hat a profitabilitásra. Azok az autógyártók viszont, amelyek komoly kapacitásokat építettek ki az Egyesült Királyságban, élvezhetik majd a gyenge font áldásos hatását, hiszen a gyártási költségeik fontban keletkeznek, míg bevételeiket más devizában is realizálhatják. Ilyen szereplő a Nissan, a Jaguar Land Rover és a MINI.
A Brexit következménye lehet a vámunió megszűnése is, amelynek hatására az autógyártóknak ismét számolniuk kellene az importvámmal és a termékeikre kivetett adóval – igaz, nem azonnal, hanem legkorábban két év múlva. Ha nem sikerül semmilyen formában egyezségre jutniuk a feleknek, akkor az importvám bevezetése az EU-ban versenyhátrányba hozná a Jaguar Land Rovert, a Nissant és a MINI-t a többi autógyártóval szemben, s ennek következtében piacot veszítenének. Az Egyesült Királyságban viszont pont fordított lenne a helyzet, hiszen ott a többi autógyártónak kellene szembenézni az importvámmal és az adóval, ez pedig a fentiek helyzetét erősítené. Összességében a két hatás tompítaná egymást.
Van még egy lehetséges hatás is: előfordulhat, hogy romlik majd a finanszírozási környezet – nő a járműhitel és a járműlízing költsége –, amire valószínűleg nagyon érzékenyen reagálna az ország autópiaca. Az elmúlt években ugyanis döntően pont e költségek kedvező hatása pörgette az eladásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.