BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alig érdeklődnek a fiatalok a pénzügyek iránt

A fiatalok többsége nem ismeri a banki alapfogalmak mindegyikét, miközben sokuk elsősorban családi és baráti körben szerez információkat pénzügyi döntéseihez.

A fiatalok többsége nem ismeri a banki alapfogalmak mindegyikét, miközben sokuk elsősorban családi és baráti körben szerez információkat pénzügyi döntéseihez – derült ki abból a felmérésből, amelyet a Magyar Nemzeti Bank készített márciusban. (A kutatás 200-200 fő megkérdezésével zajlott három csoportban, a 15–22, a 23–29, illetve a 30–35 éves korosztály körében.) A jegybank összefoglalója szerint összességében elmondható, hogy az életkor előrehaladtával nő az ismert pénzügyi fogalmak száma. Míg a legfiatalabb korcsoportnál 13 százalék volt azok aránya, akik a kifejezések legalább 90 százalékát ismerték, addig az őket követő korosztálynál ez az arány 30 százalékra emelkedett, a 30 év felettieknél pedig a 40 százalékot is meghaladta.

A felelős döntésekhez szükséges pénzügyi tájékozottság egyik meghatározó forrása az oktatás – állapította meg az MNB –, azonban a megkérdezettek 82 százaléka nem részesült semmilyen pénzügyi oktatásban élete során. Mindösszesen 9 százalékuk szerzett ilyen irányú tudást (nem szakirányú) középiskolai képzésben, további 9 százalék szakirányú középiskolában, felsőoktatásban vagy OKJ-képzésen sajátított el pénzügyi ismereteket.

A megkérdezett fiatalok legnagyobb arányban a családtagokat jelölték meg mint elsődleges információforrást. Bár második helyen a weboldalak állnak, a válaszadók 20-25 százaléka az ismerősei, barátai véleményét is kikéri. A felmérés szerint a legfiatalabb korosztály mutatta a legalacsonyabb érdeklődést a pénzügyek iránt, a két idősebb korosztály válaszadóinak több mint a felét saját bevallásuk szerint nem érdeklik a pénzügyi hírek, szolgáltatások, termékek. Annak ellenére, hogy alacsony az érdeklődés, viszonylag sokan tartják fontosnak a pénzügyi termékek és szolgáltatások ismeretét: a 15–22 évesek 45 százaléka, a 23–29 évesek 66 százaléka, míg a 30–35 évesek 62 százaléka gondolja így. A pénzügyi tájékozatlanság a felmérés szerint a bankválasztás szempontjain is tükröződik: a 23–29 éves válaszadók több mint egyharmada még a szülei által ajánlott bank ügyfele. A fiatal generációk legjellemzőbb bankolási tevékenységei a bankkártyás vásárlás, a számlaegyenleg- és számlatörténet-lekérdezés, a csekkbefizetés és a mobiltelefon kártyaegyenlegének feltöltése. Ezeket a válaszadók kétharmada online is szokta intézni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.