Kiváló első negyedéves eredményekkel rukkolt elő a Richter a múlt héten. A társaság az összes eredménysoron messze túlteljesítette az elemzői várakozásokat. A gyorsjelentésben ugyanakkor vezetőség ismételten hangot adott azon aggodalmának, hogy a szállítási késedelmek, a vegyianyag- és energiaárak, továbbá a bérköltségek számottevő növekedése miatt megemelkedő gyártási költségek a későbbiekben várhatóan fokozottan fogják éreztetni hatásukat a fedezeti szintekben, tekintettel arra, hogy a 2022. első negyedéves értékesítést nagyobbrészt a meglévő (alacsonyabb költséggel előállított) készletek terhére realizálta a társaság. Ezzel egy időben a vezetőség kijelentette, hogy sem az árbevétel, sem a profit, sem a fedezeti szintek romlására nem számít idén.
Mindezek után joggal vetődik fel a kérdés, hogy vajon melyik kijelentésnek adjanak hitelt a befektetők. A probléma korántsem új keletű.
Régóta jellemző a Richter kommunikációjára, hogy igyekszik – talán túlságosan is – óvatosan fogalmazni, amikor a jövőbeli kiáltásokról esik szó. Az esetek többségében viszont a menedzsment aggodalmai utólag túlzónak bizonyulnak és nem nyernek igazolást.
Tulajdonképpen nem az elővigyázatos megközelítéssel van gond, hanem az ellentmondásos üzenettel, amit a menedzsment általában a piac irányába közvetít a jövőbeli erdményességet illetően. A befektetők nyilván tisztában vannak a bizonytalan gazdálkodási környezetből fakadó kockázatokkal (úgymint gyorsuló bérinfláció, emelkedő kamatok, lassuló növekedés, háború), de leginkább arra lennének kíváncsiak, hogy mindezek következményeit miként látja a Richter vezetősége a vállalat működésére nézve, és ez alapján lehetőleg valós képet szeretnének kapni a társaság várható teljesítményéről.
A kétértelmű üzenetek azonban erősen kontra produktívak. A Richter az elmúlt 12 évben, tehát azóta, amióta látványosan elmozdult az úgynevezett a specialty gyógyszeripari vállalati arcél kimunkálása felé a PregLem (EsmyaTM) és a szájon át szedhető orális fogamzásgátló (Grünenthal) készítmények megszerzésével, euróban mérve 25 százalékos összhozamot ért fel (árfolyam-emelkedés és osztalékhozam formájában), ami mindössze 1,8 százalékos éves átlagos hozamnak fel meg.
Ugyanezen periódus alatt az európai gyógyszerszektort reprezentáló SXDP index összesített hozama 275 százalék volt, de még a tisztán generikus készítmények gyártójaként számon tartott, ugyancsak jelentős orosz és ukrán kitettséggel rendelkező szlovén Krka is 108 százalékot tudott felmutatni. Az alulteljesítés okai között a Richter részvények viszonylagosan alacsony piaci likviditása, a folyamatosan bizonytalan makro- és szabályozási környezet, a Vraylaron kívüli más gyógyszerek (például nőgyógyászati portfólió) alulértékelt teljesítménye, a megszerzett eszközök értékvesztése (EsmyaTM), és legutóbb az orosz/ukrán kitettségből adódó kockázatok (13 százalék az árbevételen belül) mellett két további fontos tényezőt mindenképpen érdemes megemlíteni:
(1) szub-optimális tőkestruktúra (a Richter kifizetési hányada átlagosan 27 százalék volt az elmúlt 5 évben, ami 2-3 százalékos osztalékhozamnak felelt meg, szemben a Krka 62 százalékos, illetve 4-5 százalékos mutatójával, miközben a Richter évről évre jelentékeny nagyságú készpénzt termel);
(2)indokolatlanul óvatos útmutatás az eredmény várható alakulását illetően. Ezeknek pedig végső soron jelenleg az a következménye, hogy a piac a Vraylaron kívüli egyéb készítményekből származó profitnak (25 százalék) és a társaság K+F tevékenységének semmilyen értéket nem tulajdonít, ami nyilvánvalóan nonszensz.
Minthogy az is, hogy Richter pillanatnyilag 25 százalékos diszkonton kereskedik a Krka-hoz képest, miközben a gyógyszergyártáson elért bruttó fedezete több mint 10 százalékponttal magasabb.
A részvényeseknek így jó eséllyel más választásuk nem marad, mint majd kérni a Richter vezetőségét az osztalék kifizetési hányad radikális, akár 100 százalékra történő emelésére a társaságban rejlő értékpotenciál realizálása érdekében, ám ettől függetlenül a céget továbbra is masszívan alulértékeltnek tartjuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.