A Money League csapatok, azaz a 20 legnagyobb árbevételű labdarúgóklub átlagosan 500 millió euró feletti bevételt értek el, amiből a kereskedelmi bevételek 222 millió eurót (42 százalék), a közvetítési bevételek 213 millió eurót (40 százalék), míg a mérkőzésnapi bevételek 92 millió eurót (18 százalék) tettek ki.
A Real Madrid visszatért az Money League lista élére, 831 millió eurós bevétellel, második a Manchester City (826 millió euró), harmadik a Paris Saint-Germain (802 millió euró), majd őket követi az FC Barcelona (800 millió euró) és a Manchester United (746 millió euró).
A mérkőzésnapi bevételek növekedése főleg a szurkolók helyszíni meccsnézés iránti magas igényének köszönhető, hiszen az összes korlátozás megszűnt és a stadionok újra teljes kapacitással üzemeltek Európa-szerte a 2022/23-as szezonban. Ugyanakkor a klubok közvetítési bevételét csak szerény 5 százalékos növekedés jellemezte, ami a korábban megegyezett, fix helyi közvetítési ciklusoknak köszönhető.
A kereskedelmi bevételekből származott a Money League klubok legnagyobb bevételi forrása a 2015/16-os szezon óta először (kivéve a Covid–19 hatásokat az 2019/20-as szezonban). A legjobb 20 klubból 17 jelentett éves kereskedelmi bevételnövekedést, ami főként a megnövekedett kiskereskedelmi értékesítésnek, a mérkőzésnapon kívüli eseményekből származó bevételeknek és a pandémia által érintett szponzorációs bevételek visszatérésének volt köszönhető.
„Mivel a klubok nem támaszkodhatnak a közvetítési bevételek exponenciális növekedésére, egyre inkább kereskedelmi fókuszú üzleti modellt kell kialakítaniuk a növekedés érdekében. Ez magában foglalja új termékek fejlesztését, vagy olyan nem-mérkőzésnapi eseményeket, mint például koncertek szervezése, hogy új bevételeket teremtsenek” – mondta Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője.
A 2022/23-as szezonban az angol Premier League klubok száma a Money League listán nyolcra csökkent, azok után, hogy az elmúlt két évben legalább tíz klub szerepelt rajta. Bár minimális változások történtek a legjobb 10 helyezésében, a 11–20. helyezések között volt jelentősebb mozgás. Az Eintracht Frankfurt, az SCC Napoli és az Olympique de Marseille felváltotta a Leicester City, a Leeds United és az Everton angol trióját, ami megmutatja, hogy az európai kupaporondon való részvétel milyen jelentős hatással van a pénzügyi bevételekre.
Ezt alátámasztja a Ferencváros évről évre európai kupasorozatokban való részvétele, aminek köszönhetően 2022/2023-as idényben 9,48 millió eurós bevételt sikerült elérnie a magyar klubnak. A Fradi a Bajnokok Ligája selejtezőjében kezdte, majd az Európa-liga főtábláján folytatta a szezont, ahol az azóta német bajnoknak számító Bayer Leverkusen búcsúztatta a nyolcaddöntőben.
„A következő szezonokban az európai klubok várhatóan tovább diverzifikálják bevételi forrásaikat annak érdekében, hogy nagyobb kontrollt érjenek el teljes bevételük felett. Ez lehetővé teszi számukra, hogy kevésbé függjenek a változékony makrogazdasági körülményektől vagy éppen a pályán elért eredményektől. Amikor egyre szigorúbb pénzügyi elvárásoknak és szabályoknak kell megfelelniük a kluboknak, a legjobb tehetségek megszerzése és egy biztos pénzügyi alap fenntartása közötti megfelelő egyensúly megtalálása kulcsfontosságú lesz” – hívta fel a figyelmet Pósfay László, a Deloitte Pénzügyi tanácsadási csapatának partnere.
A Money League idei kiadásában a 15 legmagasabb bevételt generáló női labdarúgóklubot is részletesen elemezték. Az FC Barcelona Femení megmaradt a női labdarúgás európai csúcsán a 2022/23-as szezonban is, 13,4 millió euró bevétele volt, ami éves összehasonlításban 74 százalékos növekedést jelentett.
A Manchester United Women is megtartotta második helyét, 8 millió eurós bevétellel, amit egy erős kereskedelmi teljesítmény (6 millió euró) hajtott. Közben a Real Madrid Femenino feljött a harmadik helyre, miután 7,4 millió eurós bevételt ért el, ami 416 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest.
A Deloitte által elemzett 15 női klub átlagosan 4,3 millió euró bevételt ért el, ami 61 százalékos növekedést jelentett a 2021/22-es átlaghoz képest (2,6 millió euró). Ezen belül a kereskedelmi bevételek 58 százalékát jelentették a klubok összbevételének, míg a mérkőzésnapi- és a közvetítésekből származó bevételek 22 százalékot és 20 százalékot tettek ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.