Ötheti intenzív egyeztetés után tegnap aláírták a kormány és a közúti közlekedési szolgáltatást végző vállalkozások szakmai érdek-képviseleti szervei között azt a megállapodást, amely a terület versenyképességének a javítását szolgálja. Ez Európában talán az első intézkedéscsomag, amely az ágazat üzemanyagár-robbanás miatt kialakult válsághelyzetét sokoldalúan kívánja kezelni.
A tárgyaló felek nem titkolják, hogy a hétpontos dokumentum bölcs kompromisszumok árán született. Példa erre, hogy mivel a jövedéki adóval kapcsolatos magyar kérelem még brüsszeli elbírálásra vár, annak függvényében két verziót fogadtak el a felek. De van még számos egyeztetésre váró kérdés is, egyebek között a körbetartozás visszaszorítását célzó ügyek: a harmincnapos fizetési határidő jogszabályban történő szerepeltetése vagy az inkasszó intézményének bevezetése. A megállapodás mégis létrejött.
Sőt úgy, hogy fuvarozó vállalkozásaink – ellentétben az Európai Unió sok országában működőkkel – nem demonstráltak, nem bénították meg a lakosság ellátását, az ipar termelését és egyéb területeket. Így nem okoztak kárt ezzel a nemzetgazdaságnak és persze saját maguknak sem. Ezek értéke pedig jóval meghaladta volna azt a 7-8 milliárd forintot, amellyel a számítások szerint a megállapodás eredményeként csökkennek a fuvarozók terhei. De nemcsak az övék, hanem mindannyiunké is, hiszen a likviditási gondokkal küzdő szakma előbb vagy utóbb kénytelen lett volna a megbízókra áthárítani az üzemanyagár drasztikus emelkedése miatti költségnövekedését.
Mindezt érdemes mérlegelni, amikor a fuvarozók sikerén felbuzdulva esetleg más szakmák is előállnak jogosnak tartott követeléseikkel. Számukra is példaértékű lehet, hogy ha a szakma összefog és közösen lép fel, de kész a kompromisszumokra is, akkor békésen is lehet eredményt elérni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.