A június elején elfogadott új Get.-et illetően a GVH üdvözölte a teljes modellváltás bevezetésének koncepcióját, tehát a közüzem és a versenypiac kettősségének megszüntetését a gázpiacon, ehhez kapcsolódóan azt a tényt, hogy a hatósági árszabályozásban is megnyilvánuló állami védelem a hatálybalépést követően a fogyasztók egy jól behatárolható és rászoruló részét illeti meg az egyetemes szolgáltatás keretében. Az erre jogosult körön kívüli fogyasztók így a versenypiac keresleti oldalának tényleges szereplőivé válnak.
Annak, hogy a fogyasztók élvezhessék a hatékonyan működő földgázversenypiac kialakításának tulajdonítható előnyöket – az energiahordozóhoz hosszú távon megfelelő minőségben és átlátható, nem indokolatlanul magas, torzításmentes díjért juthassanak hozzá – több együttes feltétele van. Írásom felütéséhez kapcsolódva először a fogyasztóvédelmi jellegű feltételre hívnám fel a figyelmet. A versenyhivatalhoz érkező fogyasztói észrevételek – közük a villamos-energia- és földgázszolgáltatások számláinak tartalmával összefüggő, azok ellentmondásosságát, érthetetlenségét nehezményező panaszok – jelzik, hogy a piacnyitással érintett fogyasztói kör informáltsága elmarad a kívánatostól. Márpedig a hatékony verseny beindulásának egyik alapvető feltétele az optimális fogyasztói döntés. Ennek érdekében a GVH javasolta, hogy a kormányzat fordítson figyelmet mindenekelőtt az árakra és azok alakulására, az ezt befolyásoló tényezőkre, a szolgáltatóváltás lehetőségeire vonatkozó fogyasztói tájékoztatási formák bővítésére. A teljes piacnyitás elhalasztása miatt rendelkezésre álló többletidő nem lenne elvesztegetett, és valóban a felkészülést szolgálná, ha a részletszabályok kidolgozása mellett erre is jutna erőforrás.
A sikeres piacnyitás másik, mindenképpen említendő feltétele, hogy azzal párhuzamosan történjen meg a versenyt akadályozó piaci struktúrák lebontása. Enélkül – ahogy a villamosenergia-piac példája mutatja – a kívánt hatás ellenkezője valósulhat meg. A GVH részéről a Get.-nek az Országgyűléshez benyújtott tervezete kapcsán lényegi kifogásként merült fel, hogy nem világos, a kormányzat rendelkezik-e átgondolt és következetes koncepcionális válasszal a földgázpiac kínálati oldalán a monopolisztikus jelleg enyhítésére, fel kíván-e lépni az ebben a szektorban is elterjedt hosszú távú földgázszállítási megállapodások piaclezáró hatása ellen. A kétkedőket még inkább elbizonytalaníthatta a törvényjavaslathoz érkezett több mint száz módosító indítvány.
Ezek egyike például a hálózatos és a kereskedelmi tevékenységek elkülönítésére a jogi szétválasztás megvalósítását javasolta. A GVH jelezte, az a végül a jogszabály részévé is vált indítvány, miszerint a rendszerüzemeltető nem szerezhet részesedést földgáztermelőben és más nem szállítási vagy elosztási tevékenységet végző társaságban, valamint a földgáztermelő sem szerezhet (tarthat fenn) részesedést földgázszállítási vagy -elosztási tevékenységet ellátó gazdasági társaságban, nem oldja meg a vertikális integrációból fakadó versenyaggályokat. Tényleges függetlenség a hálózatos és kereskedelmi tevékenységek tulajdonosi szétválasztásával lenne elérhető. A GVH álláspontja szerint ez a szeparációs megoldás garantálhatja leginkább a piaci igényeket kielégítő infrastrukturális beruházások megvalósulását.
Örömteli fejlemény, hogy a villamosenergia-piac hasonló problémájának megoldására a magyar versenyhatóság által is javasolt szakmai elgondolást – a teljes tulajdonosi szeparációt – az európai „törvényhozó testület” is magáénak vallja.
A szerző a GVH Hálózatos Ágazatok Irodájának vezetője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.