Nem vitatom annak indokoltságát, hogy a GDP 9 százalékát kitevő államháztartási hiány időszakában a drasztikus kamatemelés szükségszerűségként adódott a nemzetközi finanszírozhatóság biztosítása miatt. Ebből az aspektusból azonban a helyzet az elmúlt egy évben jelentősen módosult, a költségvetés egyensúlya javult, így a kockázati felárak nagysága és indokoltsága is mérséklődött. Persze kívülállóként nehéz megítélni, hogy a megugrott és talán enyhén még növekvő adósságállomány finanszírozása milyen áldozatvállalás mellett lehetséges, de az euró kamatát 4 százalékponttal meghaladó itthoni kamatláb túlzottnak tűnik.
Erre utal a forintnak az utóbbi pár hónapban bekövetkezett jelentős, mintegy 10 százalékos felértékelődése. Hogy mesterséges, a valós hazai gazdasági folyamatokkal nem magyarázható erősödésről lehet szó, az aligha vitatható, hiszen a forint árfolyamának valós alakulása a magyar gazdaságnak a nemzetközi versenytársakéhoz képest elért teljesítményéhez igazodik, elsősorban annak következménye. Bár gazdaságunk teljesítményének romlása messze nem olyan drámai, mint azt egyesek lépten-nyomon hangoztatják, de az aligha vitatható, hogy relatív helyzete, versenyképességi pozíciója egyértelműen roszszabb. A forint erősödése ezért csupán pénzpolitikai beavatkozás eredménye lehet. Az pedig közismert, hogy a gazdaságba történő bármely olyan jellegű beavatkozás, amely a nehezen kitapintható és értékelhető valós viszonyokat torzítja, jelentős áldozatokkal jár. Erre utal az MNB alelnökének legutóbbi nyilatkozata is, miszerint „az erős forint áldozatokkal jár, de azt érdemes vállalni”.
Ezek után a kérdés már csak az, milyen áldozat vállalható az erős forint látszatáért. Határozott véleményem szerint semmilyen. Részben, mert nagyon csalóka és csak időleges „előnyökről” van szó, részben, mert a nem a valós folyamatokat tükröző információk téves üzleti és lakossági döntésekhez vezetnek, és végül: a valós helyzettől eltérő árfolyam más területeken súlyos gondokat gerjeszthet.
A magas kamattal felerősített forint az adott helyzetben csak szerény szerepet játszhat a makrogazdasági összkereslet befolyásolásában – a hitelfelvétel döntően svájci frankban történik –, de erősen vitatható a szerepe az infláció alakításában is. Az utóbbi hónapokban jelentkező inflációs nyomás ugyanis már nem a megszorító lépések, hanem az energiahordozók és az élelmiszerek drasztikus drágulása okán fenyeget. Azon túl, hogy az erős forint csak szerény mértékben képes a külső inflációs nyomást enyhíteni, az is kérdés, hogy a nemzetközi költségnövekedést szabad-e, érdemes-e a mesterségesen felerősített forinttal enyhíteni. A rövid távon jelentkező kedvező inflációs mutatóért a későbbiekben esetleg növekvő vagy lassabban csendesülő inflációval kell fizetni.
Nem érthető, milyen gazdasági célt szolgálhat, hogy a magyar lakosság külföldi pénzköltését ösztönözzük, vagy hogy a devizában hitelt felvevőket igen jelentős nemzeti adományban részesítjük. Nem igazán szerencsés az sem, hogy a magasra szökött államadósságot a szükségesnél talán nagyobb kamattal finanszírozzuk, nehezítve a költségvetés egyensúlyának a helyreállítását. Mindezeken túl csak utalni szeretnék az erős forintnak az exportra és általában a magyar gazdasági növekedésre gyakorolt negatív hatására, különös tekintettel a közép- és a kisvállalkozások belső pozícióját rontó, éleződő importversenyre. Nem értek egyet a kkv-k különleges kezelésével, támogatásával, de a helyzetük mesterséges rontása is elfogadhatatlan.
Méltányolható tehát az a megközelítés, hogy az áldozatvállalás gyakran elkerülhetetlen, de egy csalóka illúzióért kár ekkora árat fizetnünk.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.