BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tanácstalanság

2008.11.20., csütörtök 00:00

Bevallom, tanácstalan vagyok. Számolom a százmilliárdokat, sőt, már ezermilliárdokat, de csak nem derül ki, mi mennyi. Mennyi vagy mennyivel több jut gazdaságfejlesztésre ezekben a válságos időkben? Tegnap újabb szám került a köztudatba: a Nemzeti Fejlesztési Tanács ülésén kétezer milliárd forintnyi beruházás előbbre hozatalát jelentették be. A váratlan intézkedés részleteit azonban még nem igazán ismerjük.

Tehát még sok a titok. Félő azonban, hogy még ennél is több vagy nagyobb a tanácstalanság/tehetetlenség. Egy sor kérdésre gyors és céltudatos válasz kellene. A fejlesztéspolitikában dönteni kell a már társadalmi egyeztetésen lévő, 2009–10-es akciótervek tartalmáról, a forrásátcsoportosításokról. Ez nyilván sértheti sok politikus és sok gazdasági szektor ambícióit. A színvallás azért is felértékelődhet, mert – kormányfői vélemény szerint – a hagyományos gazdaságélénkítő intézkedéseket nem lehet használni a jelenlegi globális pénzügyi válság kezelésében. Ráadásul már mindenki mindent összezavar.

Az kifejezett biztatás lenne, ha kiderülne: lehetséges a forrásátcsoportosítás, az Európai Unióval érdemben folynak a tárgyalások erről. Ámbár gyanítható, a jelenlegi globális krízis az Európai Bizottság számára is kihívást jelent. Brüszszelben fel kell ismerni a szakembereknek, hogy hasznos ügyeket visznek előre akkor, amikor (elavult?!) közösségi szabályokat sértenek meg.

Mindenkinek jól jöhetnek tehát a tippek, tanácsok, trükkök. Ezért is ajánlom figyelmükbe ma induló sorozatunkat a sikeres válságkezelés és fejlesztés reményében (5. oldal). Első nyilatkozónk szerint a vállalkozásoknak kivételes történelmi szerepük lehet a kiút kitaposásában és a nagyon várt növekedésben, Magyarországon és az EU-ban egyaránt. Ehhez azonban fix pontokra is szükség lenne.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.