- Módosította-e a társaság a 2011-ig szóló növekedési tervét a pénzügyi válság miatt?
- A drasztikusan lezuhant olaj- és olajtermékárak, valamint a meggyengült forint miatt át kell gondolnunk a jövő évi tervünket: mire költünk, milyen beruházásokat valósítunk meg. Január közepére készülünk el. Hiba lenne viszont a mostani bizonytalan helyzetben három évre előre döntéseket hozni, vagyis módosítani a 2011-ig meghirdetett stratégiai célkitűzéseinket, mivel addig még minden irányba változhatnak a külső körülmények.
- Mi az újratervezés fő szempontja?
- 2009 válságév lesz, ezért elsődleges, hogy a Mol robusztus pénzügyi pozícióban maradjon. E célból minél többet kívánunk spórolni, minél többet megtartani a cash flow-nkból, hogy nőjenek a tartalékaink. A cél, hogy erős és a növekedéshez is szükséges tartalékokkal érje meg a Mol a krízis végét. Ismert, a hitelválság miatt vagy nincs, vagy nagyon drága a hitel, ilyen körülmények között nem kívánunk külső forrást igénybe venni a következő évben.
- Mekkora megtakarításra lesz szükség 2009-ben?
- Az első kalkulációk szerint 80-100 millió eurós működési költség megtakarítására készülünk. A beruházásaink felülvizsgálata még tart, de 30-35 százalékos CAPEX-csökkentés a terv. A leépítésnek viszont várhatóan nem lesz jelentős szerepe, mert a magas hatékonyságunk miatt e téren már alig vannak tartalékaink.
- Mi tudható az idei év végi eredményekről?
- A tőzsdei szabályok miatt nem nyilatkozhatom, de a rendkívül hektikusan változó olaj- és olajtermékárak a készletátértékeléseken keresztül nyilván rontják az eredményt, ahogyan a gyengülő forint miatti hitelátértékelés is. Nettó 780 milliárd forintos adósságállományunkat közben megnöveli, hogy az euró forintárfolyama 240-ről lement 270-re. Tartozásunk háromnegyed része euróban van, a többi dollárban, a forinthitelünk elhanyagolható. A gyenge forint már a harmadik negyedévben is rontotta az eredményt, ugyanerre számíthatunk a negyedik negyedben is, de ez függ a december 31-i záró árfolyamtól is.
- A Standard & Poor’s a bóvli kötvény kategóriába sorolta a cég adósságait, ez megdrágítja a kötvénykibocsátást. Mit lép erre a cég?
- Az S&P azután döntött, hogy november 17-én Magyarország hitelminősítését BBB besorolásúra csökkentette (negatív kilátással), ez az országot, illetve a régiót sújtó recesszióra vonatkozó általános várakozásokat tükrözi. Az elmúlt időszakban több társaságot is leminősítettek. Számottevő jelentősége nincs, mivel a Molnak 1,2 milliárd eurónál nagyobb fel nem használt hitelkerete van, és ez megfelelő pénzügyi rugalmasságot nyújt a következő évekre. 2010 végén jelenik meg az első refinanszírozási igény a lejárt hiteleinknél, azaz legkorábban ekkor kell újra külső forrásért a piacra mennünk.
- Van-e árfolyam-karbantartás a Molnál?
- Ami most történik, már nem árfolyam-karbantartási kérdés, hanem a globális válság hatása. Ezt a zuhanást senki nem tudja meggátolni, a többi olaj- és energiacégnek is ugyanígy esett az árfolyama. A mi feladatunk, hogy maximálisan növeljük a cég értékét.
- Hogyan reagáltak az árfolyamesésre a tulajdonosok?
- Hosszú távú befektetésként kezelik a részvényeinket. A komoly befektetők nem néhány hónap vagy egy év alatt akarnak érdemi haszonra szert tenni, a teljes részvényesi megtérülésre törekszenek. Ebben megjelenik a vállalat növekedése, a részvényárfolyam változása és az osztalék is.
- Olcsó a Mol-részvény, nem vásárol-e vissza annyit a cég, amennyit csak tud?
- Nem, mert mint említettem, a kiadásaink csökkentésére és a pénzügyi pozíciónk megőrzésére, a szabad pénzforrásaink maximumra emelésére törekszünk, hogy ne kelljen a pénzpiacokhoz fordulnunk.
- Sorra véve a vállalat tevékenységeit: az olaj- és gáztermelésben hogyan reagál a Mol a kereslet változására és az alacsony árra?
- Mivel a hazai gázfelhasználásnak csak a negyedét adjuk, nincs ok arra, hogy csökkentsük a termelést. Ugyanez áll az olajra is.
- Nem halasztja-e későbbre a Mol az Exxonnal és a TXM-mel indított, nem hagyományos gázkutatását, amely csak a mostaninál érdemben magasabb olajárak mellett ígéretes?
- Rövid távú problémák, pánik miatt nem szabad megenni a jövőt. Az, hogy mit hoz 2012-ben a Makói-árokban és a Békési-medencében a nem hagyományos gáztermelés, nem a 2009-es év paraméterei alapján dől el. E mezők nyilván nem termelhetők ki gazdaságosan 40 dolláros olajár mellett, de kizártnak tartom, hogy 2011–12-ben – amikor e lelőhelyeken reményeink szerint megindulhat a termelés – is ilyen alacsony legyen az olajár.
- A Mol finomított termékei iránti keresletben a takarékoskodás vagy az üzemanyagárak esésének hatása érződik-e inkább?
- Nőtt a kereslet a nagyfelhasználói és a lakossági piacon is. Ám mivel az üzemanyagok piaca globális, itt is megjelenik annak a hatása, hogy a magas árak miatt az USA-ban napi egymillió hordóval esett a motorhajtóanyag-kereslet. Ennek a 80 százalékát a csökkenő benzinigény teszi ki, a dízelfogyasztás sokkal kevésbé csappant meg. Az európai dízelpiacon viszont egy ideje hiány van, vagyis az amerikai piaci tendencia ellenkezője érvényesül. Ha a trend tartós marad, akkor a benzinre optimalizált európai finomítók gazdaságossága nagyon leromlik, szemben a dízelesekével. A Mol finomítói az utóbbiak közé tartoznak, vagyis számunkra a gázolajkeresletnek és -árnak van döntő hatása, a benzinének kisebb. Tehát a Mol finomításának gazdaságossága a nemzetközi finomítási tendenciákkal nem egyenes arányban változik. Ránk ma viszonylag kevésbé hat a benzinkereslet csökkenése.
- A nagykereskedelemben csökkent a kereslet?
- Nem. A finomítóink teljes kihasználtsággal működnek. Mellesleg még a magas áraknál sem esett az igény, vagyis a kereslet rugalmatlan az árváltozással szemben. A gázolajigény még nőtt is, a benzin 1-2 százalékkal csökkent, vagyis a tendencia ugyanaz, mint a világpiaci, csak tompítottabb.
- A bányászathoz kapcsolódó kutatások egy részét nem kell beáldozni egy időre a válság hatásai miatt 2009-ben?
- Folyik a hazai és a külföldi kutatás teljes átvilágítása, sorra vesszük a prioritásokat. Azokat a beruházásokat folytatjuk, amelyeknél eredményközelben vagyunk, vagy ahol a munka leállításának inkább kedvezőtlen, mint kedvező hatása lenne. Természetesen a Mol teljesíti a vállalt kutatási programokat minden területen, sehol nem kíván feladni ilyeneket. Az viszont előfordulhat, hogy partnerek bevonásával diverzifikáljuk e tevékenységet, hogy megfelelhessünk a vállalásainknak. Mivel azonban a kutatás a jövő termelésének záloga, a területre most is és a jövőben is kiemelt figyelmet fordítunk.
- Az új üzletágban, azaz a villamosenergia-termelésben az eredeti ütemterv szerint valósul-e meg a pozsonyi és a százhalombattai beruházás? Megvan-e már rájuk a pénzt?
- E két program még a rajzasztalon van, jövőre csak a tervezési költségek merülnek fel. Gondolom, amikor majd a finanszírozásról kell határoznunk, sokkal tisztább lesz a kép, s nem krízishelyzetben kell ilyen súlyú döntéseket meghoznunk.
- A tervezett akvizíciókat hogyan érinti a 2009-es terv módosítása? Válságban olcsón megszerezhetők a csőd szélére kerülő cégek.
- Nincs olyan konkrét ügyünk, amelyről le kellene mondanunk, és a következő fél év egyébként sem az ilyen ügyletekről szólna. Az akvizíciókhoz mindig kell külső forrás, az pedig most nincs. A saját pénzünket arra az időre tartogatjuk, amikor ismét növekedési pályára állunk, hiszen ahhoz felvásárlásokra is szükségünk lesz.
- Áttérve a vállalati kapcsolatokra: az OMV az idén, jövőre és 2010-ben összesen négy erőmű-beruházásba kezd, nem ütközik-e emiatt újabb piacon a két cég?
- Nem, hiszen az általunk termelendő villamos energia olyan piacra kerül majd, ahol óriási áramhiány van.
- Az osztrák cég szerint a jövő az olyan energiakomplexumoké, amelyekben az input lehet egyszerre olaj, gáz és megújuló forrás is, az output pedig olajtermék, villamos energia, vegyipari termék. A hagyományos olajfinomító a múlté. Egyetért ezzel?
- Olyannyira, hogy versenytársunk víziója a Molnál már a jelen, hiszen az olajipari tevékenységet régen integráltuk a petrolkémiaival. Ennek a műszaki mellett komoly gazdasági előnye is van, például, amikor magasak a műanyagárak, akkor az alapanyagot adó üzletágnak is jól megy.
- Lesz-e szervezeti, működési változás az INA-ban annak nyomán, hogy a Mol nemrég közel 50 százalékra növelte benne a hányadát?
- Még tárgyalunk a horvát kormánnyal a részvényesi megállapodásunk módosításáról. Fontos, hogy az ottani kabinettel együtt, nem pedig ellenében szeretnénk haladni.
- Horvát lapértesülés szerint a Mol egy „baráti” társtulajdonos révén gyakorlatilag már most is az INA többségét ellenőrzi. Igaz ez?
- Ez spekuláció.
- A CEZ nem akarja visszavásároltatni a Mol-részvényeket? A szerződésben a vételinél magasabb, sőt, a mostanihoz képest kirívóan magas árfolyamot rögzítettek.
- Nincs ilyen kötelezettségünk, egy adott időszak eltelte után pedig nekünk lesz visszavásárlási opciónk.
- Az MFB-nél lévő Mol-részvények is maradnak?
- Azok kölcsönadott részvények, nem volt pénzmozgás, vagyis nem jutna többletpénzhez a bankon keresztül a költségvetés, ha az MFB visszaadná a részvényeinket.
- A tőlünk északra és nyugatra fekvő országok gázszállító társaságai is formálnak egy térségi gázhálót. Lesz-e kapcsolat a Mol-, illetve a szlovákiai SPP-vezette térségi gázrendszer között?
- Mint hangsúlyoztuk, a NETS nyitott kezdeményezés, bármely gázszállító társaság részt vehet a projektben.
1999 nyarától a Mol igazgatósági tagja és vezérigazgatója, közben igazgatósági tag a Mol-leány TVK-ban is.
A Joint Venture Szövetség tiszteletbeli elnöke, az MKIK alelnöke. 2006-ban az Év Menedzsere díjjal tüntették ki.
1999 nyarától a Mol igazgatósági tagja és vezérigazgatója, közben igazgatósági tag a Mol-leány TVK-ban is.
A Joint Venture Szövetség tiszteletbeli elnöke, az MKIK alelnöke. 2006-ban az Év Menedzsere díjjal tüntették ki. Cég: Mol Integrált olajipari csoport. Fő mutatói alapján az ország legnagyobb vállalata. A hazai üzemanyag-kereskedelemben piacvezető, de erős a térségi pozíciója, a kutatásban és termelésben Oroszországra és más országokra összpontosít.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.