Amikor a kormány az Országgyűlés asztalára tette a pénzügyi közvetítő rendszer stabilitásának erősítéséről szóló javaslatát, a beterjesztő pénzügyminiszter bizonyára azt gondolta, jót tesz az ország gazdaságával, ha a vérkeringését biztosító bankrendszer fölé védőernyőt emel. Hiszen csak követni akarta a fejlett világ kormányait, amelyek a hitelválság októbertől, a Lehman Brothers csődjével megnyíló új fejezetében sorra fogadtatták el a parlamentekkel a dollár-, font- és euró-százmilliárdokkal kipárnázott bankmentő csomagokat. A betétekre és a bankközi hitelekre kiterjedő kormányzati garanciavállalások mellett a törvényalkotók mind több országban adnak lehetőséget magántulajdonban lévő bankok állami forrásokból történő feltőkésítésére, és ezzel a tulajdonosi-irányítási jogok is csorbulhatnak.
A parlamenti viták során napjainkban érlelődő hazai törvényjavaslat belesimul a „világtrendbe”, ha tetszik, ebből a szempontból sikerült a „mainstreamhez” sorolódnunk. Ez persze nem véletlen, hiszen a javaslat gerince már az IMF készenléti hitelét megalapozó szándéknyilatkozatban olvasható volt. A kritikus hangok (a politika részéről elsősorban a költségvetési bizottság fideszes elnöke, Varga Mihály, az érintett intézmények részéről pedig az OTP vezérkara) szerint ez jelenti a fő hibáját is: olyan angolszász mintát követ, amely nem illik rá a hazai helyzetre. Leginkább az állami segítségért cserébe megszerezhető kormányzati jogosítványok verték ki a biztosítékot a politikai és a szakmai „ellenzék” körében. Főként az, hogy a – bizonyos esetekben az érintett bank egyetértése nélkül is megejthető – állami tőkejuttatás fejében a kormány nemcsak a bank irányító testületeibe delegálhatna tagokat, hanem különleges vétójogot, illetve feltételes tulajdonosi irányítási jogot biztosító részvényhez is jutna.
A politikai csörték és szakmai egyeztetések hatására a kormánypárt vagy két tucat módosító indítvánnyal finomította a leginkább vitatott pontokat. A mostani változat a korábbinál nagyobb mértékben veszi figyelembe az eltérést a hazai, illetve az amerikai és nyugat-európai bankrendszerek problémái között, azt, hogy (egy-két, már a tulajdonosok által kezelt esettől eltekintve) a magyar bankok problémáját nem a felelőtlenül megvásárolt mérgezett papírok okozzák, hanem a Nyugatról „begyűrűző” bizalom- és likviditáshiány. Az állami garancia vagy a tőkejuttatás azért lehet mégis fontos, hogy az általános bizalmi válság miatt forráshiányossá vált hazai bankok ne kényszerüljenek rá a gazdaságot megbénító hitelszűkítésre. A kormányzati szerepvállalás igényét növeli, hogy a magyar jegybank nyugati társainál kevesebbet tesz a banki likviditás növelése érdekében.
Az állami pénzeszközök felhasználásának módját a kormány különleges vétójogot biztosító részvény útján ellenőrizné, amely azonban az új verzió szerint már nem alakítható át törzsrészvénnyé. Bár az eredeti változatnál súlyosabb tőkevesztés és/vagy likviditáshiány esetében, de fennmarad a kéretlen beavatkozás lehetősége, sőt, állami „erőszaktételre” is módot ad a törvény. Ha a kormány úgy ítéli meg, hogy a bank nemcsak a hitelintézeti törvény előírásainak képtelen megfelelni, de a saját és a pénzügyi közvetítő rendszer stabilitását is súlyosan veszélyezteti, a feltételes tulajdonosi irányítási jogot biztosító részvény alapján kizárólagosan dönthet a közgyűlés hatáskörébe tartozó ügyekben.
Bár az ellenzéki pártok többsége az átszabott javaslatot sem támogatja, a törvény várhatóan átmegy a december közepén esedékes végszavazáson. Ennek ellenére a jövő kérdése marad, hogy az OTP, amely – anyabank híján – nyilvánvalóan a jogszabály fő címzettje, versenyképességének biztosítása és aktivitása növelése érdekében igénybe veszi-e az állami segítség valamely formáját. Erőszaktételre reményeim szerint nem lesz szükség.
A szerző a Pénzügykutató Zrt. tudományos tanácsadója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.