A jelenlegi korlátozási rendszerrel az ipari fogyasztók szempontjából több probléma is van. Ezek abból adódhatnak, hogy a napokban bekövetkezett helyzetig senki sem gondolta, hogy II-es, sőt, annál magasabb fokozatú korlátozás is előfordulhat. Gondot okoz, hogy egy adott kategóriába tartozó fogyasztás korlátozásában nincsenek fokozatok. A gázfelhasználás teljes leállítása mellett a fogyasztónak nincs módja temperáló fűtésre, a leállásra adott 4-8 óra pedig nem elég nagyobb csarnokok és komplexebb technológiák szakszerű, újraindítható konzerválására. Meg kellene vizsgálni a fokozatos (például először 50 százalékos) korlátozást is, hiszen adott helyzetben annyi is elég lehet, és semmiképpen sem elfogadható, hogy állagmegóvásra ne maradjon egy 10-15 százalékos gázkontingens.
Egy III-as fokozatú korlátozás jelenleg szinte a teljes ipar leállítását jelenti. A leállítás és az újraindítás egyszeri költsége egy Videoton méretű gyárcsoport esetében 100-200 millió forintos költséget is jelenthet, de egy kisebb, 500-1000 négyzetméteres gyártócsarnokkal rendelkező cég sem úszná meg 2-5 millió alatt. A teljes nemzetgazdaság szintjén ez csillagászati veszteséget okoz. Ehhez jön még hozzá a leállásból származó ipari termeléskiesés, ez önmagában körülbelül napi 0,1 százalék GDP-kiesést jelent. A rendszer további hibája, hogy miközben III-as korlátozásnál a teljes magyar ipar leáll, a nyilvános szórakozóhelyek, bevásárlóközpontok, sportlétesítmények – IV-es kategóriájúak lévén – továbbra is korlátozás nélkül üzemelhetnek.
Egy jó korlátozási rendszernek el kellene különítenie a szolgáltatásokon belül azt a kört, amely az ország alapvető működőképességéhez szükséges, attól, amely nélkülözhető. Utóbbit az ipart megelőzően kellene korlátozni, ott is ügyelve az állagmegóvásra. Egy másik kategória az oktatási intézmények köre, ahol a számos szünet miatt a teljes oktatási program mozgatható, eltolható, sőt, a fokozott fűtést igénylő téli időszakban a szünet még költségmegtakarítással is jár.
A rendszer hiányossága még, hogy nem motivál eléggé az önkorlátozásra, a meglévő helyi alternatívák használatára és ilyenek kiépítésére. Érzékelhető, hogy az emberekben megvan a késztetés arra, hogy ilyen súlyos helyzetben közreműködjenek a megoldásban.
Az elmúlt napok azt mutatják, hogy a problémát a hatóságok is érzékelték. A III-as kategóriát két csoportra osztották, és egyes II-es kategóriájú cégek számára – az előírásokkal tulajdonképpen ellentétben, de a józan ész szerint indokoltan – lehetővé tették a további, legalábbis részleges gázszolgáltatást.
E gondolatok a gázkorlátozási rendszer kapcsán születtek, de a koncepció valószínűleg ugyanúgy alkalmazható a teljes energiarendszerre is. Nem kizárt ugyanis olyan helyzet, amikor a villamosenergia-rendszer kapacitása csökken.
Az elmúlt napok történései és a sokkal sérülékenyebbé vált energiarendszer indokolttá teszik a gázkorlátozási rendszer felülvizsgálatát, az elmúlt években bekövetkezett technológiai fejlődés pedig, amely a rendszer irányításában vagy a nagyfogyasztók ellenőrizhetőségében, szabályozhatóságában bekövetkezett, lehetővé is teszi azt.
Egy ideálisabb gáz- és villamosenergia-korlátozási rendszer a mai globális világban versenyképességi kérdés is. Ez a helyzet a multinacionális vállalatok számára exponálta az energiaellátási problémát, rávilágított a hiányosságokra. A tartós megoldás halaszthatatlan, nemcsak Magyarország, de az egész régió versenyképessége szempontjából is. Ha az ország a jelenlegi rendszert fenntartja, és a lakossági szolgáltatásokat indokolatlanul preferálja a nemzetgazdaság gerincét adó iparral szemben, akkor ezzel egy újabb, kiküszöbölhető kockázati tényezővel nyújtja meg az itteni termelés ellen szóló érvek sorát.
A szerző a Videoton Holding Zrt. vezérigazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.