Azután, hogy tavaly csak kétszeri nekifutásra került pecsét a 2009-es költségvetési törvényre, most alig telt el két hét az év eleje óta, és itt az újabb zűrzavar. Száz-, netán kétszázmilliárd forintos költségvetési lyuk, a még hivatalosnak számító 0,9 százalék helyett 2-3 százalékos GDP-csökkenés, visszaeső behozatal és alig növekedő, netán stagnáló kivitel – napok óta ilyen véleményekkel és előrejelzésekkel szembesül az ország népe.
A válság újabb csapásából egyelőre csak a zavart érezni: a kormányfő szerint szó sem lehet adóemelésről, a pénzügyminiszter ugyanakkor megfontolásra érdemesnek nevezi az áfaemelés gondolatát. Kormányzati megnyilatkozásokból kiderül: nem zárhatók ki újabb takarékossági lépések, ám a kabinet éppen eközben zárol több mint 47 milliárd forintot, amelyből – és még további költségvetési forrásokból – a közalkalmazottak mégiscsak megkapják a 13. havi bérüket.
A helyzet komolyságát mi sem mutatja jobban, mint hogy a 2006 óta a mindenáron történő deficitcsökkentés politikáját folytató kormány nem utasította el a hivatalosan tervezett 2,6 százaléknál magasabb hiány lehetőségét. Egy 3 százalék körüli deficit a gazdaság és az eurócsatlakozás tekintetében nem tűnik veszélyesnek. Ugyanakkor komoly bizalomvesztéshez vezetne, hogy a hiánycsökkentés oltárán a gazdaság növekedését is feláldozó kormány már ezen a területen is „kudarcot vall”.
Ezzel együtt nem kérdés, hogy a változó viszonyokhoz Magyarországnak is igazodnia kell. A 2-3 százalékkal csökkenő GDP-várakozások fényében talán előremutató lenne, ha valóban megszületne a régóta követelt nemzeti konszenzus az átalakításokról. Ennek első próbája az lehet, hogy az Országgyűlés február elején milyen arányban szavazza a költségvetési tanács elnökévé Kopits Györgyöt, tagjává pedig Oblath Gábort és Török Ádámot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.