Az agráriumban tehát beköszöntött a béke időszaka. A „minisztérium vezetése szót ért a mezőgazdasági termelőkkel”, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a legutóbbi megállapodás áruházhálózatokkal, amely ugyan szerencsére nem törvény, de az eddigi 70-ről 80 százalékra emeli az itthon előállított élelmiszerek arányát. Az agrártárca vezetője ma kétségtelenül a legismertebb és a leginkább elfogadott miniszter.
Elismerve azokat a hatalmas, gyakran politikai és szakmai kompromisszumokat kívánó erőfeszítéseket, amelyeket a mindennapi béke megteremtése érdekében kifejt az agrárvezetés, kívülállóként mégis úgy tűnik, hogy a békesség mindenáron való fenntartása a jövőre való felkészülés teljes háttérbe szorulását eredményezi. Ez pedig később súlyos és csak nehezen vállalható gazdasági és társadalmi megrázkódtatások árán orvosolható. A jó szándék tehát nem vitatható, de a pokolba vezető út is ezzel van kikövezve. Az alapkérdés azonban mégiscsak az, hogy a rövid távú érdekellentétek elsimításán alapuló, békés felszín alatt az erőgyűjtés, a jövőbeni versenyképesség-javulás, a modernizáció és a piac felé orientálódó termelési szerkezet kialakítása folyik-e, vagy éppen ellenkezőleg, a megmaradást célzó változatlanság vagy éppen a tespedés honol.
Az utóbbi időben megjelent nemzetközi és hazai elemzésekből az a nem igazán biztató kép bontakozott ki, hogy a rendszerváltás óta, de különösen az EU-csatlakozás után a szomszédos országokéhoz képest a magyar agrárgazdaság szenvedte el a legnagyobb versenyképesség-romlást. Bár a szektor még jelenleg is jókora külkereskedelmi többletet mutat, azonban a feldolgozott, nagyobb hozzáadott értéket képviselő élelmiszerek termelési és kiviteli aránya zsugorodik, a külföldi tőke érdeklődése minimalizálódott, a hazai innovációs és befektetési készség pedig nagyon szerény. A szűkebben értelmezett mezőgazdaság vitatható gazdasági teljesítményén túl nem igazán jelentkeznek érzékelhető eredmények az agrárpolitika által „bekebelezett” vidékfejlesztés és a környezettel való racionális gazdálkodás területén sem.
Az alapprobléma, amely agrárgazdaságunk vergődését, sorvadását okozza, az, hogy az agrárpolitika egyrészt talán nem eléggé jövőorientált, a kívánatosnál és a szükségesnél vélhetően nagyobb súllyal kezeli a status quo fenntartását, másrészt a kínálati szereplők versenyképességének határozott és szisztematikus növelése helyett az EU-támogatások minél teljesebb megszerzésére, a külföldi földtulajdonszerzés megakadályozására, a verseny által szükségszerű differenciálódás kiegyenlítésére, a versenyképtelen piaci szereplők lehetőségeinek hatalmi eszközökkel történő megteremtésére törekszik. Aggodalomra adnak okot az EU mezőgazdasági támogatásának jövőbeni átalakításával, valamint a génkezelt termékekkel kapcsolatos hazai állásfoglalások és törekvések is. A sokasodó jelek alapján úgy tűnik, hogy a magyar agrárpolitika nemcsak a belső piacon, de az EU halaszthatatlan agrárreformja és az elodázhatatlan innovációk terén is a visszahúzó erők mögé sorakozik föl.
A magyar gazdaságot és benne az agrárszektort sújtó és megoldásra váró problémák halmazában talán nem az üzletházakban tartandó hazai élelmiszerek aránya a leginkább disszonáns, céltévesztő és látszattörekvés, de mint cseppben a tenger, jól szemlélteti, hogy gazdaságpolitikánk – éppen úgy, mint mezőgazdasági politikánk – a versenyképesség piaci eszközökkel történő kikényszerítése helyett a „feltételek” állami eszközökkel történő „megfelelő” alakítására törekszik. Ebben az agrárelit a többi ágazathoz képest hervadhatatlan érdemeket tudhat magáénak. Bár az ilyen hozzáállás átmenetileg békét teremthet ugyan, de a jelenlegi tarthatatlan helyzetet betonozza be, és hosszabb távon a vergődés rémképét vetíti előre.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.