Napjaink gazdasági-pénzügyi válsága egyes iparágaknál eddig sohasem tapasztalt mértékű termelés-visszaesést okozott a fejlett és a fejlődő országokban egyaránt.
A legnagyobb veszteségek – a bankokat leszámítva – a globális termelési és értékesítési hálózattal rendelkező multinacionális cégeknél keletkeztek. Csődközeli helyzetben van számos gépkocsigyártó és tartós fogyasztási cikkeket előállító óriásvállalat, s még olyan – évtizedek óta sikeres – cégek is létszámleépítésre kényszerültek, mint a finn Nokia.
Az EU27-re vonatkozó statisztikai adatok, előrejelzések arra utalnak, hogy az ipari termelés vagy a GDP visszaesésének mértéke jellemzően azokban az uniós tagországokban nagyobb, amelyeknek relatíve kicsi a belső piacuk, s ahol a jövedelem jelentős hányada exportból származik. Közismert, hogy Magyarország is ezen államok csoportjába tartozik. A magyar kivitel első negyedévi 25 százalékos zuhanása drámainak nevezhető, s minden bizonnyal hozzájárul majd a 2009-es GDP – uniós átlagot messze meghaladó – csökkenéséhez.
A rossz exportadatok egyben rávilágítanak a magyar gazdaság duális szerkezetéből adódó veszélyekre is. A multinacionális nagyvállalatok súlya a kivitelünkben olyan magas szintre emelkedett, hogy az már a nemzetgazdaság egészére komoly kockázatot jelent. A húsz legnagyobb exportbevételt hozó cég közül csak kettő van magyar vezetés alatt (Mol, Richter), a többi külföldi tulajdonú és irányítású vállalkozás. E húsz cég 2007-ben a teljes kivitel 48 százalékát adta, miközben a foglalkoztatottak mindössze 2,5 százalékát (88 ezer fő) alkalmazta. Ha a multinacionálisok közül néhány exportorientált társaság úgy dönt (és ez reális veszély), hogy más országba helyezi át termelését, a magyar külkereskedelmi mérleg rövid időn belül súlyosan deficitessé válik. A multinacionálisoktól való gazdasági függőség ismert a külföldi befektetők előtt, akik általában megpróbálják kihasználni e gyenge pontot.
De mi van a másik oldalon? Közel 800 ezer, döntően hazai tulajdonú mikro-, kis- és középvállalkozás, amely a nem közalkalmazott munkavállalók háromnegyedét foglalkoztatja (2006-ban 75,6 százalékát, 2,3 millió főt), s a GDP több mint felét (53,4 százalékát) termeli. E vállalkozói kör a nemzetgazdaság teljes kivitelének azonban alig 20 százalékát adja, ez arra utal, hogy döntő hányaduk életképessége, versenyképessége csak a határokon belül értelmezhető. Megdöbbentő tény, hogy a bejegyzett kkv-k mindössze 2-3 százaléka (15-25 ezer vállalkozás) képes számottevő értéktermelésre, és alig ötezerre becsülhető azok száma, amelyek képesek lennének közvetlenül és rendszeresen is megjelenni az exportpiacokon.
Bár a rendszerváltást követő valamennyi kormány igyekezett kiemelt kérdésként kezelni a kkv-k helyzetét, gazdasági marginalizálódásukat eddig nem sikerült megállítani. Többek között azért nem, mert a magyar államigazgatásban, de a banki gyakorlatban is az anyagi-pénzügyi szemlélet abszolutizált, a humánfaktor erősen negligált. A kkv-k nagy hányada ugyanis súlyos vállalatirányítási deficittel bír (jogi, közgazdasági, pénzügyi és marketingismeretek hiánya, gyatra nyelvtudás stb.), ez sokszor nagyobb gátja a fejlődésnek, a külpiacra jutásnak, mint a gyakran hangoztatott tőkehiány.
Az államigazgatásnak és a politikusoknak is fel kellene végre ismerniük, hogy a magyar tulajdonú kkv-k fejlesztése, megkülönböztetett segítése gazdasági és egyben társadalmi érdek. Különösen igaz ez az innovatív, külpiaci megmérettetésre is képes vállalkozásokra. Megerősítésük, versenyképessé tételük legyen gazdaságpolitikai prioritás. Az állam e célnak alárendelten alakítsa ki támogatási, illetve pályázati rendszerét, és ide csoportosítsa át a rendelkezésre álló EU-pénzeket is. Ez azonban csak szükséges, de nem elégséges lépés.
A Magyar Külgazdasági Szövetség már évek óta szorgalmazza a kkv-k külgazdasági versenyképességének erősítése céljából a vállalatirányítási deficittől szenvedő cégeink problémáinak átfogó kezelését. Javaslataink középpontjában olyan, a vállalatok tevékenységébe integrálódó szakmai és külkereskedelmi tapasztalattal rendelkező szakemberek állnának, akik komplex, gyakorlati segítséget adnának az ITD Hungary által kiválasztott cégeknek. Ez a kezdeményezés a Magyar Főnix program, amely azon kis- és középvállalkozásoknak nyújtana egyfajta „coaching” támogatást, amelyek növekedésükhöz állami vagy uniós támogatást igényelnek, és/vagy olyan technológiai-innovációs képességeik, termékeik vannak, amelyek magukban hordozzák a külpiacra jutás lehetőségét.
Ez a „külkereskedelmi doktor” hálózat az ITD Hungary felügyelete mellett működhetne, szigorúan érdekeltségi alapon (sikerdíjért konkrét, realizált teljesítmény esetén). A hálózat a működését a továbbiakban olyan szervezeti formában folytatná, amelynek tevékenységi középpontjában az intézményes és személyes jelenlét révén a kkv lehetőségeire szabott exportközvetítés, marketingszolgáltatás, pénzügyi közvetítés (hitel és kockázati tőke) együtt jelenik meg. Ez a megközelítés nagyban hasonlítható a japán általános kereskedőházak (sogo-shoshák) szakmai tudás bázisán szervezett tevékenységéhez. A hasonlóság abban is fennáll, hogy a sogo-shoshák a számukra fontos külpiacokon saját képviseleteket tartanak fenn, és az azok által begyűjtött gazdasági és politikai információkat üzleti tevékenységükben közvetlenül hasznosítják. Ennek mintájára a magyar külpiaci képviseletek tevékenysége is jól integrálható lenne a fenti intézményi rendszerbe.
Ez irányú javaslatainkat az ügyben illetékes kormányzati szervek vezető tisztségviselői eddig elutasították. Úgy véljük, érdemes lenne változtatni e merev magatartáson, mert biztosak vagyunk abban, hogy a kkv-k külpiaci jelenlétének dinamizálása hatékonyan hozzájárulhat a mai súlyos recesszióból való mielőbbi kilábaláshoz.
A szerző a Magyar Külgazdasági Szövetség társelnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.