A termőfölddel kapcsolatos kérdések szakmai, vagyoni és politikai jellegűek. Ezért a birtokpolitika meghatározó elemeit nem a szakma, hanem a politika dönti el. A szakmai szempontok és a közösségi szabályok csak befolyásolhatják a döntést. A termőföld az agrárgazdaság leginkább átpolitizált területe. Ennek elsődleges oka, hogy a föld nem csupán termelőeszköz, hanem vagyontárgy is. Amellett, hogy jelentős áremelkedés előtt áll, rövid távon is kiváló befektetés. Egy hektár szántó átlagos ára ma Magyarországon 500-600 ezer forint, ennek éves hozama – ha csak bérleti díjat számolunk – mintegy 40 ezer forint. Ez 7-8 százalékos reálhozamot jelent, mert a föld ára is folyamatosan emelkedik. Talán nincs is ennél jobb befektetés ma hazánkban.
A nemzeti vagyon jelentős hányadát képező termőfölddel okosan kellene sáfárkodni. Szakmai igény, hogy szülessen egy hosszú távra stabilnak remélt birtokpolitika. A jelenlegi helyzet ugyanis zavaros, és ebben a legkönnyebb halászni. Még sincs politikai szándék egy konszenzusos birtokpolitika elfogadására.
2011-ben lejár a földtulajdonszerzéssel kapcsolatos uniós derogáció. Ennek meghosszabbítására nincs sok esély. Megszűnik a társas gazdaságok és a külföldiek földtulajdonszerzésének tiltása, illetve korlátozása. Erre a váltásra fel kell készülnünk. 2011-ig olyan birtokpolitika megalkotására van szükség, amely képes kezelni a derogáció megszűnésével járó kihívásokat. Ilyen például a versenyképesség által már nem indokolt, vagyonfelhalmozási céllal létrejövő nagybirtokok kialakulásának meggátlása, a hazai gazdálkodók (egyéniek és társasok) helyzetbe hozása a spekulatív tőkével szemben.
Az idő azonban gyorsan múlik, és mi mégis a szőnyeg alá seperjük a problémáinkat és a lehetőségeinket is. Egyre inkább úgy tűnik, 2011-re nem készülünk fel a kihívásokra.
A birtokpolitika érzékeny területe a társas gazdaságok és a külföldiek tulajdonszerzése. Véleményem szerint a földszerzésben kívánatosabb az itteni termelők – elsősorban egyéniek és ezután társasok – aktivitása, mint a külföldieké. A hazai gazdák földszerzésének indokai nem kérdőjelezhetők meg. A hazai társas gazdaságok földtulajdonával kapcsolatban többen felvetik, hogy az veszélyezteti a vidéki agrárnépesség földtulajdonát, illetve az egyéni gazdaságok megerősödését. Én ezt vitatom, a társas gazdaságok földtulajdona jobban fenyegeti a spekulánsokat, mint az egyénieket. De arra figyelni kell, hogy abból a szempontból sem kerülhet senki előnyösebb vagy hátrányosabb helyzetbe, hogy milyen mértékű adóval – társasági vagy személyi jövedelemadó – sújtott vagy adómentes pénzből vásárolhat földet. Sőt, az is szempont kell legyen, hogy csődhelyzetben egyéni vagy társas tulajdonban védettebb-e a föld.
A kedvezményezett gazdaságcsoportok érdekeit üzemszabályozással is lehet védeni. Ennek keretében megállapítható a maximális és a minimális földlekötés, a szakképzettség, a tulajdonolt gazdaságok száma. A maximális üzemméretet azon a ponton lehet meghatározni, ahol a méretnövekedés versenyképességi indokai megszűnnek, és a vagyonfelhalmozás válik elsődlegessé. Ez a határpont egzaktul nehezen kijelölhető, de a tesztüzemi adatok alapján lehet számításokat végezni, így kalkulálható. A jelenlegi status quót azonban – a konszenzus érdekében – nem célszerű revolúcióval veszélyeztetni.
A külföldi gazdasági társaságok és magánszemélyek földtulajdonszerzésével kapcsolatban is felmerülnek választ váró kérdések. Ha már jön a külföldi, inkább az egyéni jöjjön. Az egyáltalán nem baj, hogy hazánkba jön egy-két száz holland vagy dán gazdálkodó, megvesz 50-100 hektárt és elkezd termelni, adót fizetni, sőt, elmagyarosodik a gyermekeivel együtt. Még a környezete is profitálhat abból, ha magasabb termelési kultúrával találkozik. Az azonban nem érdeke az országnak, hogy külföldi gazdasági társaságok – külföldön élő tulajdonosok – vegyenek meg nagyobb területeket, és egyáltalán ne legyenek tekintettel a magyar vidék környezetére és társadalmára.
A földbirtok-politika ugyanakkor komplex megközelítést tesz szükségessé, nem szűkíthető le a társasok vagy a külföldiek tulajdonszerzési lehetőségeire. Konszenzussal lenne célszerű elfogadni az elővásárlási jogosultság hatályos szabályait. Kutatások bizonyítják, hogy ez nem is olyan központi kérdés, mint azt a politika sejteti. Hozzá kellene nyúlni a hatályos örökösödési szabályokhoz is, mivel a jelenlegiek a földtulajdon további elaprózódásához vezetnek. Egyáltalán megoldható-e, és ha igen, milyen hatású lenne, hogy a földtulajdont csak egy a gazdálkodást élethivatásszerűen folytató utód örökölhesse?
A nemzeti földalapban lévő lehetőségek kiaknázatlanok, így – különösen a jobb adottságú területeken – nem tölti be a funkcióját. A kezelő szervezetnek a rendelkezésére álló föld jobb hasznosításáról is gondoskodni kellene. Célszerű lenne élénkíteni a birtokkoncentrációt segítő földcseréket. Erre azonban nem elég hatékonyak az önkéntes földcserék. Az osztatlan tulajdonokat is rendezni kellene, de kérdés, hogy itt a kimérést kell-e segíteni, vagy a tulajdonosok közti földvásárlást szükséges-e ösztönözni.
Megannyi terület, amely folytatható a bérleti időtartammal, a földvédelemmel, a környezetvédelemmel. A politikának – kompromisszumokkal és megegyezéssel – mielőbb lépnie kell, mert a rendezett birtokviszonyok növelik a földárat, élénkítik a termőföld iránti keresletet. Az emelkedő árak ugyanakkor bővítik a földkínálatot, végeredményben élénkül az egész földpiac. Ez a leghatékonyabb eszköz a termőfölddel kapcsolatos spekulációk visszaszorítására.
A szerző címzetes egyetemi tanár
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.