Másrészt az Európai Bizottság azt javasolta az uniós pénzügyminisztereknek, hogy adjanak újabb két év haladékot Magyarországnak az államháztartás GDP-arányos hiányának 3 százalék alá szorítására. Hiba lenne azonban ebből rossz következtetéseket levonni.
Sokakban él például még mindig az a hamis illúzió, hogy a magyar kormány másokhoz hasonlóan lazíthatná a költségvetési fegyelmet, és így tompíthatná a gazdasági visszaesés mértékét. Ez azonban nincs így. A bizottság kedden megjelent jelentéséből (Public Finances in EMU, 2009) például kiderül, hogy a 27 uniós tagállam harmada egyáltalán nem alkalmaz fiskális ösztönzőt az úgynevezett automatikus stabilizátorokon kívül. Nemcsak azért, mert élénkítés helyett esetleg megtakarításokba vagy – kis, nyitott országok esetében – importra folyna el a pénz, hanem azért is, mert a külföldi magánbefektetők nem mindenkinek hajlandók finanszírozni az ilyen kísérleteket.
A 2006-ig tartó fiskális ámokfutás és eladósodás, majd az azt követő brutális, de rossz szerkezetű kiigazítás nyomán Magyarországot különösen kiszolgáltatott állapotban érte a nemzetközi hitelválság. Ebben a helyzetben nem volt és még jó ideig nem is lesz más ésszerű lehetőség, mint igénybe venni az IMF és az unió pénzügyi segítségét, és betartani a hozzá kialkudott feltételeket. Amelyek egyébként pontosan azt célozzák, hogy fenntartható költségvetési és adósságpálya felé tereljék a kormányt, tehát az ország minél hamarabb kikerüljön a „gyámság” alól. Akik most könnyebb utat ígérnek a kilábalásra, azok paradox módon épp a jelenlegi kényszerpályát betonoznák be hosszú időre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.