Furcsa polémia alakult ki a sajtóban arról a kérdésről, hogy most vajon milyen költségvetési politikát kellene Magyarországon folytatni. Van, aki sokallja a kiigazító lépéseket, van, aki kevesli, és azt kéri számon, hogy miért nem ragaszkodik a kormány, az MNB, az EU és az IMF az októberben meghatározott deficitpályához.
Az első dolog, amit érdemes leszögezni, hogy mindig pont akkora és olyan kiigazítás történik, amelyhez van politikai akarat. Sem a jegybanktól, sem a nemzetközi szervezetektől nem várhatunk többet, mint hogy odateszik a kormány asztalára: más hasonló helyzetbe került országokban mi működött, és melyek azok a hibák, amelyeket nem kellene még egyszer elkövetni. A parlamenti többség hoz döntéseket, alku leginkább arról folyik, hogy a nemzetközi intézmények mekkorára nyissák a pénzeszsák száját.
Az IMF-tárgyalások legutóbbi fordulóján az a döntés született, hogy 2009-ben a korábban vártnál mélyebb recesszió okozta költségvetésihiány-növekedésnek csak a felét, 2010-ben valamivel nagyobb részét kell ellensúlyozni kiigazító intézkedésekkel. Így mindkét évben a februári megállapodásnál körülbelül egy százalékponttal lehet nagyobb a költségvetési deficit. Mi több, az IMF hajlandó volt abba is belemenni, hogy a 2010-es hiány elérését biztosító intézkedések egy részét csak a költségvetési törvény őszi benyújtásáig dolgozzák ki. Miért ez a nagyfokú rugalmasság a nemzetközi szervezetek részéről?
Ha csupán a hazai események alapján ítélkezünk, akkor egy klasszikus első generációs válsághoz hasonló kép bontakozik ki, ahol a fiskális eladósodás gyors növekedése váltja ki a költségvetés piaci finanszírozási lehetőségeinek a beszűkülését és a valuta elleni spekulációt. Egy ilyen helyzetben a tankönyvi recept a büdzsé mielőbbi, nagymértékű kiigazítása. Ha jó a diagnózis, akkor érthetetlen a magasabb adósságpálya májusi jóváhagyása, hisz aligha visz minket közelebb ahhoz a célhoz, hogy újra saját lábára tudjon állni a költségvetés.
Kicsit távolabbról nézve viszont egy globális bankválság kellős közepén ülünk, amely mindenkit sújt, és igen nagy az országok közötti fertőződés veszélye. Tárgyalópartnereink az egész régió boldogulását tartják szem előtt, így a magyar kormánynak sokkal nagyobb az alkuereje, mint egy lokális válságban. De a költségvetési kritérium lazításában annak is nagy szerepe lehetett, hogy nincs szakmai konszenzus arról, hogy egy bankválságban először a fiskális problémát kellene megoldani. A nemzetközi tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy ha egy ország bankrendszere nagy bajba kerül, az a GDP 50-100 százalékával is megnövelheti az államadósság szintjét. Így, ha egy ország képes arra, hogy a bankrendszer problémáit kezelje, sokkal nagyobb nyereséget könyvelhet el az adósságpályában, mint a költségvetési deficit néhány százalékos tologatásával. Az IMF-hitel segít megerősíteni a bankok pozícióját, biztosítja a lejáró külföldi hiteleik refinanszírozhatóságát, át tudja hidalni az átmeneti devizahiányból adódó nehézségeket, s megtámasztja az árfolyamot. Ezzel szemben a költségvetési kiigazító lépések – legalábbis rövid távon – tovább mélyítik a recessziót, s ez növeli a bankrendszeri kockázatokat.
Persze a nemzetközi dimenziók ellenére a magyar válságban továbbra is kulcsszerepe van a fiskális fenntarthatósági szempontoknak. Ha nem születnek lépések ezek megoldására, nem fog helyreállni a bankok forrásbevonási lehetőségeit is korlátozó befektetői bizalomhiány. A bankrendszer „megkímélése” és az adósság stabilizálása egyszerre csak úgy lehetséges, ha olyan intézkedések születnek, amelyeknek kicsi a közvetlen növekedést visszafogó hatásuk, hosszabb távon mégis javítják a fiskális pozíciót. A tavaly októberi intézkedések többségében fűnyíróelven születtek, így magukban hordozták a kockázatot, hogy a pénzügyi szorítás múltával visszanőnek, így sem az adósságdinamikán, sem a bankrendszer helyzetén nem tudnak lényegesen javítani. A februári és májusi módosítások között a fűnyíró mellett már több irreverzibilisnek látszó intézkedés is megjelent (pl. a nyugdíjkorhatár emelése). A legnagyobb jelentősége a munkaerő-piaci ösztönzők megváltoztatásának van: csökkennek a munkát terhelő adók, ezzel párhuzamosan szigorodnak azok a transzferek és procedúrák, amelyek az inaktivitás és a munkakeresés közötti választást befolyásolják. Ezek a lépések – a válság elmúltával – kiadási oldalon és a javuló munkapiaci aktivitás által generált nagyobb növekedés miatt bevételi oldalon is javíthatják a költségvetés pozícióját. Ha – némi optimizmussal – feltételeznénk, hogy a fűnyíróval visszavágott költségek sem sarjadnak ki többet, még azt is ki lehet hozni, hogy az eddigi intézkedések elegendők az adósságdinamika rendbetételére.
Valószínűleg a befektetők nem ilyen optimisták a költségvetési folyamatok megítélésénél, hiszen egyelőre igen mérsékelt lelkesedéssel honorálják a kormányzat lépéseit. A jövőbeli deficitre vonatkozó várakozásaikban feltehetően számolnak azzal, hogy a magas adószint tartósan nem maradhat fenn. A potenciális növekedésre vonatkozó várakozásokat pedig az húzza vissza, hogy az állam nemcsak a szociális transzferek osztásánál vállalta magát túl, de a gazdasági élet számos területén meghatározó szereplő, torz ösztönzők, nem hatékony működés fenntartója, partikuláris érdekek kiszolgálója. Félő, ha az állammal kapcsolatos elvárások nem változnak, nemcsak a növekedési hátrányunkat nem tudjuk majd ledolgozni, de a fiskális túlköltekezés visszanő, mint a gyík farka. De ezt sem az IMF oldja meg helyettünk.
A szerző az MNB monetáris stratégiáért és közgazdasági elemzésért felelős igazgatója
Megjelent cikkek:
Heim Péter, 2009. június 5.
Németh György, 2009. június 9.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.