BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hogyan kellene szabályozni a bankok egyoldalú szerződésmódosítását?

Az egy hete megkötött megállapodásnak megfelelően hétfőtől életbe lépett a bankok egyoldalú szerződésmódosításával összefüggő moratórium, amelyben vállalták, szeptember végéig tartózkodnak az ügyfelek számára kedvezőtlen, egyoldalú szerződésmódosítástól. De mi lesz utána? Erről kérdeztük az érintetteket. A PSZÁF, a GVH és az Pénzügyminisztérium nem kívánt válaszolni.
2009.07.24., péntek 00:00

Füzes Sándor. Az Axa Bank Europe SA Magyarországi Fióktelepének vezérigazgatója. Szereplőkre szabva. „A bankok közötti kiélezett versenyhelyzet, a versenyzők fegyelmezetlensége, valamint az erőtlen fogyasztói szervezetek miatt az önszabályozás a hazai piacon egyelőre nem működőképes. Az ügyfelek megfelelő védelme érdekében valóban szükség van egy piaci szabályozó hatóságra, azonban ennek úgy kell működnie, hogy ne uniformizált, hanem olyan, az egészséges piaci versenyt ösztönző szabályok szülessenek, amelyek figyelembe veszik egyebek között az egyes szereplők eltérő kockázatvállalási hajlandóságát, tulajdonosi hátterét, tőkeellátottságát. A szabályozónak arra is figyelni kell, hogy a bankok üzleti alapon működő vállalkozások, tehát a piac időről időre bekövetkező változásait áraiknak, szolgáltatási feltételeiknek feltétlenül tükröznie kell.”



Baranovszky György. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke. Bizalom. „Átlátható, egyértelmű szabályozásra, a szerződésmódosítás objektív feltételeinek pontos meghatározására van szükség, hogy az ügyfelek előtt világos legyen, mire számíthatnak. Szövetségünk ezt szorgalmazta a törvénymódosítás előtt is, amelyről most, hatálybalépése előtt kiderült, hogy nem megfelelő. A bankok magatartása szerencsére nemcsak a fogyasztóknál, hanem a kormánynál is kiverte a biztosítékot. A pénzintézetek ezzel ismét azt erősítették meg, hogy nem a fogyasztóért vannak. Csak remélhető, hogy a két hónapos moratóriumot követően valóban hatékony szabályozás készül. Pusztán a banki önkorlátozás nem ad megoldást, a törvény nem lesz jobb, valószínű, a gyakorlat sem. Azzal is számolni kell, hogy nem tér vissza a fogyasztói bizalom.”

Lénárd Mariann. A Banki Hitel Károsultak Egyesületének főtitkára. Önszabályozás. „A moratórium csak látszatintézkedés. Egy hete, a miniszterelnöki megbeszélés óta folyamatosan érdeklődnek nálunk az ügyfelek, kiterjed-e az ő esetükre is, és ha nem, vajon mi az oka. Mert nem szolgáltak rá erre a mostoha helyzetre, nem átgondolatlanul halmozták a tartozásokat, valamennyien felelősen próbáltak eladósodni. Ilyen következményekre nem számíthattak. Egyesületünk szerint egy átlátható pénzügyi rendszer és a bankok önszabályozása jelenthetné a valódi megoldást. Az önszabályozás révén egészséges verseny bontakozhatna ki a pénzintézetek között, ez a bankok érdeke, s az ügyfelek számára is tisztulnának a folyamatok. Az etikai kódex első kezdeményei biztatóak, úgy látjuk, annak alapján már európai banki hitelezői gyakorlat alakulhat ki.”

Harnos András. Az Aegon Hitel Zrt. vezérigazgatója. Önérdek is. „A törvényi szabályozás helyett a bankoknak önkorlátozó módon is meghatározhatnák, hogy melyek azok a feltételek, amelyek változása az ügyfélre nem hárítható át. Nem vonom kétségbe, hogy van még mit javítani a fogyasztóvédelem területén is, de minden pénzintézetnek elemi érdeke ezt magától is megtenni. A veszteségeik minimalizálása érdekében a bankok alapvető érdeke, hogy az ügyfelek fizetőképessége minél tovább fennmaradjon, ezért szinte minden intézmény igyekszik könnyíteni a hitelfelvevők terhein, az ügyfelek együttműködési hajlandóságának függvényében. A jelenség azonban nemcsak gazdasági, hanem társadalmi kérdés is, hiszen nem egyedül a bankok tevékenysége vezetett a túlzott eladósodáshoz. A törvényi szabályozásnak sem egyedül erre a területre kellene fókuszálnia.”


Korba Szabolcs. Az OTP Bank vezető jogtanácsosa. Kódex. „Banki szakértők 2008 végére kidolgozták az egyoldalú szerződésmódosítás méltányos gyakorlásának kódexét, ez azonban az erről szóló törvényalkotás miatt nem léphetett hatályba. A kódex kizárólag piaci kockázatok megváltozása esetében tenné lehetővé az egyoldalú módosítást, amelyről rendkívül széles körben ügyfél-tájékoztatási kötelezettséget és egyértelmű indoklási kötelezettséget ír elő. Lehetővé tenné, hogy az ügyfél a számára elfogadhatatlan módosítás esetén ingyenesen bankot váltson. A kódexet a bankok a fogyasztóvédelmi szervezetek bevonásával rendszeresen felülvizsgálnák és aktualizálnák. Az önszabályozás, kiegészülve a PSZÁF most bevezetendő széles körű ellenőrzési és szankcionálási jogával, fogyasztó- és piacbarát szabályozást alkotna.”

A szerző további cikkei

Továbbiak

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.