2008. szeptember 15-én csődvédelmet kért, majd felszámolásra került a világ egyik vezető befektetési bankja, a Lehman Brothers. Ráadásul történt mindez úgy, hogy a bejelentés pillanatában, a fejlett országokban addig érvényes íratlan szabályoktól eltérően, nem lehetett tudni, hogy csak a részvényesek veszítik el a tőkéjüket, vagy a bank hitelezői is a befektetett pénzük túlnyomó részét.
A pénzügyi válság hatásait addig a lehetőségekhez képest tompítani igyekvő amerikai kormány és a Fed – felhatalmazás, illetve kongresszusi támogatás híján – hátratett kézzel nézte, ahogy korábbi válságkezelő erőfeszítéseinek eredményei szinte semmivé válnak.
Az esemény sokkolta a pénz- és tőkepiacokat, hiszen valami olyasmi játszódott le, amivel nem számoltak a kockázatok bekövetkeztének valószínűségét múltbeli események alapján modellező befektetők. Sorra menekültek akkor még erősebbnek látszó felvásárlók karjaiba, illetve szorultak állami segítségre a globális kapitalista világrend korábban bevehetetlennek hitt bástyái, jelentős amerikai, brit, belga és német pénzintézetek. Azok a tőzsdei befektetők, akik lassan már egy éve csak veszteséget veszteségre halmoztak, mindent piacra dobtak, még azt is, ami nem volt a tulajdonukban. Egyetlen nyerő befektetés maradt a piacokon: a short. Nem az lett a kérdés, melyik intézmény képes ellenállni és átvészelni az eladói nyomást, hanem az, a sebezhetősége miatt kit nem támadnak meg a shortosok.
Egy darabig úgy látszott, hogy mivel 1929 óta most először ez a válság a fejlett világban kezdődött, és olyan termékek és befektetések robbantották ki, amelyek a kevésbé fejlett tőkepiacokon nem honosodtak meg, a világ többi része sokkal kevésbé érzi majd meg a robbanás hatásait. Heteken belül kiderült, ez a bizakodás megalapozatlannak bizonyult. A kockázatos befektetések leépítése futótűzként terjedt szét a világban, és október elejére elérte Magyarországot is. Ebben a helyzetben az évtized túlnyomó részében a hazánkban uralkodó felelőtlen gazdaságpolitika miatt legyengült, más feltörekvő országokhoz képest kimagaslóan magas állami és külföldi adósságterhet cipelő és így a világ legsebezhetőbb gazdaságai közé sorolt Magyarország csak a nemzetközi intézmények segítségében reménykedhetett. Az MNB a pénzügyi összeomlás fenyegetettségében gyors cselekvést és határozott intézkedéseket javasolt, és erről a kormányt is meggyőzte, a nemzetközi intézmények – az EU és az IMF – pedig kérésünkre gyorsan és hatékonyan léptek. Egy héten belül Budapesten volt tárgyalódelegációjuk, és újabb két héten belül meg is született a megállapodás, amely a költségvetés további konszolidációját és a hazai pénzpiacok stabilizációját célzó intézkedéseket tartalmazott. Ennek fejében pedig pénzt és hitelességet kölcsönöztek hazánknak. A jegybank forint-, majd a nemzetközi hitelkeret birtokában, devizalikviditás biztosításával, az állampapírpiac – jövőbeni intézkedéseket megelőlegező – időleges stabilizálásával járult hozzá a konszolidációhoz. Ily módon a legrosszabbat, a pénzügyi ellehetetlenülést sikerült elkerülnünk, de még hosszú hónapokig nem került sor olyan hosszú távon is ható jelentős strukturális intézkedésekre, mint például a nyugdíjrendszer reformja, illetve nem indult el az adórendszer versenyképességet javító átalakítása. Ez a késlekedés tovább erősítette a hazánkat övező nemzetközi bizalomhiányt, és rontotta a tartós kilábalás esélyeit. Az elmúlt hónapok intézkedései és az ezzel párhuzamosan a világ tőkepiacain kibontakozó konszolidáció eredményeként hazánk kikerült a veszélyzónából, de korántsem oldotta meg mindazokat a súlyos és szinte egy évtizede halmozódó problémákat, amelyek továbbra is gátját képezik az ország fejlődésének.
Milyen tanulságok vonhatók le számunkra az elmúlt hónapok eseményeiből?
A válság, bár globális eredetű, mégis azokat az országokat sújtotta elsősorban, amelyek a korábbi időszakban ésszerűtlen és felelőtlen gazdaságpolitikát folytattak. Így a válság a saját válságunk is egyben. A jegybank hosszú évek óta következetesen és mindhiába figyelmeztetett a költségvetési politika fenntarthatatlanságára, a devizahitelezés kockázataira, a magyar növekedési potenciál leromlására, gazdaságunk leszakadásának veszélyeire.
A nemzetközi intézmények segítségével, a Magyarországon tevékenykedő külföldi bankok tulajdonosai felelős viselkedésének és a magyar hatóságok válságra adott gyors reakciójának köszönhetően a legrosszabbat, a pénzügyi összeomlást sikerült elkerülnünk, de az ország súlyos árat fizet a korábbi hibákért. A pénzügyi fenyegetettségre szükségszerű kényszerből adott válasz, a prociklikus költségvetési, hitelezési és monetáris politika rövid távon elkerülhetetlenül mélyíti a válságot. Most fizetjük meg a korábbi költekezésünk árát. A hibák megismétlődésnek elkerülése érdekében nélkülözhetetlen a kialakított fiskális szabályok szerves integrálódása a költségvetési tervezés mechanizmusába és a parlamenti jóváhagyási procedúrába.
Ha korábban – saját jól felfogott érdekünkből – nem is, de most, a válság hatására, ugyan későn és kényszerből is, de hozzá lehetett nyúlni a nagy elosztó rendszerek egyikéhez-másikához, ennek pozitív hatásai fokozatosan jelentkezni fognak. Eredményük meglátszik majd az államadósság arányának mérséklődésében, a gazdaság növekedési potenciáljának erősödésében.
De messze vagyunk még a hosszú évek alatt kialakult lemaradásunk okainak orvoslásától. A biztonságosabb hétköznapokhoz, az ország felzárkózásához az államadósság alacsonyabb szintjére, hatékonyan működő – a munka becsületét és érdekeit szolgáló, egyúttal az elesetteknek oltalmat kínáló – állami újraelosztási rendszerre és a ráfordítások mértékével egyenértékű, minőségi közszolgáltatást nyújtó államra lesz szükségünk. Mindemellett, más országokhoz hasonlóan, elengedhetetlen feladatunk a pénzügyi felügyeleti és szabályozó rendszernek a válság tanulságait levonó megerősítése.
A munka még csak most kezdődött.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.