Az érintettek érthetően azt az időszakot sírják vissza, azt a gazdaságpolitikát helyeslik, amikor az éves autóeladások száma jóval meghaladta a 200 ezres darabszámot, és súlyos hibának vélik a roncsprogram hazai elvetését, a hitelezési és a korábbi kedvezmények megszüntetését. Ezzel szemben kívülállóként a makrogazdasági összefüggések alapján aligha a mostani kényszereket ítélhetjük elhibázottnak, hanem éppen ellenkezőleg.
Tudni kell, hogy 2002 és 2007 között a száz lakosra jutó gépkocsieladások számában az európai rangsorban előkelő helyen szerepeltünk. A mesterségesen felpumpált keresletre kiépült értékesítési infrastruktúra és a vállalatok száma irreálisan sok, valószínűleg normális körülmények között fele sem tud tartósan a piacon maradni. Természetesen nem arról van szó, hogy a hazai gyorsabb motorizáció, a korszerűbb gépkocsiállomány ne lenne kívánatos.
A valós fizetőképességet jócskán meghaladó korábbi autóeladásokat azonban mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az eladásokban a hitelre történő értékesítés vált meghatározóvá. Bár a világválság láthatóbbá tette a fizetőképes kereslet és a tényleges autóvásárlás közötti szakadékot, de ettől függetlenül előbb-utóbb a válság nélkül is súlyos fizetési problémák jelentkeztek volna.
Hasonló kérdéskörrel állunk szemben a lakásépítéseknél is. Nem vitás, hogy a lakásépítés felgyorsítása mellett még az előző példánál is jóval komolyabb társadalmi, szociális érvek szólnak. Ráadásul lakásállományunk rendkívül elavult, területi eloszlása sem felel meg az igényeknek. A politika jó szándéka ebben az esetben sem kérdőjelezhető meg, hiszen az életbe léptetett kedvezmények és támogatások nélkül a lakosság jelentős része képtelen lett volna a szükséges forrásokat előteremteni. Sajnos ebben a tekintetben is helyénvaló az a szólásmondás, hogy a „pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve”. Mostanra kiderült ugyanis, hogy bármilyen kívánatos és fontos is lenne évi 40-50 ezer új lakás felépítése, az adott helyzetben ilyen nagyságú fizetőképes kereslettel és hitelképességgel a lakosság nem rendelkezik. Sajnos nemcsak arról van szó, hogy az eddigi lakásépítési ütem nem tartható, hanem hogy a hitelből eddig felépített lakások jelentős hányadánál is fizetési problémák adódnak, amelyek a hitelfelvevőket – éppen úgy, mint a hitelező bankot és természetesen az államháztartást is – lehetetlen helyzetbe taszítják. Mindkét esetben nem a mostani piacszűkítés az elítélendő, hanem sokkal inkább az, hogy miért gerjesztettek mesterségesen irreális igényeket?
Az utóbbi egy év hazai gazdasági történéseiből számos tanulság is adódhat. Egyrészt, hogy a mostani megszorító gazdaságpolitikát nem önmagában kell megítélni, hiszen egy tarthatatlan gazdaságpolitika következményeinek megszüntetésére hivatott. Másrészt, bizonyára a megszorításokat is lehetne más eszközökkel, hangsúlyokkal végrehajtani, a veszteségek azonban csak mérsékelhetők, de nem elkerülhetők. Harmadrészt, Magyarországon aligha igazolható, hogy a mostanra kibontakozott nehéz gazdasági helyzet a piaci működés ismert zavaraival lenne magyarázható, sokkal inkább a valós társadalmi-gazdasági helyzettel nem számoló gazdaságpolitika az igazi felelős. Végül minden látszólagos, rövid távú előnyt többszörösen és nagy áldozatokkal kell megfizetni.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.