A Világgazdaság legutóbb arról számolt be, hogy a BMW bejelentette: nem folytatja a hidrogénüzemű járművek fejlesztését, inkább a hagyományos járművek hatékonyságának növelésére és az elektromos meghajtásra koncentrál. A cikk szerint ezzel háttérbe szorulhat a hidrogénüzemű járművek fejlesztése. További érvként felsorolja azokat a nehézségeket, amelyek valóban gátolják a hidrogénalapú közlekedés elterjedését, az infrastruktúra kiépítésének költségeitől kezdve egészen addig, hogy a tüzelőanyag-cellákban használt nemesfémek készletei végesek.
Számos tény azonban azt mutatja, korai lenne temetni a hidrogéntechnológiákat. Néhány példa: a BMW-vel nagyjából egy időben a Daimler azt jelentette be, hogy 2010 tavaszán elkezdi egy hidrogén- és tüzelőanyagcella-meghajtású gépkocsitípus sorozatgyártását. A múlt évben, néhány nappal a koppenhágai csúcs előtt a nagy autógyárak részvételével megrendezték a hidrogénmeghajtású járművek felvonulását a Koppenhága és Malmö közötti hídon. Amszterdam csatornáit hidrogénüzemű, tüzelőanyag-cellás hajókon lehet körbeutazni, Csehországban pedig a napokban megnyílt Közép-Európa első hidrogénüzemanyag-töltő állomása. Sok amerikai, európai és ázsiai nagyváros tömegközlekedésében alkalmaznak már hidrogénmeghajtású buszokat, és egyre több más piacon is, például a háztartási energiaellátásban vagy tartalék energiaforrásként jelen vannak a tüzelőanyag-cellák.
Bár a várakozások vegyesek, a hidrogénenergetika komoly lehetőségeket kínál. A hidrogén előnye a nagy energiasűrűségén túlmenően az, hogy elégetésekor nem keletkezik szén-dioxid. A cél az, hogy a jövőben a hidrogén előállításához a hagyományos eljárásokat felváltsák a megújuló, esetleg a nukleáris energián alapuló megoldások. Az energiarendszerben időnként rendelkezésre álló fölös energia, az éjszakai vagy a szélenergia is például tárolható hidrogén formájában, amely igény szerinti helyen és időben használható fel, akár villamos energia termelésére, akár a közlekedésben. A hidrogénalapú energetika tehát az energiarendszerek szerves részeként hozzájárulhat a környezeti fenntarthatósági célok eléréséhez.
A hidrogént el lehet égetni belső égésű motorban, de a tüzelőanyag-cellában történő közvetlen villamosenergia-termelés jelenti az igazi hatékonyságnövekedést. Például a gépkocsikban a bevitt energia körülbelül 40 százaléka hasznosítható így a meghajtásra, szemben a belső égésű motorok körülbelül 20 százalékos hatásfokával. Ez óriási lehetőséget jelent az energia hatékonyabb felhasználására a fogyasztási szokások lényeges megváltoztatása nélkül. Egyébként, ha a hazai szakpolitika foglalkozni kíván a hidrogénenergetika nyújtotta lehetőségekkel, akkor éppen a tüzelőanyag-cellák fejlesztése és gyártása az a terület, ahol Magyarországnak komparatív előnyei lehetnek. Ezzel a szakterülettel ugyanis számos hazai kutatóintézet, kis- és középvállalat foglalkozik, s ezek az intézmények és cégek jelentősen hozzájárulhatnak a most születő hidrogéniparág hazai megjelenéséhez. A hidrogénenergetika piacának megteremtése mindenhol a világban az állam és az ipar együttműködésével történik. De az állam ebben nemcsak a fejlesztések támogatójaként, hanem aktív megrendelőként is szerepet vállal.
A 2009-es európai uniós megújuló-energia-direktíva értelmében a tagországok nemzeti cselekvési tervet készítenek a megújuló energiaforrások 2020-ig történő hasznosítására. A direktíva a megújuló forrásból származó üzemanyagokkal kapcsolatos célkitűzés eléréséhez a „zöld” hidrogén felhasználásának is teret nyit. A hidrogénenergetikának ott lenne a helye Magyarország nemzeti cselekvési tervében is.
A szerző a Magyar Energetikai Társaság Hidrogén Tagozatának elnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.