Barta Balázs
A Pannon Gazdasági Hálózat ügyvezetője
Nyertesek
„A projekt jó dolog. Segít megvalósítani egy fejlesztést. Lehet bevált nemzetközi módszertant tanulni és alkalmazni, s a finanszírozáshoz akár külföldi forrás is igénybe vehető. Akkor mi a gond? Nos, Magyarországon a projektek megvalósításának elsődleges akadálya, hogy rengeteg a tévhit körülöttük. Ismertek a vállalkozások finanszírozási gondjai, a közszféra önerőproblémája, vagy Nyugat-Dunántúlon az öt évvel ezelőtti KSH-adatokon és pár nagyvállalat révén magas GDP-értéken alapuló – alacsony – 30 százalékos támogatásintenzitás. A fő nehézség azonban a fejekben van. Lépten-nyomon »nyertesekről« beszélünk, holott mi magunk lennénk a nyertesek. Ha minden érintett elfogadja, hogy értünk vannak a projektek, és ezért egyengetni kell az útjukat, akkor fog működni a rendszer.”
Glósz Andrea
A Pályázatírók és Tanácsadók Országos Szövetségének alelnöke
Lassúság
„A válság idején a gazdaságfejlesztési pályázatok általában jól működtek, így a projektmegvalósítás nehézségei a kiegészítő források, illetve nagyobb támogatás esetén a biztosítékok megszerzésénél jelentkeztek. A pénzintézetek hitelezési gyakorlatának radikális változása megakadályozta a támogatást kiegészítő források és a megvalósításhoz szükséges biztosítékok megszerzését. Nehéz helyzetbe kerültek a kisebb települések mikrovállalkozásai is, amelyek az Új Magyarország vidékfejlesztési program kiírásaira pályázhatnak. Az ezeket kezelő LEADER szervezetek lassan, gyakran áttekinthetetlen módon működnek. Így a pályázatok bírálata szubjektív alapon, sokszor közel egy év alatt bonyolódik le. Ez a pályázók egy részénél érdekmúlásához vezet.”
Matolcsy János
A KPMG EU- és kormányzati ügyekben illetékes igazgatója
Felülvizsgálat
„Bár az EU-ban a strukturális alapokat nem válságkezelésre hozták létre, most mégis érdemes ezeket a forrásokat úgy felhasználni, hogy segítsenek a válságból való kilábalásban is. Mielőbb – három-négy hónapon belül – szükség lenne az Új Magyarország fejlesztési terv teljes közbenső értékelésére, a szakstratégiák felülvizsgálatára, a kapcsolódó akciótervek pragmatikussá tételére. Újra kellene gondolni a támogatási filozófiánkat: kevésbé kellene azokat támogatni, akik elvesztették a piacaikat, inkább azokra érdemes fókuszálni, akik tele vannak innovatív projektötletekkel, mert ezek megvalósításával, a gazdaság fellendülésével a »reményt vesztett vállalkozások« is visszatérhetnek a piacra. Feltétlenül meg kellene erősíteni a stratégiai menedzsmentet.”
Parragh László
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke
Küzdelem
„Az íróasztal talál magának munkát – szokták mondani. Ha megnézzük, csaknem hat évvel az EU-csatlakozás után még mindig nem életszerűek a pályázati kiírások, a közbeszerzési eljárások és az ellenőrzések. Nem segíti a projektvégrehajtást az sem, hogy nem működik a piac, nincs igény beruházásokra, már tavaly visszaesett a belső kereslet. A fejlesztésüket megvalósítani akaró projektgazdáknak ráadásul egyre nehezebb az önerő előteremtése, rendkívül bonyolult és drága banki forráshoz és garanciához jutni. Ha még ezen is túljutnak a „szerencsés” pályázók, akkor jön az elszámolás. Csak küzdelmek árán lehet megkapni azt a támogatást, amit különösen a mai válságos időkben kockázatok sorát vállalva elnyertek, és amire kemény munkájuk alapján jogosultak lettek.”
Vadász György
A Magyar Iparszövetség ügyvezető társelnöke
Empátia
„2008-tól komoly előrelépés történt Magyarországon a projektmegvalósítás előmozdításában. Megtanulta a leckét az EU-pénzek felhasználását menedzselő hazai intézményrendszer, bár az eredmény még mindig sok kívánnivalót hagy maga után. Csak a hozzánk mostanában érkezett levelekből említek példát. Nagy hangon hirdetjük, hogy támogatjuk a munkahelymegőrzést. Mire fél év elmúltával a benyújtott pályázatokat végre elbírálták, a hozzánk forduló vállalkozásnál már nem volt ember, akinek a munkahelyét meg lehetett volna őrizni. Hasonló »empátiáról« tanúskodik az ingatlanberuházások támogatására meghirdetett 3 milliárd forintos keret, ez még simogatásnak is kevés. Emellett indokolatlanul drága nálunk a fejlesztés a bürokratikus szabályok és költségek miatt.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.