Az adórendszer helyett inkább a komparatív előnyök, a képzettség, a bérköltség nagysága, az infrastruktúra állapota, a földrajzi elhelyezkedés és számtalan egyéb tényező számít, és ebben a hosszú listában csak egy, és messze nem a legfontosabb elem az adórendszer.
Láttunk már olyat, hogy egy adórendszerbeli változás miatt megmozdultak a befektetők? Felesleges is lenne tagadni, hogy bizony láttunk már ilyen példákat. De akkor vajon mivel magyarázható, hogy Svédország a maga legendásan súlyos adóterheivel rendre a versenyképességi listák élbolyában szerepel, sőt a World Economic Forum (továbbiakban WEF) legutóbbi, szeptemberi listáján már az USA-t is megelőzve a második helyet érte el? Előtte Svájc, mögötte pedig Szingapúr szerepel, amely országok híresek az alacsony adókulcsaikról és befektetőbarát adóigazgatásaikról. A negyediktől a tízedik helyig viszont olyan OECD-tagországok szerepelnek, amelyeknél az adórendszert általában nem szokták a versenyképességben előnyös szempontként említeni (USA, Németország, Japán, Finnország, Hollandia, Dánia, Kanada).
A kérdés bonyolultságát jól mutatja, hogy WEF 12 fő versenyképességi pilléren belül összesen 111 tényezőt vizsgál, amelyekből két tényező is foglakozik az adókkal. Ezekben egyébként a legkedvezőbb minősítést az adórendszer kiterjedése és hatásai miatt Bahrein, az adókulcsok szintje szempontra pedig Kelet-Timor kapta. A fentiek alapján biztosan levonható az a következtetés, hogy önmagában az adórendszer nem tekinthető a versenyképességet meghatározó tényezőnek, de a jelentőségét sem szabad alábecsülnünk.
Magyarország az összesített listán 6 helyet előrelépve az 52. helyet szerezte meg. A régióban előttünk van Észtország (33.), Csehország (36.), Lengyelország (39.), Szlovénia (45.), Litvánia (47.) és mögöttünk van például Szlovákia (60.), Románia (67.), Bulgária (71.), Horvátország (77.).
A számokat részletesen megnézve viszont érdekes kép bontakozik ki: az adórendszer kiterjedése és hatása szempontnál Magyarország a vizsgált 139 országból a 138. helyet szerezte meg, míg az adókulcsok szintje szempontból már az „előkelő” 115-et.
A vizsgálat részben kérdőíves jellegéből adódóan nyilván nem lehet kizárni a szubjektív tényezők hatásait, de pontosan ezek a szubjektív tényezők azok, amelyek meghatározzák egy befektetői döntés célpontját. Sokszor elegendő, ha egy országról az a kép alakul ki, hogy irdatlanul rossz az adórendszer, ez már elegendő, hogy a befektetők messzire elkerüljék.
Elvégre némileg viccesnek találhatjuk, hogy az a Svédország, amelynek az Eurostat szerint az összes adó- és járulékbevételének aránya a GDP-hez képest 2008-ban közel 7%-ponttal volt magasabb mint Magyarországé, ha nem is került be az első 100-ba, de mindkét, az adózást értékelő szempontnál jobb minősítést kapott nálunk. Riasztó, hogy a WEF-felmérés azon részében, ahol a versenyképesség szempontjából legproblematikusabb területeket kellett megnevezni, Magyarországnál a válaszadók 34%-a minden más szempontot messze megelőzően vagy az adószabályozást, vagy az adókulcsok szintjét jelölte meg.
A visegrádi négyek, továbbá Románia és Bulgária közül nálunk a legnagyobb az adórendszert, mint problémát említők aránya. Már önmagában egy ilyen jelentésnek is van negatív hatása, elvégre a nagy befektetők, a gazdasági közvéleményt befolyásoló elemzők, újságírók rendszeresen értékelik a különböző versenyképességi rangsorokat, de a tükörre nem szabad haragudni. Ha egy befektető üzleti számításaiban az adók miatt sorolódunk hátrébb, akkor már ezt a szempontot nagyon nehéz az infrastruktúra, az oktatás, a korrupciómentesség vagy más szempontokkal felülmúlni. Különösen annak fényében, hogy a kilencvenes években a régióban vitathatatlanul meglévő versenyképességi előnyünk a többiek felzárkózása miatt jórészt elenyészett. Kemény küzdelem ez, ahol minél inkább a vége felé tart egy befektető a helyszín kiválasztási eljárásban, annál fontosabbá válik az adórendszer szerepe.
Egy adott régióban való terjeszkedésről meghozott döntés után számtalan helyszín közül három-négy nagyjából egyenértékű települést szoktak kiválasztani, ahol elegendő és megfelelően képzett a munkaerő, jók a logisztikai feltételek, kezét-lábát töri a kormány és a helyi polgármester, hogy ingyen, a legjobb feltételekkel rendelkező területet átadhassák. Ha ez mind megvan, akkor jöhet a végső verseny. Ki tud több állami támogatást adni, hol kell a legkevesebb adót fizetni? Természetesen még ebben a szakaszban is számtalan tényező befolyásolhatja a döntéshozatalt, de legtöbbször ilyenkor már az excel táblák rideg valósága dönt. Melyik helyszínen lesz a beruházás nettó jelenértéke a legnagyobb.
Az eddigiek alapján nehezen vitatható, hogy amikor Magyarország adóterhelése az Eurostat legfrissebb, 2008-as számai alapján már nem csak a régiós versenytársaink terhelését, de az EU-átlagot is meghaladja, akkor eljött az ideje az adócsökkentésnek. Remélhetőleg már a 2010-es statisztikák is jobb képet fognak mutatni, de a 2008-as 40,4%-os szintről 35% alá kellene menni úgy, hogy közben a költségvetés egyenlege ne boruljon fel, és a pénzügyi stabilitás megmaradjon. Mert ez utóbbi megkérdőjeleződését talán még a magas adóknál is jobban utálják a befektetők.
A WEF-felmérésben vizsgált tényezők sokasága is mutatja, hogy bonyolult kérdésről van szó. Vannak olyan tényezők, amelyek egyáltalán nem befolyásolhatóak, például a piac mérete. Valószínűleg az is keveset nyom a latba, hogy 139 országból nálunk a legkisebb a malária káros hatása a versenyképességre.
Sok területen jól irányzott változásokkal, gyors eredményeket lehet elérni, de a leggyorsabban az adórendszer átalakítása javíthatja a versenyképességet, feltéve, ha kiadási oldalról is megteremthetőek egy komoly adócsökkentésnek a feltételei. Nyilván az elsődleges hatást a vállalkozóknál maradó többletforrások mennyisége határozza meg, de komoly hatása lenne annak is, ha az országról kialakult rendkívül kedvezőtlen PR-képen sikerülne javítani.
Végezetül még egy tanulságos jelenségre hívnám fel a figyelmet, jelezve, hogy az adórendszer fontos, de nem csodafegyver. A sokáig emlegetett szlovák csodában az adórendszernek meghatározó szerepe volt és számos beruházást vonzottak magukhoz, amelyekre pedig voltak magyar jelöltek is. A legutolsó WEF versenyképességi rangsorban azonban Szlovákia 13 helyet rontva került több év után ismételten mögénk. A válságnak való nagyobb kitettség, a versenyképességi rangsorban való drasztikus visszaesése mutatja, hogy nem szabad hinnünk az adócsökkentés mindenhatóságában. Adócsökkentés nélkül biztos, hogy Szlovákia nem tudott volna az elmúlt évtizedben látványosan fejlődni, de a mostani helyzetük jól mutatja, hogy a többi versenyképességi szempontra is figyelni kell.
A magyar versenyképességben meghatározó jelentőségű lehet egy komoly adócsökkentés, de a legfontosabb, hogy a gazdaságpolitikában, a nagy ellátó rendszerek reformjában a versenyképesség szempontjai mindig szem előtt legyenek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.