Babák Mihály, Szarvas polgármestere (Fidesz)
Jó lehet a szigor
„Nem tartom rossznak, ha felügyelik a hitelfelvételt, bár az ördög a részletekben van, azokat pedig még nem ismerjük. Nem tudjuk, milyen szabályok és milyen erős felügyelet jönne, de egy feltétellel fogadható el a terv: ne korlátozza a megalapozott, reális helyi elképzelések megvalósulását. Vagyis ha a megoldás nem lesz restriktív, akkor semmi baj, sőt, megnyugtató is, ha tudjuk a költségvetésünkről, hogy még a felelős kormány is megfelelőnek találja. A kontroll, bár nem állami, már eddig is szigorú volt. A pénzintézetek eddig sem hajigálták hozzánk a hiteleket meggondolatlanul, a testületnek mindent át kellett gondolnia, és számolni kellett azzal is, hogy ha rosszul veszünk fel hitelt, a lakosság előtt kell politikai felelősséget vállalni.”
Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke
Felelősségvállalás
„Szakmai kontroll elfogadható az önkormányzatoknál, politikai kontroll nem, ez csak bizonytalanságot okozna. Abban partnerek lennénk, hogy az Állami Számvevőszék világosan, szakmai alapon véleményezze a hitelfelvételi kérelmet és a visszafizetés garanciáit, akár úgy is, hogy kötelező legyen kikérni a véleményüket, mielőtt egy önkormányzat hitelért folyamodik. Ha pedig egy település közgyűlése úgy dönt, hogy az ÁSZ javaslata ellenére hitelt vesz fel, majd nem tudnák azt visszafizetni, akkor az anyagi felelősséget a teljes testület viselje. A működési költségekre egy esetben kellene engedni a hitelfelvételt: ha ezzel indulnának be költségcsökkentő, bevételnövelő vagy olyan folyamatok, amelyek biztosítják, hogy a tartozások ne termelődjenek újra.”
Kolláth György, alkotmányjogász
Képtelen beavatkozás
„1990 szeptemberében a tanácsrendszer kikerült az alkotmányból. Azóta az önkormányzati alkotmányos alapjogok lényege a gazdasági és más autonómia. Helyi közügyben az önkormányzat csak törvényességi szempontból bírálható felül. Kötelező feladatot csakis az Országgyűlés rendelhet el, ezzel egyidejűleg döntve a finanszírozásról. A tervezett brutális beavatkozás képtelenség. A fiskális gyámkodás tönkretenné az önállóságot. Gyakorlatilag nem önkormányzatok lennének utána, csak lebutított tanácsok. Volna más út is. Hiba, hogy nem gazdasági, hanem közhatalmi eszközökkel próbálkoznak. A parlament még mindig azt hiszi, hogy bármit kimondhat törvényben, pedig az alkotmányos alapjog felette áll még az Országgyűlésnek is.”
Morvai Zsolt, a TakarékBank vállalati és intézményi ügyfelek üzletág igazgatója
Szakmai kontroll
„A Széll Kálmán-tervben megfogalmazott kormányzati javaslat részletei még nem ismertek, a felülvizsgálat ugyanakkor szükségesnek mondható. Januárban már jelentősen szigorodott az önkormányzati finanszírozásról szóló jogszabály. Annak az önkormányzatnak, amely éven túli kölcsönért vagy kötvényért fordul egy hitelintézethez, minden esetben könyvvizsgálót kell fogadnia a kötelezettségvállalással kapcsolatos szakmai vélemény kialakítására, ha még nem rendelkezik ilyen partneri kapcsolattal. A szakvéleményt a képviselő-testülettel ismertetni kell, a testület erről köteles tájékoztatni a pénzintézetet, és minősített többséggel dönthet csak. Ez mindenképpen üdvözlendő, hiszen a hitelezési gyakorlat felülvizsgálata ezen a területen is elengedhetetlen.”
Varga Sándor, az Állami Számvevőszék főigazgató-helyettese
Felelős döntés
„Mérlegelendő, helyes-e a képviselő-testület felelősségének megosztása. A gyámság alá helyezés nem szoktatja-e le azokat az önkormányzatokat is a felelős döntésekről, amelyek eddig így jártak el? A hitelfelvétel engedély híján való elmaradása nem akadályozza-e meg például egy uniós támogatású fejlesztés megvalósítását? Még fontosabb megvizsgálni az önkormányzati törvény adósságot keletkeztető kötelezettségvállalásra vonatkozó korlátjának szigorítását, és szankció kilátásba helyezését a szabályt be nem tartókra. Az ÁSZ új stratégiája előtérbe helyezi az önkormányzatok folyamatos figyelemmel kísérését s előzetes kockázatértékeléssel a nagyobb kockázattal működők ellenőrzését. Leginkább ily módon tudunk segítséget nyújtani az egyensúly helyreállításában.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.