A tények azonban tények: már két éve csökken a magyar bankrendszer vállalati hitelállománya. Egyébként, mint arra a jegybank elnöke, Simor András egy minapi cikkében rámutatott, a visegrádi országokhoz képest nagyobb mértékben. Szokták ezt a drasztikus bankadóval, több hitelintézetnél brutális tartalékképzési (értékvesztési) kötelezettséggel és hitelezési veszteségek leírásával vagy az új bázeli tőkekövetelményekkel magyarázni. S ezek a részmagyarázatok meg is állják a helyüket. A gazdaságtörténet is azt látszik alátámasztani, hogy a válságokat a bankrendszerek csak lassan „izzadják ki”, s csupán hosszabb idő múlva térnek vissza a normális üzemhez. Van azonban a fentieken kívül egy szervezeti, vagy ha úgy tetszik, szervezetpszichológiai oka is a visszafogott hitelezésnek, amelyről nem sok szó esett eddig.
A hazai bankrendszer sajátossága a külföldi tulajdon nagy aránya. Ennek sok előnye van, de kétségtelenül hátrányai is akadnak. Olyan megoldást sajnos nem teremtettek még, amelynek csak előnyei lennének.
Sokáig az volt az iparágra a jellemző, hogy azok a bankok voltak a legversenyképesebbek, ahol a nemzetközi szakmai tapasztalat és a felkészült helyi vezetés ötvöződött. A válság során a külföldi tulajdonosok mind deklaráltan, mind cselekedeteikkel kiálltak a helyi bankjaik mellett, s a magyar adófizetőknek nem kellett a számlát állni. A krízis után, ahol ez szükséges, tőkeemeléssel is fedezik mind a leírások és tartalékképzés, mind a bankadó miatt leapadt vagyont, amely egyébként meghatározza, hogy meddig hitelezhet egy bank. Ezek kétségkívül az adófizetők számára kedvező hírek.
Több, korábban sikeresnek tartott hitelintézetről kiderült azonban, hogy a recesszióban – amely azért az igazi, nagy próbatétel volt – nem szerepelt igazán jól. S látjuk azt is, hogy ezért a helyi vezetők jelentős részét lecserélik. Ami a hitelezés újbóli beindulása szempontjából még kritikusabb, hogy a helyi döntési kompetenciákat is jelentősen szűkítették vagy elvették, és külföldi bankközpontokba centralizálták. Bár a tulajdonos szempontjából ez egy logikus lépés: amikor a saját tőke a bankvilág szűk keresztmetszete, akkor annak felhasználásáról, optimalizálásáról célszerűbb központilag dönteni. Arról nem is beszélve, hogy a fent említett okokból a magyar banki befektetéseknek – tisztelet a kivételnek – elég gyatra ma a hozama. Ez elkerülhetetlenül azzal jár, hogy a hiteldöntések már nagyon távol kerülnek az érintett magyar vállalatoktól és a helyszínen még jól értelmezhető, helyi specialitásoktól.
Az ügyfelek csak azt tapasztalják, hogy míg korábban – ideális esetben – döntésképes és felhatalmazott vezetőkkel is találkozhattak, akiket esetleg meg tudtak győzni álláspontjukról, mostanra csak üzenetközvetítők jutnak nekik. Ez kétségkívül ugyanannak a helyzetnek a hátrányos oldala.
Nem kell mélyebb vizsgálat annak megállapításához, hogy a krízis túlpozicionálta, kétségtelen érdemein felül értékelte a kockázatkezelést. A fékek és ellensúlyok rendszerében – mert a jól szervezett pénzintézetek is ezen az elven működnek – a kockázatokkal foglalkozóknak az a dolga, hogy az ügyfél finanszírozásának a rizikóira hívják fel a döntéshozók figyelmét. Miután náluk sincs a bölcsek köve, nem is tévedhetetlenek. Egyébként is a múlt adataiból (mérlegekből, pénzügyi adatokból) próbálnak az ügyfél jövőbeli hitelképességére és magatartására következtetéseket levonni, s ezt változó sikerrel teszik. Ha a kockázatkezelés hitelezési veszteségtől menti meg a bankot, az nemcsak a tulajdonosoknak, de a betéteseknek is előnyös. Amikor tévednek, minden látszat ellenére annak is van költsége, azt elmaradt haszonnak (opportunity loss) hívják. A baj csak az, hogy utólag tipikusan a hitelezési veszteségek okait szokták vizsgálni, az elmaradt lehetőségeket, az ebből adódó veszteségeket meg nem.
Míg korábban nemritkán előfordult, hogy a bankvezetés felülbírálta a kockázatkezelés megállapításait, mára az elbizonytalanodott menedzsmentek elvétve vállalkoznak erre. A kockázatkezelők kvázi vétójogot kaptak. Amikor leépítések vannak, fiókokat zárnak be, vezetőket küldenek el, akkor inkább biztosra mennek. Az ügyfélkapcsolattal foglalkozó munkatársak, ideértve a vezetőket is, inkább magukban – roszszabb esetben az ügyfeleknek is – morognak, s nem vállalják a kockázatos konfliktusokat.
A bank mint pénzügyi közvetítő egész szervezetében kell, hogy kockázattal foglalkozzon. A kockázat nem lehet egy szervezeti egység privilégiuma. Az egész szervezetnek kell a megértett kockázatot mint központi gondolatot kezelni. Ez feltételezi, hogy az értékesítéssel foglalkozók sem holmi „porszívóügynökök”, hanem felkészült pénzügyi szakemberek, akiknek érdemi véleménye van az ügyfél és/vagy az ügylet lehetséges előnyei mellett annak kockázatairól is. Miután a világ, a gazdaság és ennek rizikói nagyon összetettek, ezért tartalmas és értelmes vitákban kell eldönteni, hogy egy pénzintézet számára – annak szakmai felkészültsége, tőkehelyzete, kockázati étvágya stb. alapján – melyek a felvállalható ügyfelek és üzletek.
Nekem még úgy tanították, hogy akinek soha nem volt rossz hiteldöntése, az valószínűleg sok üzleti lehetőségtől fosztotta meg a bankját. A kockázatkezelési rendszereket éppen a limitált és tanulságos hitelezési tévedések tapasztalataival lehet finomra hangolni. Meggyőződésem, hogy a válság után azok a vállalati bankok lesznek sikeresek, amelyek ésszerűen, a tőlük elvárható módon mindent megtesznek a bonyolult kockázatok megértése s azok transzparens beárazása érdekében. És néha, időről időre ők is tévedni fognak…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.