A szén-dioxid-kibocsátás és az energiahordozóktól való függőség csökkentésének eléréséhez egy kiegyensúlyozott energiatermelő mixre van szükség, amely minimalizálja a társadalmi költséget és kockázatot, és maximalizálja a hasznokat. A hazai zöldgazdaság-fejlesztési elképzelésekkel és a formálódó európai uniós irányokkal összhangban a megújuló energiák és ezen belül a szélenergia jelenleg tervezettnél nagyobb súlya lenne indokolt a nemzeti energiastratégiában. Ahhoz, hogy a megújulók környezeti és gazdasági előnyei érzékelhetők legyenek, az egyes megújulótechnológiáknak el kell érniük egy kritikus mennyiséget, melyhez a jelenlegi stratégia célkitűzései szűkösek.
A környezetvédelem, az önállóság, az árstabilitás és a gazdaságfejlesztés területén a magyar elnökség alatt az Európai Unió jelentős lépéseket tett a megújuló energiákra és alacsony szén-dioxid-kibocsátásra épülő hoszszú távú energiapolitika területén. Az Európai Bizottság 2050-ig szóló hosszú távú terve 80-95 százalékban CO2-kibocsátás-mentes energiaszektort céloz meg, amelyben kulcsszereplők a megújulók, ezen belül a szélenergia is. Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága 2020-ig az üvegházhatású gázok kibocsátásának 25, 2030-ig 30 százalékos csökkentését irányozza elő, az Európai Megújuló Energia Tanács állásfoglalása szerint pedig a célok eléréséhez az EU-nak 2030-ra új, kötelező érvényű célokat kell kitűznie: az energiafogyasztást legalább 45 százalékban megújuló energiaforrásokkal kell kielégíteni.
A kijelölt hazai és európai fejlesztési irányokat figyelembe véve nagyobb súllyal kellene támaszkodnia a megújuló energiaforrásokra a nemzeti energiastratégiának is, mely jelen formájában nagyon szelektíven értékeli az egyes technológiák előnyeit. Míg az Európai Unió egyre ambiciózusabb célokat tűz ki, a 2030-ig tervező magyarországi energiastratégia – amely hosszú évtizedekre meghatározhatja a magyar energiaszektor jövőjét – rendkívül konzervatív elvek mentén építkezik. Szükséges lenne, hogy a nemzeti energiastratégia összhangba kerüljön a magyar és uniós zöldipar és zöldenergia-fejlesztési elképzelésekkel, és megfelelő arányban építsen a megújulókra.
A szélenergia világszerte az egyik leginkább alkalmazott ingyenes erőforrássá válik, egyre nagyobb szerepet kap az egyes országok energiamixében, hiszen az energiafüggetlenség mellett a villamos energia árát már középtávon jelentősen csökkentheti. Eközben a magyar stratégia 2020-ig mindössze a 2008-ra tervezett, 740 MW nagyságrendű szélkapacitással számol, tehát lényegében nem engedi a szélenergia szerepét a jelenleginél nagyobbra növekedni. A hazai szélenergia-forrás kihasználatlanul hagyása egy erőforrás elpazarlása, és a várható pozitív környezeti és gazdasági hatások korlátozása is, ami hosszú távon versenyképességi szempontból a gazdaságot és a lakosságot is hátrányosan érinti majd. A szélenergetikai fejlesztések nem igényelnek uniós vagy hazai beruházástámogatást, a magyar vagy külföldi befektetők állami beavatkozás, támogatás nélkül, magántőkéből fektetnek be. A megtérülést követően piaci alapon valósul meg a villamos energia árának csökkenése az olcsó szélenergia révén.
A nemzeti stratégiában vázoltak a megújuló villamos energia részaránya szempontjából 2030-ra 15-20, illetve 2050-ig mindössze 20-35 százalékos aránnyal számolnak. A függőség mérséklése és az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás elérése miatt szükséges lenne a fosszilis és ezen belül a földgázalapú energiatermelés szerepét csökkenteni. A tervek viszont a jelenlegi közel 30 százalékos földgázrészarányt 37-52 százalékra engednék emelkedni.
Törekedni kellene az atomenergia szerepének reális szinten történő meghatározására is. A stratégia a hazai atomerőmű-kapacitás növelésével számol, s a már most is biztonsági kockázatot jelentő 37 százalékos arányt 50-re engedné növekedni. Eközben nem elemezték az atomenergia beruházási költségét, melyet a fogyasztók a villamos energia árában már most előre megfizetnek, és az esetleges új blokkok megtérülést követő termelési költségét sem. A nukleáris kapacitások egy részének megújuló energiával való kiváltását vizsgálva egy 500 MW kapacitású nukleáris blokk helyett gyorsabban és biztonságosabban megépíthető egy azonos termelési potenciállal rendelkező szélerőmű-kapacitás (körülbelül 2000 MW beépített teljesítmény), melyhez nem kell állami forrásra támaszkodni.
A fő irányt a jövőben a decentralizált termelés és a megújuló energiaforrások jelentik. Az ezek által biztosított előnyök maximális kihasználásához a villamosenergia-rendszeren és rendszerirányításon e 21. századi kihívásoknak megfelelő fejlesztéseket kell végezni. A megújuló technológiák sajátosságainak kezelésével tervezni kell, ki kell jelölni a fejlesztési irányokat és a megvalósítás lépéseit, implementálni az e téren előttünk járók már működő gyakorlatát, amivel elérhető a rendszer rugalmasságának növelése.
A stratégiai energiapolitikának érdemes minden technológia és lehetőség pozitívumaira építeni, kialakítani egy kiegyensúlyozott energiatermelő mixet, amely minimalizálja a társadalmi költséget és kockázatot, maximalizálja a hasznokat. Az optimális energiamix megállapítása minden technológia, előny-hátrány elemzése alapján lehetséges. Torz stratégiához vezet, ha szelektíven, sztereotípiákra építve történik a súlyozás. Ahhoz, hogy a megújulók környezeti és gazdasági előnyei érzékelhetők legyenek, az egyes megújulós technológiáknak el kell érniük egy kritikus mennyiséget. A stratégiának azt is biztosítania kell, hogy ne legyen növelhető e kritikus határ fölé egy-egy erőforrás aránya. Az előbbiek alapján meg kell vizsgálni a magasabb megújulóenergia-arány megcélzásának lehetőségét, 2030-ra legalább 30, 2050-re pedig 50 százalékos részarány kitűzésével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.