Az egyik hazai gyártó cég teljes menedzsmentjének a fizetése egyik hónapról a másikra megfeleződött. A pénzügyi igazgató korábbi 1,2 millió forintos havi bruttó bére például bruttó 600 ezer forint lett. Bár a vállalat multinacionális, az anyacég családi tulajdonban van, így az elkötelezettség, a bizalom alapvető érték a szervezeten belül, a vezetési stílus pedig demokratikus, bevonó típusú. Épp ezért a vállalat menedzsmentje nem autokratikus módon közölte, hogy a következő hónaptól felére apad a havi fix, hanem a vezetőket bevonva a döntéshozatalba brainstorming indult, hogyan lehetne tovább csökkenteni a kiadásokat. Ennek eredménye az lett, hogy nem a további elbocsátásokat választották, hanem a vezetők vállalták a fizetésük drasztikus csökkentését. A cég első számú vezetője a részvételen alapuló bevonó vezetés mellett döntött, amikor társait megkérdezte a megoldásról. Ennek lényege, hogy az emberek motiváltabbak, ha részt vehetnek az őket érintő döntési folyamatban, és együttműködőbbek, amikor a döntést végre kell hajtani.
A kormány vélhetően nem ismeri, vagy legalábbis nem akarja alkalmazni a bevonó típusú vezetést, így megszünteti az Országos Érdekegyeztető Tanácsot (OÉT), amely közel húsz éven keresztül működött. A szervezet a munka világával összefüggő kérdésekről tárgyalt és döntött, többek között arról, hogy az infláció és a várható gazdasági növekedés mellett mekkora keresetnövekedést javasol a versenyszférának. Mindezt háromoldalú – a kormány, a munkaadók és a munkavállalók közötti – egyeztetés eredményeképpen. 2007 februárjában Pataki Péter, a legnagyobb szakszervezeti szövetség, az MSZOSZ elnöke úgy nyilatkozott a Világgazdaságnak: „Az érdekegyeztetés fórumainak egyetlen alternatívája van, s azt diktatúrának hívják; a tripartit (háromoldalú) tárgyalások, megállapodások létfontossága nem kérdőjelezhető meg.” A megkérdőjelezést a kormány megtette, sőt, pontot tett az egyeztetések végére.
Az persze kérdés, mi értelme lenne az OÉT-nek, ha a kormány – egy zárószavazásra váró törvény alapján – előírja a cégeknek, mekkora elvárt béremelést kell adniuk a munkavállalóiknak. Azok a munkáltatók, amelyek nem emelik meg a bért (300 ezer forint alatt) az előírt mértékben, nem vehetnek részt közbeszerzési eljárásban, nem kaphatnak támogatást a költségvetésből és az elkülönített állami alapokból. Innentől viszont sorjáznak a kérdések. Ha a válság hatására egy vállalat csak úgy tudja megőrizni a munkahelyeket, hogy csökkenti a fizetéseket, akkor ezt a jövő évtől nem teheti meg anélkül, hogy másokkal szemben versenyhátrányba ne kerüljön? Ha egy cég bértámogatást kér a munkahelyek megőrzéséhez, akkor előtte fizetésemelést kell adnia a munkavállalóknak? Ha nem képes kitermelni a törvény által szabott, kötelező emelést, akkor küldjön el dolgozókat, majd munkaerő-kölcsönzés keretében alkalmazzon új embereket? Ha a legjobban teljesítő dolgozóit extra béremeléssel akarja motiválni, a gyengén teljesítőket pedig nem tudja és akarja „díjazni”, akkor ezt sem teheti meg? A legnagyobb kompenzációs felmérést végző tanácsadó cégek egyetértenek abban, hogy a vállalati béremeléseket leginkább az egyéni és a vállalati teljesítmény befolyásolja – akkor ezek mostantól nem számítanak?
A kormány – bár megalapítja a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsot, amelynek tagjai évente négyszer protokollárisan elmondhatják a véleményüket – a döntésével nemcsak az OÉT-nek intett búcsút, hanem az országos mellett az ágazati és a vállalati érdekegyeztetésnek is. Vajon mi kellene ahhoz, hogy az érdemi, konkrét párbeszéd – amelynek eredményeként a döntést minden érintett magáénak érzi – mégis megmaradhasson?
n A szerző a manager magazin felelős szerkesztője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.