Nagyjából a 21. század második évtizedére született meg az úthasználat pontos mérésének infokommunikációs megoldása. Rögzíteni lehet a térképen a haladó és álló közterület-használat helyét és idejét mindenhol, ahova gépjármű be tud hajtani, az autópályától a városi utakon át az erdei ösvényekig. A megoldás a fedélzeti számítógépbe épített digitális térkép, műholdas helymeghatározó hardver és szoftver, valamint a mobilkommunikáció, röviden OBU.
Budapestnek most már csak azt kellene elérnie, hogy az országúti úthasználat mérésére az állam a fenti műholdvevős technikát válassza. A türelem mellett szól a páneurópai útdíjszedésnek az Európai Unió 2004/52/EK irányelve szerinti, közeljövőben várható bevezetése is. A városi útdíj azért lehet kiváló eszköze a dugók megelőzésének, mert a tarifája akár méterről méterre is változhat. Mindenütt úgy lehet beállítani a megtett kilométerenként fizetendő összeget, hogy többnyire csak annyian menjenek arra, amennyien még nem zavarják egymást a haladásban. (Esetleg érdemes felvenni a kapcsolatot a pozsonyi Skytollal vagy a német Satellickel, amely társaságok a szlovák, illetve a német autópályákon szedik az útdíjat. Lehetséges, hogy a bevétel néhány százalékáért vállalkoznak erre a feladatra.)
Addig is azonban, amíg eldől, Budapest kivel szedeti az útdíjat, van olcsó, gyorsan bevezethető, a forgalmat a zónás javaslatnál kevesebb kárral befolyásolni képes átmeneti megoldás, mégpedig a beléptető kártya. Ezt az egyszerű technikát első lépésben a tehergépkocsi-behajtás ellenőrzésére célszerű alkalmazni, kivédve a ma még éves szinten legalább ötmilliárd forintra tehető bliccelést. E szerint minden engedélyköteles tehergépkocsi kapna egy állandóan a szélvédőn tartandó beléptető kártyát. Akár áll a tehergépkocsi, akár mozog, a kártyáját „meg lehet szólítani” egy gépkocsiba szerelt, néhány millió forintba kerülő mobil olvasóval. A kártya azonosítója alapján gyorsan megállapítható, hogy váltottak-e a gépkocsihoz engedélyt oda, ahol leolvasták. (Hasonló a mobiltelefonos parkolás ellenőrzése, csak a gyalogos ellenőr a rendszámot olvassa le.)
Előnye a kártyának, hogy a behajtási övezetek lefedhetők mindössze tíz-húsz mobil felderítőegységgel, ellentétben a fixen telepített kamerás, automatikus rendszámfelismerőkkel, melyek szükséges száma 1500-ra tehető. A tehergépkocsikon begyakorolt nyilvántartás és ellenőrzés átvihető a parkolásra, miáltal – a mobiltelefonos díjfizetéssel kombinálva – gyorsan kötelezővé tehető a parkolásidíj-fizetés a teljes úthálózaton. A mindenütt és mindenki által fizetendő, differenciált parkolási díj alkalmas a forgalom szabályozására és a legszennyezőbb járművek távol tartására. (A helyi lakosok kedvezménye fenntartható, viszont korlátozható a lakásához közeli parkolókra.)
A fedélzeti számítógépes és a beléptető kártyás megoldás piaci hátránya kétségtelen a kamerás rendszámleolvasóval szemben, amelyet a KTI Nonprofit Kft. szakértői is említenek a Világgazdaságban megjelent, Dugódíj – megoldás? című cikkükben (VG, 2011. június 30.). Igaz ez annak ellenére, hogy a Közlekedési Koordinációs Központ anyaga szerint egy kameraállás teljes költsége az autópályákon öt évre 155 millió forint. Az automata rendszámleolvasó szállítói ugyanis abban érdekeltek, hogy minél többet adjanak el a bevezetett, a fejlesztési költségeket már régen behozott termékükből. Ezért inkább arra a termékükre beszélik rá a potenciális vevőt, mint az újabb, korszerűbb megoldásra, noha jól tudják, hogy azt pár év múlva szintén meg fogja venni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.