A miniszterelnök múlt szerdai szavai megnyugtatólag hatottak a piacokra, külföldi befektetőkre – és nem túlzok, ha azt állítom: az ország sorsáról felelősen gondolkodó valamennyi magyar emberre is. Konkrét intézkedéseket ugyan nem említett Orbán Viktor – jelen stádiumban ezt nem is várhatjuk el tőle –, arra ugyanakkor világosan utalt, hogy úgy a költségvetés kiadási, mint bevételi oldalán teendőkre van szükség.
Adószakértőként a lehetséges kiadási oldali lépéseket illetően legfeljebb magánvéleményem lehet, ám azt, hogy a bevételi oldalon mit lehetne tenni, szakmai kötelességemnek érzem megosztani. Összefoglalva: a kormánynak reálisan négy fő területen van ma keresnivalója: a jövedéki adóknál, a szektoriális különadóknál, a társasági adózásban, valamint a személyi jövedelemadózásban.
A jövedéki adók területén a cigaretta és egyéb dohányáruk vonatkozásában lekerül ugyan a napirendről az adóemelés, ám tény, hogy Európában még mindig Magyarországon az egyik legalacsonyabb a dohánytermékek adója. Ami a különadókat illeti, bizony nem népszerűek az érintett ágazatok körében – joggal. A különadó torzítja a versenyt, diszkriminatív, és befektetőbarátnak sem mondható. Válsághelyzetben ugyanakkor van legitimitása – ez már több európai ország példáján is tapasztalható –, ám nagyon fontos, hogy térben és időben korlátozott legyen. A korlátozottság mértékéről persze lehet vitatkozni, ám a lényeg: jelen helyzetben a különadók meghosszabbítása és/vagy kiterjesztése tűnik az egyik kézenfekvő bevételösztönző lépésnek.
A társasági adózásban a nagy kérdés, hogy szabad-e a kulcsokon változtatni. Az 500 millió forintos adóalapig érvényes 10 százalékos kulcshoz megítélésem szerint nem szabad hozzányúlni, a gazdaság amúgy is fulladozó motorja egy ilyen lépés nyomán ugyanis jó eséllyel teljesen leállna. A statisztikák szerint egy ilyen lépés nagyságrendileg 250 ezer vállalkozást érintene. Az 500 millió felett érvényes 19 százalékos kulcsot pedig az ország versenyképessége miatt nem lenne célszerű megemelni. Marad hát a kedvezmények rendszerének megnyirbálása, már többször felmerült példaként a veszteségelhatárolással kapcsolatos szabályozás szűkítése vagy akár megszüntetése. Hogy e tekintetben lenne keresnivalója a kormánynak, mutatja, hogy 2010-ben az effektív, tehát a nyereséget ténylegesen terhelő társaságiadó-kulcs 13 százalék volt, az idén pedig minden bizonynyal 10 százalék alá csúszik.
A személyi jövedelemadózásban a szuperbruttó, illetve az adójóváírás kivezetése az a két terület, amelyről érdemes lenne elgondolkodni. A szuperbruttó kivezetésének meghosszabbítása elképzelhető megoldás lenne, amennyiben a kabinet továbbra is elkötelezett az egykulcsos adóztatás mellett, ez jelentős bevételhez juttatná a költségvetést. Ezzel ellentétes hatást gyakorolna a büdzsére az adójóváírás kivezetésének halasztása, azonban kétségkívül a háztartásoknál több nettó jövedelem képződne, bár kétséges, hogy ez fogyasztásösztönző lenne-e a jelenlegi gazdasági környezetben, és milyen hatást gyakorolna az áfabevételekre. Az adójóváírás kivezetését illetően annak üteme és mértéke lehet kérdéses, szintén érzékelhető hatás gyakorolva a költségvetés bevételi oldalára.
Olyan megoldás, ami mindenkinek jó, sajnos nincsen. Gazdasági növekedés kontra költségvetési stabilitás, kkv-k kontra nagyvállalatok, leszakadók kontra középosztály – ellentétpárok, ellenérdekek mentén kell a kormánynak döntenie. Dönteni viszont mindenképpen kell, és ami a lényeg: transzparens módon, világos elvek mentén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.