A kormány adózási előterjesztése alapján a képviselői javaslatokkal 266 oldalnyira bővült adózási salátatörvény intő példa az egyszerűsítésben reménykedőknek. Nem feltétlenül a kormányzati szándékban keresendő a hiba, hiszen nyilvánvaló, hogy a lehetséges egyszerűsítési lehetőségek mentén próbál mozogni a javaslattevő „stratégiai” államtitkárság. Kétségtelen tény, hogy a megszorítások és a költségvetési bevételek növelése nem rendezhető két mondatban, és ezt a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) bírálói is tudják. A gazdaságpolitikai tévedések – mint például az egykulcsos személyi jövedelemadó – hatásainak kiigazítása terén az adópolitikai manőverek nem éppen az egyszerűsítés irányába mutatnak. Így a kommunikációban és a tettekben éles ellentmondás fedezhető fel, és ezt már nem lehet tovább elrejteni.
A nemzetgazdasági minisztérium által javasolt intézkedések 12 fő területre összpontosítanak összesen 114 pontban (Egyszerű állam program). Sajnos általános tény, hogy a program csupán célokat jelöl, de nem beszél a módszerekről, holott az ügyviteli területen a kivitelezési technikákról kellene beszélni, nem pedig jól hangzó szlogenekről.
Az első az adózáshoz kapcsolódó fejezet. A bérszámfejtés szabályai jelenleg is elképesztően bonyolultak, csodálatos módon a magyar gazdasági szereplők egy része fantasztikusan fejlett, de drága szoftverekkel képes úrrá lenni a helyzeten. A többiek joggal méltatlankodnak, valós alternatíva azonban nincs, a szoftverek tömeges és pontos alkalmazása az egyetlen lehetőség. A foglalkoztatási fejezet szerint megszűnnének a havi bérlapok azoknál a dolgozóknál, akiknél nincs évközi bérváltozás. Megszűnne a kilépő „csomag”, ami alapvető törvénymódosításokat feltételez, ezek azonban késnek. A pofonegyszerű foglalkoztatási módszerek közül a segítő családtag esetét a program még támogatandónak tartotta, sőt, időkerettel még a bejelentés alól is mentesítette volna, de talán időközben rájöttek a program írói, hogy a segítő családtag igencsak csavaros módszer, és munkaügyi visszaélésekre adhat módot, így szépen csöndben azt 2012-től megszüntették.
A kisadók csökkentése terén visszalépett a kormány, hiszen 10 (valójában 7) kisadó kivezetéséről beszélt, de bevezette az egészségügyi termékadót, viszszahozta a kulturális járulékot, és a biztosítók nyakába rakta az autósokra kivetett baleseti adót, de a kamarai regisztrációs díjat is tekinthetjük adónak, ahol a papíralapú ügyintézés egyáltalán nincs megtiltva. A szakképzési hozzájárulás felhasználása terén szembemegy a kormány a javaslatcsomaggal, éppen szűkítés valósul meg, miközben a program tágítást szorgalmaz. Az adóaudit, illetve a többi egyszerűsítési szándék üres frázis maradt, 2012-re egyik sem valósult meg.
A második terület a számviteli egyszerűsítés. Ezen a területen helye van némi dicséretnek is, hiszen a kontírozás helyett a gépi naplózás, valamint a készpénztartási szabályok forgalomarányos, 10 százalékos szintre való enyhítése óriási előrelépés. Kár, hogy ezt a szabályt nem lehet visszamenőleg alkalmazni. Tétova, de helyes lépés a legegyszerűbb beszámolót készítők körében a számviteli politika tartalmának egyszerűsítése, de a rendeleti úton alkalmazható egységes számviteli politika még várat magára. Hiú ábránd azonban, hogy a társasági adóval babráló pénzügyi kormányzat lépéseket tenne abba az irányba, hogy leegyszerűsítse a társaságiadó-alap meghatározását és kiszűrje a számviteli beszámoló és a társaságiadó-bevallás párhuzamosságait.
A harmadik területen a hatóság által okozott adminisztrációt csökkentené a kormány. A korábban kifogásolt statisztikai adatgyűjtést felülvizsgálnák, ami jó hír, azonban megvalósítása igencsak kétséges, lévén, hogy az irányelvek nem Magyarországon íródnak. Ezen a téren a kormánynak törvénymódosításokkal, kormányrendeletekkel kellene gátat szabni a statisztikai hivatalnak (KSH), mert az adóhivatal számára beküldött bőséges adatok elemzése helyett eltérő tartalommal és határidővel zaklatják az adatszolgáltatásra kijelölt vállalkozásokat a KSH irányából. Az állítólag véletlenszerű kiválasztás károsultjainak megnövekedett adatgyűjtési költségeit senki sem téríti meg. Ebben a fejezetben nincs több értelmezhető javaslat, csupán megvalósíthatatlan vágyálmok. Ilyen a jóhiszemű ellenőrzés, az összevont hatósági vizsgálat vagy az első figyelmeztetés elve. Ezeknek a közeljövőben való alkalmazása inkább adminisztrációs sci-fi, mint valóság, ráadásul éppen kormányzati javaslatra megszűnt a minősített adózók első esetben alkalmazandó 20 százalékos bírságplafonja.
A további fejezetekben megjelenő ágazati javaslatok szimpatikusak, a borászati, a termékdíj és a fuvarozási területre írt indítványok előremutatók, a megvalósításuk azonban könnyedén halasztható. Könnyű észrevenni, hogy az okmányiroda adóhatósági nyilvántartásokból való lekérdezési lehetősége ma még utópia, ráadásul az adóhatóság évek óta késik az önjáró adóigazolási rendszer beindításával, a szükséges bevallásokat még mindig kézzel böngészik végig. Rejtélyes, hogy a vendéglátók anyaghányad-nyilvántartása és az élelmiszergyártók gyártmánylap-szabályozása miért nem volt korábban egyszerűsíthető, és miért kell így üzenni az NGM részéről a Vidékfejlesztési Minisztérium irányába.
A javaslatcsomag jó példája annak, amikor a politikai igyekezet frázisokban tör ki, a nagyot mondó elképzelések és a tényleges intézkedések ellentmondásossága pedig súlytalanná teszi az egész csomagot. Ennek ellenére minden kormány célként tűzi ki az adminisztráció visszaszorítását, így akármilyen kevés is valósul meg a csomagból azt mind eredményként lehet „ünnepelni”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.