Látni kell azonban, hogy a magyar vállalkozások versenyképességének fokozásához ez önmagában nem lesz elég. Egy 2010-es tanulmány szerint Magyarországon a vállalkozások adminisztratív költségei elérik a GDP 10,5 százalékát. Ez azt jelenti, hogy a hazai cégek bürokráciához köthető kiadásai több mint kétszer magasabbak a 4 százalék alatti európai uniós átlagnál, ami nemcsak a vállalkozások, de az ország fejlődését és növekedési kilátásait is visszafogja.
A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége éppen ezért az elmúlt években minden létező hazai és nemzetközi fórumon hangsúlyozta: a hazai vállalkozói szektor versenyképességének egyik legkomolyabb gátját ezek a terhek jelentik. Bár ígéretekből sosem volt hiány, most minden eddiginél nagyobb az esély arra, hogy a jelenlegi kormány, javaslatainkkal összhangban, végre csökkenteni fogja – a múlt héten bejelentett Egyszerű állam program szerint összességében éves szinten mintegy 500 milliárd forinttal – a vállalkozások adminisztrációs költségeit. Határainkon túlra tekintve azt látjuk, hogy a bürokrácia és a szabályozás túlzott bonyolultsága az Európai Unió versenyképességét is visszaveti.
Jelenleg az országonként eltérő szabályok lehetetlenné teszik például egy egységes európai kockázatitőke-piac kialakulását, nagymértékben megnehezítve ezzel a befektetések terjedését. A vállalkozások tőkéhez jutása a növekedés egyik alapfeltétele, ám a tőkepiac működésének túlszabályozása jelenleg komoly versenyhátrányt okoz számos európai vállalat és ezáltal az egész unió gazdasága számára. Kulcsfontosságú tehát a személyek, javak, szolgáltatások és elsősorban a tőke szabad mozgásának útjában álló, még meglévő bürokratikus akadályok mielőbbi teljes lebontása. A probléma kezelése érdekében az európai munkaadókat tömörítő szakmai szervezet, a BusinessEurope az idén javaslatot tett egy olyan egységes uniós szabályozási rendszer kialakítására, mely lehetővé tenné a kockázati tőkealapok azonos feltételek mellett történő működését minden tagállamban, s ezzel jelentős mértékben megkönnyítené a vállalkozások határokon átívelő működését.
Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a gazdasági válság éveiben – amikor a beruházások és a fogyasztás egyaránt csökken – a szabályozási környezet egyszerűsítése önmagában nem, csak egy átfogó intézkedéssorozat részeként nyerheti el értelmét. A hazai és az európai vállalkozások versenyképességének javításához a bürokratikus rendszer egyszerűsítésén túl két további feltételnek is teljesülnie kell: az egyik a tőkéhez jutás előmozdítása, a másik pedig a piacokhoz való hozzáférés segítése az európai és az unión kívüli kereskedelem tekintetében egyaránt. A tét óriási: a vállalkozások forráshoz jutásának elősegítése és a szabályozás egyszerűsítése nélkül az Európai Unió lemarad a globális gazdasági versenyben. Magyarország pedig ezeken a területeken az EU többi tagjához képest is súlyos lemaradásban van.
A vállalkozások bürokratikus terheinek enyhítésére láthattunk már több sikertelen kísérletet az elmúlt két évtizedben. A szándék tehát eddig is érezhető volt, a megvalósítás szakaszában jelentkező problémák miatt azonban a magyar állam mostanáig nem tudott érdemi lépéseket tenni ebbe az irányba. Bízom abban, hogy a most meghirdetett Egyszerű állam program nem kerül erre a sorsra, és alkalmas lesz a hazai vállalkozások adminisztratív kiadásainak csökkentésére. Ezzel együtt a munkaadók várakozással tekintenek az olyan további intézkedések bevezetésére, melyek a bürokrácia visszaszorításán túl alkalmasak a vállalatok pénzügyi forráshoz jutásának segítésére, illetve a piacokhoz való hozzáférés feltételeinek javítására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.