A tulajdonos azonban szemmel láthatóan még mindig tanácstalan. Erre utal a január 16-i eredménytelen kormányülés, a múlt pénteki sikertelen közgyűlés és az a tegnap közzétett rendelet is, amely a Malévot stratégiailag kiemelt jelentőségű vállalattá minősíti. Hogy az utóbbi pontosan mit jelent, azt majd a gyakorlat dönti el, lévén, hogy továbbra sem ismert a kormány szándéka azon kívül, hogy szeretne egy Budapest-központú légitársaságot működtetni.
Ne legyünk igazságtalanok. A Malév nem a második Orbán-kormány alatt vált veszteségessé, sőt, a tavalyi utolsó negyedévben a mutatói már javultak. Arról sem ez a kormány tehet, hogy a Budapest Airport 2005-ös privatizációjakor olyan kártérítési kikötés került a szerződésbe, amely aligha vállalható opcióvá teszi a nemzeti légitársaság utód nélküli megszüntetését. És nyilván azt is fel lehet vetni, vajon mennyire volt jó választás a cég eladása 2007-ben egy orosz vevőnek, ha három évre rá vissza kellett azt államosítani.
A mostani kormány felelőssége mégsem megkerülhető. Másfél év kevésnek bizonyult ugyanis arra, hogy az állam egy új társaságot indítson el a Malév név alatt, és arra befektetőt is találjon. Ehelyett továbbra is ömlöttek a milliárdok a társaságba, miközben úgy tűnik, semmivel sem kerültünk közelebb a megoldáshoz. Jogi technikákkal ugyan néhány hétig talán még fenn lehet tartani a cég működését, ám ha a bizonytalan helyzetben az utasok is elpártolnak, a maradék bevétel is gyorsan elillan. Márpedig komoly befektetővel előnyös megállapodást kötni ilyen rövid idő alatt rendkívül nehéz lesz. Ha az elmúlt hónapokban a kormány legalább annyi energiát fordított volna a kiútkeresésre, mint a Malév múltjának vizsgálatára, talán ma előbbre tartanánk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.