Sajátos helyzetbe kormányozta magát a brit vezetés az euróválság kapcsán. Abban nem lenne semmi újdonság, hogy a kilátásba helyezett integrációmélyítési lépéseket magára nézve nem tudja elfogadni. Ami az érdekes, hogy jelenleg London úgy kénytelen alapjában véve elutasító lenni, hogy eközben ő maga is radikális intézkedéseket szorgalmaz – a többiektől. Csakhogy ez a kettőség – azonos unióhoz tartozván – sokak szerint aligha lesz sokáig így fenntartható.
Jó két év óta egyébről sem szól az európai politika és a meghatározó EU-hatalmak folyamatos egyeztetése, minthogy milyen eszközökkel hassanak a piacokra, hogyan mentsenek ki bajba jutott tagtársakat, miként kerüljenek el a jövőben hasonló válságokat. Eközben már-már megfogható valósággá kezd válni egy közös makrogazdasági kormányzási rendszer. Most éppen a nagybankokat keretbe foglaló bankunió ötlete van terítéken, de egyre kevesebb idegenkedéssel emlegetnek egy fokozatosan szélesedő politikai uniót is. És Nagy-Britannia ezekben gyakorlatilag nem vesz részt.
Európa vezetői között egymást követik a különböző összetételű találkozók (kettesben, hármasban, ötösben, tizenhetesben stb.), és a brit miniszterelnök ezekből rendre kimarad. Egyszerűen nem formálója többé Európának és a közös európai politikának, csupán annyiban, hogy ahol nem megkerülhető az ellenkezése, ott számolnak vele, mint akadállyal.
Akad, aki úgy véli, ez is annak a jele, hogy a Cameron vezette brit kormány de facto az EU-ról való csendes leválás útjára lépett. Mások szerint a dolog korántsem ilyen egyszerű. Mert bár meglehet, a City helyenként valóban ideges a belsőpiaci szabályozás egyes, számukra netán hátrányos alakulása miatt, de összességében a brit üzlet nagyobbik része továbbra is úgy tartja, hogy több szól a tagság mellett, mint ellene.
A politikai elitben is szép számmal akadnak, akik szerint már csak azért is jobb belül lenni, hogy az asztal körül ülve a brit vezetés is mindenről időben értesüljön, és ahol lehet, ott befolyásoljon is. (Más kérdés, hogy azzal arányosan, ahogyan London a fajsúlyos ügyek mind nagyobb hányadában igényt tart állandó kimaradásra – lásd legutóbb a fiskális paktum esetét –, úgy szűkül azon témák köre, ahol ez a befolyásolás valós lehet.)
A brit vezetés jelenlegi tudathasadása abból fakad, hogy az euró összeomlása neki sem érdeke: a többiek közös valutájának mielőbbi érdemi konszolidációja a Citynek és a brit üzleti köröknek is fontos. Ezért szorgalmazza George Osborne pénzügyminiszter is az eurózóna integrációjának a mélyítését, maga is belátván, hogy a közös pénz igazi gyengesége a nem kellő alapozás volt. De közben, főnökével együtt, azt is látnia kell, hogy minél több valósul meg a gyakorlatban ebből az elvárt korrekcióból, annál terebélyesebbé válik az ily módon közös intézkedések tárgyává való terület, amelyben a Cameron-vezetés viszont nem tud a többiekkel együtt menni.
Ez az, ami egyre láthatóbb döntéshozási anomáliákat eredményez, valahányszor huszonhetes körben kell rendezni valamit. Emellett azonban az EU-kérdés nem csupán uniós vonatkozásában vet fel problémát Cameronék számára. Szakértők szerint, ha London kezdeményezné Nagy-Britannia kiválását az EU-ból, azzal radikálisan felgyorsulna Skócia (és talán Wales) elszakadási törekvése is – az angoloktól. És megfordítva: ha Skóciában a jövőre esedékes népszavazáson a függetlenedésre voksol a többség, utána a skót vezetés meghatározó törekvése lesz az EU-skót kapcsolatok erősítése. Úgy tűnik, az euróválság nyomán szükségessé váló színvallás még annál is szélesebb területeket érinthet, mint amire eddig számítottak. És a hólabda nem áll meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.