BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
EKB

Emberek által okozott csapás rombolja Európát

Az újonnan megválasztott francia elnök, Francois Hollande növekedésorientált gazdaságpolitikát sürgetett, amire a német kormány azzal válaszolt, hogy az euróövezet megszorításprogramjain nem kellene változtatni, bár bizonyos intézkedéseket maga is ajánlott, például az Európai Beruházási Bank hitelezésének kiterjesztését vagy közösen garantált pojektkötvények kibocsátását
2012.06.20., szerda 05:00

Németországban és azon kívül is sokan állítják, hogy a megszorításokra és a növekedésre egyidejűleg lenne szükség, de a növekedés ne jelentse a megszorítások enyhítését. E kérdést illetően a figyelem az Európai Unióra összpontosult, főleg az euróövezet válsága okán, a megszorítás-növekedés vitát azonban sokkal szélesebb alapokra kellene helyezni, belevonva az Egyesült Államokat is. E tekintetben három pontot érdemes kiemelni.

Elsőként: terjedő munkanélküliség és kapacitásfelesleg idején a kibocsátás rövid távú alakulását elsődlegesen a kereslet, nem pedig a kínálat határozza meg. Az euróövezet államaiban nemzeti szinten csak a fiskális politikát lehet önállóan kezelni, mert a monetáris politikát az Európai Központi Bank irányítja. Ennek alapján megállapítható, hogy a közvetlen növekedési kilátások javítása a fiskális deficitek lassabb leépítését követelné meg. Ezzel szemben az egyetlen ellenérv az, hogy tovább rombolná a bizalmat, ami a cél elérését a magánkiadások fékezése révén hátráltatná.

Ez igaz lehetne akkor, ha valamely ország kijelentené, hogy egyoldalúan feladja a fiskális konszolidációt, és lemond az ehhez kapott nemzetközi támogatásról. Más a helyzet azonban, ha egy kormány azt közli, hogy a támogató nemzetközi intézményekkel – például az IMF-fel – egyeztetett módon nyújtja meg a fiskális kiigazítást. Jellemző, hogy a világgazdaságról szóló 2012-es jelentésében a valutaalap maga ajánlotta Spanyolországnak a fiskális konszolidáció lassítását. A tényleges kereslet már rövid távon ható élénkítése nélkül számos válságország ördögi körbe kerülne.

Másodszor: lehetséges – bár nem könnyű – olyan konszolidációs csomagot választani, amely inkább növekedésbarát, mint mások. Mint Mario Monti olasz miniszterelnök hangoztatta, különbséget kell tenni a beruházási célú ráfordítások és a folyó kiadások között. Az előbbiek – jól megtervezve –alapul szolgálhatnak a hosszabb távú növekedéshez. Különbséget kell tenni emellett az eltérő multiplikátor-hatással járó kormányprogramok között. A nagyobb kiadási hajlandóságot mutató, alacsony jövedelmű rétegeknek juttatott támogatás másként hat, mint a nagyobb jövedelműeknek szóló adócsökkentés, mert utóbbiak inkább megtakarítják a többletet.

Léteznek hosszabb távra szóló szerkezeti reformok – például a munkaerőpiac átszervezése – amelyek nagyarányú elbocsátások nélkül is képesek javítani a rugalmasságot (amint azt Németország példázza). Hasonlóképpen a nyugdíjreformokkal is fenntarthatóbbá lehet tenni a fiskális rendszert, szociális konfliktusok gerjesztése nélkül. Egy idős személy például nagyra értékelhet egy részmunkaidős foglalkoztatást.
Végezetül: Európában, ahol az egyes országok szorosabb kereskedelmi kapcsolatokat tartanak fenn, a fiskális konszolidációra több időt hagyó és növekedésbarát gazdaságpolitikai elemeket tartalmazó, összehangolt stratégia kellene.

Ezzel – eltérően az egyes tagországok elszigetelt akcióitól – egymás gazdaságába átgyűrűző pozitív hatásokat lehetne kiváltani (és el lehetne kerülni a kölcsönös megbélyegzést). Európai növekedési stratégia kellene, nem pedig ennek egyedi, spanyol, olasz vagy ír változatai. A folyómérlegtöbbleteket elérő tagállamok – például Németország – szintén jobban járnának, ha közreműködnének az európai gazdaság egészének ösztönzésében.

Európát tehát középtávon jelentősen segítheti a válság leküzdésében, ha lassul a fiskális szféra összehúzódása, ha a költségvetésekben mozgásteret nyitnak a beruházások számára, ha növekedésbarát fiskális csomagokat választanak, és ha – a többleteket felmutató országok jelentős hozzájárulásával – összehangolják a tagállami gazdaságpolitikákat. Találkozni lehet időnként kontraproduktív és elégtelen akciókkal, amelyekhez a pénzügyi piacok túlreagálása vagy pánikja társul. Ez képes alapvetően fizetőképes és erős gazdaságot – mint amilyen Spanyolország – a szakadék szélére sodorni, az egész euróövezettel együtt.

Ilyenkor egészen rövid távra nincs értelmes intézkedés, legyen szó egy tökéletesen jó közületi beruházási projektről vagy egy bank feltőkésítéséről, ha a kormány azt 6 százalékos vagy annál drágább kamatok mellett tudja csak finanszírozni. Ezeket a kamatokat a másodlagos piacokon az EKB által végrehajtott kötvényvásárlásokkal kell leszorítani, mindaddig, amíg a hitelfelvételi költségek egy eléggé alacsonyan meghirdetett szintre be nem állnak. Ugyanilyen céllal lehetne igénybe venni az Európai Stabilitási Mechanizmus forrásait. Ilyen eljárás lélegzetvételnyi időt kínálna a bizalom helyreállításához, a reformokat így a mérsékelt optimizmus, nem pedig a csüggedtség légkörében lehetne végrehajtani.

A tétlenség vagy az elhibázott lépések kockázata óriásira nőtt. Dél-Európa termelőkapacitásait nem katasztrofális földrengés vagy szökőár pusztította el. Aminek szemtanúi vagyunk – és ami az egész világot érinti –, az egy emberek által okozott csapás, amelyet csak összehangolt gazdaságpolitikai válasszal lehet megfékezni és visszájára fordítani.

A szerző korábbi török gazdasági miniszter és Világbank-alelnök, jelenleg a Brookings Institution alelnöke

Copyright: Project Syndicate, 2012.
www.project-syndicate.org

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.