A szabályozás és a dereguláció kérdésköre a XX. század utolsó harmadának és a XXI. század elejének az állammal és annak szerepével kapcsolatos társadalomtudományi viták középpontjában állt. A reguláció hívei az erős állam, a szoros állami ellenőrzés indokaként azt hozták fel, hogy a piac „láthatatlan keze” gyakran béna. Ezzel szemben a dereguláció hívei az állami beavatkozás hatékonyságot rontó hatásait emelték ki. A két irányzat harca ma is tart. Míg a gazdasági válság előtt inkább a dereguláció hívei voltak jobb helyzetben, addig ez jelentősen megváltozott 2009-et követően.
A reguláció és a dereguláció kérdésköre a kereskedelmi tevékenységek körében is megjelent. A gazdaság versenyképességének javítása érdekében ugyanis a belső piaci irányelv célul tűzte ki az adminisztratív terhek csökkentését, s ennek részeként az engedélyezési eljárások helyett a bejelentési eljárások bevezetését. Ennek indokai ésszerűnek tűnnek. Az engedélyezési eljárások során, annak tartama alatt a vállalkozásnak már működőképesnek kell lennie, azonban a hatóság döntésének meghozataláig ez a vállalkozás nem működhet. Így értékes időre „áll” a tőke. A hatékonyságot javíthatja az, ha a tevékenységnek csak a megkezdését kell bejelenteni. Így a kecske is jóllakik és a káposzta is megmarad: a tőke nem áll a hatóság vizsgálata alatt sem.
Ez a megoldás azonban számos problémát is felvet, különösen ott, ahol az üzleti élet már a szigorúbb ellenőrzésekhez alkalmazkodott.
Az utólagos ellenőrzés, a bejelentések kikerülésének szélesebb lehetősége miatt ugyanis a közigazgatás gyakran csak a tragédia után tud fellépni. Ez történt a zenés-táncos mulatóhelyek esetében is, amikor egy diszkótragédia után vizsgálták felül a megengedő szabályokat.
A tragédia után megalkotott kormányrendelet a közrend védelme érdekében szigorú biztonsági és szakmai feltételeket szabott a zenés-táncos rendezvények tartásával kapcsolatban. Az új kormányrendelet azonban olyan szigorúra és teljes körűre sikeredett, hogy annak hatálya alá tartoztak olyan rendezvények is, amelyeket a jogalkotó nem szánt oda. Így az első tapasztalatok nyomán gyorsan módosították a rendeletet, s enyhítettek a feltételeken.
A rendelet enyhítése megkönnyítette a rendezvények tartását, s így megszűnt az a helyzet, hogy egy fúvószenekar részvételével szervezett falunapra is csak hosszadalmas engedélyeztetés után kerülhet sor. Az új szabályozás azonban a könnyített szabályokkal szükségszerűen kiskapukat is kinyitott, amelyek között lehet lavírozni. Így például kérdéses, hogy miként kell értelmezni azt a szabályt, mely szerint csak azokat a szabadtéri rendezvényeket kell engedélyeztetni, amelyek résztvevőinek száma az 1000 főt eléri. Egyes szabadtéri szórakozóhelyek így érvelhetnek azzal, hogy nem tartoznak a rendelet hatálya alá, hiszen a bekerített területükön lévő rendezvényeken részt vevők száma nem éri el a kérdéses létszámot.
A kiskapuk egy másik forrása az, hogy a jogalkotó a különféle engedélyezési és ellenőrzési eljárások összehangolása során is nagy kihívás elé került, s olykor itt is keletkeznek kijátszható megoldások. Az eddigiektől eltérő, újszerű megoldások a jogalkalmazót is elbizonytalaníthatják, s így a joggyakorlat is ellentmondásossá válhat. Mindezek eredménye az, hogy az adminisztráció egyszerűsítésének céljából kialakított szabályok maguk eredményezhetnek bürokratikus útvesztőket. S ezek az útvesztők egyben a rendelkezések kijátszásának lehetőségét is magukban rejtik, így a jogalkotó folyamatos kihívások elé kerül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.