Sóvárgással teli pillanatokat élek át, amikor délutánonként kinyitnak az amerikai börzék. Ilyenkor a CNBC-n a műsorvezető egy hatalmas tévéfal előtt álldogál, a monitorokon pedig az S&P500 index tagjainak részvényárfolyamait látjuk szorosan egymás mellett. Mindegyik egy külön négyzetben helyezkedik el, a hátterét pedig aszerint színezik ki pirosra vagy zöldre, hogy az árfolyam a nyitást követően emelkedik vagy éppen csökken. A rossz szájíz nem ahhoz köthető, hogy itthon még nincsen hasonló, a tőzsdére fókuszáló tévéadás vagy éppenséggel ilyen tévéfal.
A probléma gyökere inkább abban keresendő, hogy a BÉT palettája továbbra sem olyan színes, mint az amerikai parkett.
A hazai börzén jelenleg 54 részvénnyel lehet kereskedni, erről a számról pedig az a bizonyos New York-i elit klub, a Studio 54 jut eszembe. Fájdalmas pont, hogy még meg sem születtem, amikor már leáldozott az amerikai művész- és celebvilág kedvenc szórakozóhelyének csillaga; a Studio 54 miliőjét tükröző film viszont jól érzékelteti az exkluzivitást és azt a bizonyos felsőtízezer-érzést. A BÉT ugyanilyen elit klub, csak éppen a face control szabályai térnek el a Studio 54 előírásaitól.
Az utóbbi években jó néhány társaság lépett a hazai parkettre, eközben több részvényt is kivezettek a tulajdonosok a BÉT-ről. Eltérőek a vélemények, hogy melyik részvénykibocsátás alakult jól a hazai parketten, de abban minden tőkepiaccal foglalkozó szereplő egyetért, hogy szükség van az új sztorikra, befektetési lehetőségekre a börzénken.
Ma nem számít különösebb kuriózumnak, ha egy cég a tőzsdére lép; pedig a BÉT-en való jelenlét lényegében egyenértékű a Studio 54-beli tagsággal. Más kérdés, hogy a gazdasági szereplők prioritási sorrendjében hátrébb szorult a tőzsdei jelenlét. Pedig ehhez nem kell lehozni a csillagokat az égről vagy éppen triplázódó profitot felmutatni a működésben.
A recept roppant egyszerű: stabil pénzügyi helyzet, egészséges ambíciókkal rendelkező menedzsment. Ezek már elegendők ahhoz, hogy egy cég számára értelmes alternatívát jelentsen a tőzsdére lépés.
A BÉT elsődleges funkciója a forrásbevonás, ezzel a lehetőséggel azonban sok piacra lépő vállalat (még) nem élt. Idén tavasszal a Masterplast került a tőzsdére úgy, hogy két külön aukció keretében értékesítettek részvényeket a tulajdonosok, ám a befektetők számára elérhető közkézhányad még így is alacsony.
A BTel esetében a májusi tőzsdére lépés csak technikai értelemben vett megjelenés; a sztori igazából akkor lesz érdekes, ha új részvények kibocsátásával kerül sor a tőkeemelésre. Ez a lépés szükséges ahhoz, hogy az érdemi befektetői szféra érdeklődését is felkeltse egy-egy társaság.
Korábban a cégek forrásigényét banki hitellel vagy éppen kötvénykibocsátással fedezték a tulajdonosok. A jelenlegi helyzetben a bankok nem kardoskodnak az ügyfelekért, érdemi alternatívát tehát a kötvény- vagy a részvénykibocsátás jelent. Ez utóbbi során többször is reflektorfénybe kerül egy-egy társaság; azonban tartós és folyamatos médiajelenlétet, reklámot csak a tőzsdei részvénytársaságok esetén tapasztalunk.
Ez a tényező számít a legnagyobb visszatartó erőnek a parkettre lépés kapcsán. A nyilvánosság ugyanis hátrányokkal is jár. A versenytársak első kézből értesülnek a cégünket érintő ügyekről, pénzügyi jelentéseinken pedig a reggeli kávé–croissant-duó mellett csámcsoghatnak. Mindezt szerintem bőven kompenzálja az a tény, hogy a vállalatvezetők, menedzserek a pesti Studio 54-be, azaz a Budapesti Értéktőzsde elit klubjába léphetnek. Hogy ez így lesz-e, azt az új tagok igazolják majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.