Vegyük az utóbbi esetet! Mi történik azt követően, hogy a vállalkozás megkapta a pénzt? Az utóbbi hetekben megfordultam Moszkvában, Libreville-ben (Gabon fővárosában) és Dublinban, de bármerre jártam, okos emberektől is hallani lehet a kérdést, miként lehet egy céggel túljutni a következő növekedési fázison. Miként lehet felfuttatni egy vállalkozást addig, hogy mérhető és valós hatása legyen a gazdaságra? Mint általában kiderül, a pénz önmagában ritkán elég, a vállalkozóknak másra is szükségük van: tanácsra, kapcsolatokra, vevőkre és a hatékonyság kultúrájában megmártózó alkalmazottakra. Emellett teremteniük kell valamit, aminek valós értéke van, ha hosszabb távon is hatást szeretnének kifejteni.
Az egyik legkönnyebb és mind népszerűbb válasz az, hogy inkubátorok, „gyorsítók”, szakmai táborok és hétvégék kellenek az induló vállalkozásoknak. Ezek azonban önmagukban csak épületek vagy konferenciák maradnak olyan személyek nélkül, akik segíteni tudnak a megfelelő szoftverrel, kapcsolatokkal, vevőkör kialakításával és a szükséges üzleti kultúra megteremtésével. A nem kormányzati szervek és az állami hivatalok képviselőinek általában jó elképzeléseik vannak a különféle struktúrákról (adópolitikáról, finanszírozási forrásokról stb.), miközben a vállalkozók maguk túlságosan elfoglaltak a cégeik menedzselésével ahhoz, hogy ilyen részletekkel bajlódjanak.
Nemrég Dublinban kellett rájönnöm arra, hogy nem gazdaságpolitikai vagy elméleti ismeretekre van szükség, hanem élő példákra. Nem messze laktam a Google helyi divatos irodaházától, volt azonban arrafelé egy régi raktárépület a következő felirattal: Alapkiképző cégalapítóknak. A hodályba egy oldalajtón keresztül lehet bejutni, belül mindenfelé fűrészpor, biliárdasztalok és természetesen egy bár. Ami azonban ezt a helyet érdekessé teszi, az a szponzora, amely nem más, mint a régi jó IBM. A küldetése nem a vállalkozók ünneplése vagy éppen nevelése, hanem az, hogy segítse őket a megfelelő cégméretek elérésében. Az új termékeikhez használhatják az IBM és más mentorok kapcsolatait a nagyvilág felé akár egy marketingszövetség, akár egy IBM-támogatás vagy – végső soron – egy felvásárlás formájában.
A szóban forgó IBM-projekt írországi képviselője, Martin Kelly meghívott, és bemutatott a park igazgatójának, Eoghan Jenningsnek, illetve több vezetőnek. Volt ott egy vállalkozó, a nemrég a Resmed cégnek eladott BiancaMed társalapítója, aki most egy alvást felügyelő készüléket fejlesztett ki. Egy másik olyan eszközt forgalmaz, amely segíti a kórházat elhagyókat a saját ellátásukban. Van olyan vállalkozó, aki a terepen üzemeltet röntgenkészülékeket, amelyek felvételeit világszerte működtetett hálózaton keresztül értékelteti ki.
Ezek a személyek igazából nem kezdő vállalkozók, hanem Martin Kelly által felkért mentorok, akik a szoros hálózatba fonódott ír üzleti világból kerültek ki. Közülük sokaknak vannak szoros kapcsolataik az Írországban jelentős számban megtelepedett nagyvállalatokhoz. Az egyik például a világ összes nagy gyógyszergyártójához tud kapcsolatot teremteni egy induló vállalkozás számára. Van, aki gyártó- vagy éppen műszaki tervező partnert tud keríteni. Van, aki abban jártas, miként kell vidéki, falusi környezetben tevékenykedni.
A dublini alapkiképző vezetője közölte, korábban hosszú évekig győzködték az embereket, hogy van olyan problémájuk, amelyet az általa vezetett intézmény meg tud oldani. Ma viszont cégekkel dolgoznak olyan problémák megoldásán, amelyekről az érintettek már tudják, hogy léteznek. Ilyen esetekben általában nem elég egy internetes megoldás, szükség van terjesztési hálózatok vagy gyártókapacitások igénybevételére, marketingképzésre és hasonlókra. A startupok következő hullámában egyébként – nem véletlenül – az egészségügyi szektor áll az élen.
A mentorok mindegyike alkalmas arra, hogy egy induló vállalkozást globális jelenléthez segítsen. Az ír piac – pontosan azért, mert szűk – kiváló hely olyan emberek fellelésére, akik értik, miként kell a globális terjeszkedés irányába haladni. Írországban – csakúgy, mint sok helyen másutt – számos nagyvállalatnál bocsátanak el tapasztalt szakembereket. Közülük nem mindenki alkalmas vállalkozónak, de a legtöbbjüknek vannak megosztásra érdemes szakismereteik, legyen szó egy eladási tanácskozás levezetéséről, egy fejlesztési projekt felügyeletéről vagy éppen egy vevőadatbázis menedzseléséről.
Mint Kelly fogalmazott, az IBM maga is tekintélyes átvevő fél lehet bizonyos szoftverek vagy szolgáltatások esetében. Más cégek számára önmagában az IBM egyetértése, jóváhagyása vagy támogatása is célravezető lehet. A vevőknek nincs szükségszerűen idejük egy-egy szállító teljes átvilágítására, az IBM ajánlásában azonban megbíznak, jobban, mint egy kormány által fenntartott inkubátoréban. Ennek alapján több értelme van annak, ha egy csúcstechnikai közösség megteremtésére egy-egy állam inkább a nagyvállalatokhoz fordul, semmint nagy bankokhoz. A legjobb pénz nem annyira az „okos” pénz, hanem inkább a tapasztalt.
Copyright: Project Syndicate, 2012
www.project-syndicate.org
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.